Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základní-přístupy-ke-studiu-vývojové-psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Základní přístupy ke studiu vývojové psychologie

  • Vývoj = souhrn změn určitého systému v čase

  • Ontogeneze = vývoj člověka od narození až do smrti

  • Stagnace = vývoj nepostupuje

  • Regrese = návrat na již dříve překonanou úroveň NAPŘ.: typicky se děje při 2. dítěti v rodině, kdy první potomek regreduje na úroveň prvního a mladšího a opustí dosavadní návyky, aby získal pozornost a přízeň atd.

  • Rozvoj, progres= pozitivní vývojové změny

Co přináší vývojové změny

  • Fyziologický růst

  • Zrání

  • Učení

  • Stárnutí a involuce

  • Situační vlivy

  • Konstituce

Spor: Zrání vs. Učení - Piaget VS Vygotskij

  • J. Piaget – Genetická epistemologie

    • Tvrdil, že vývoj kognice je nějakým způsobem daný

    • Původ v genetice a jasně daných zákonitostech vývoje

    • Inteligence se mění v čase v důsledku biologického zrání dítěte a adaptace na prostředí

    • Vývoj předchází učení

    • Dítě pracuje jako vědec, experimentuje, používá metodu pokus omyl a tak poznává fyzikální a sociální svět, je aktivní účastník při vývoji, není pasivní subjekt biologického, či sociokulturnío prostředí

    • Vývoj jako pohyb „zvnitřku ven“ – vše, co se dítěti děje vychází z toho individua – dítěte a postupně se vyplavuje na povrch

    • Vývoj jako nahrazování způsobů myšlení jinými – vytváří se nové způsoby myšlení, které nahrazují původní

  • Lev Semjonovič Vygotskij – Sociokulturní teorie

    • Počátek vývoje v kultuře ne v jedinci

    • Kulturně-instrumentální povaha vyšších psychických funkcí – vyvíjí se díky nějakému druhému zkušenějšímu – druhý nám ukazuje, jak s těmi funkcemi zacházet – proto počátek v kultuře

    • Učení táhne vývoj – učení může vývoj táhnout v tzv. zóně nejbližšího vývoje (oproti Piagetovi, který tvrdí, že vývoj předchází učení)

    • Vývoj psychických funkcí „zvnějšku dovnitř“ – mají svůj původ vně – v té kultuře – na interpersonální rovině – postupně se dostává do té intrapersonální roviny – dovnitř

    • Vývoj od nižších psychických funkcí k vyšším „transformace“ – staré psy funkce tvoří základ pro ty nové (nejsou jen nahrazeny)

    • Vygotský VS Piaget SHRNUTÍ

      • prvotní příčina vývoje

      • vývoj předchází učení vs. Učení táhne vývoj

      • pohyb zvnějšku dovnitř a zevnitř ven (především v tématu řeči)

Nature vs Nurture

  • Geny obsahují informace, které slouží „přímému“ vývoji … ale veškerý vývoj se odehrává v „prostředí“…takže informace z prostředí prostě vždy interagují s genetickým „plánem“ komplexními způsoby (cestami)

  • Vývoj je tedy výsledek interakce genetických a environmentálních „vstupů“

  • Tento postoj je v psychologii označován jako epigeneze. V současné vývojové psychologii dokonce hovoříme o tzv. pravděpodobnostní epigenezi (Johnson 1997): učení (vliv z prostředí) působí strukturální změny v mozku, které se vyvíjí v důsledku genetické informace a „na oplátku“ mohou zase ovlivňovat další procesy učení

  • musí být v člověku i zvenku správné prostředí a impuls (vlčí děti, Montessori,…)

  • poznávání a motorika jde častěji od zrání k učení (i zvířata) a pokročilejší procesy ve smyslu kulturně-sociálním (matematika, uvažovat a mluvit o jazyce, přemýšlet o přemýšlení = metakognitivní procesy) jsou všechny navázány na cestu od učení ke zrání (do takové míry jen u lidí). Ve škole se lidé naučí používat něco jako symbolické nástroje jako pomůcky myšlení pro rozvoj ve složitější podobě. Číst a psát – kategorizace vjemů atd.

  • perspektiva ve VP, kt. uvažuje, že transformace vývojová, která jde od učení ke zrání je sociální determinismus (kdybychom vyrůstali sami na ostrově, tak se fyzicky zvětšíme a něčeho budeme schopni a něčeho zase ne = některé věci je možné dodat pouze učením a chyběli by nám). Zdroje učení jsou ze soc. a kult. kontextu (potřebujeme druhé ve velmi specifických situacích a rámcích – attachment) -> komplementární a druhý úhel pohled od zrání k učení je biologický determinismus je perspektiva, která akcentuje v pohledu na ontogen. vývoj genetické predispozice a kritická období a zde tikají pro něco tělesné hodiny.

  • i učení i zrání nějak fungují jako katalyzátory pro učení ke zrání (sociální) od zrání k učení (biol. det. = nativismus – od narození) -> kudy proces vývoje dané fce vystupuje bude zdůrazněno

  • historicky ve VP dominoval biologický determinismus (nativismus), i když paradoxem je, že jeden z nejvýznamnějších tvůrců nativismu před 100 lety (Vygotskij) u nějakého důvodu (politická izolace v SSSR atd.) byl sociálně-deterministický pohled (doklady z výzkumů) schován v Rusku a zbytek světa je objevil až v 70. letech 20. století.

Témata, do kterých materiál patří