Seminární práce - Komunikace s tělesně postiženým
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
7
Osoby s tělesným postižením bychom také neměli litovat, mohly by se cítit poníženě.
Většina těchto osob je totiž se svým postižením smířená a nebere ho jako překážku, s čímž souvisí i
to, že chtějí být v komunikaci rovnocennými partnery.18
Krátce po úrazu, nebo pokud osoba není se svým postiženým ještě smířena, nepokládáme
otázky typu: „Co teď budete dělat?“ nebo „Jaké máte plány?“.
Během komunikace s osobami na vozíku, bychom pokud je to možné měli mít oči ve stejné
úrovni, tzn. pokud je to možné sednout si třeba na židli, aby s námi postižený mohl bezproblému
udržovat oční kontakt.19
Pokud postiženého někam vezeme a přitom s ním komunikujeme, tak bychom měli vozík
vézt spíše jednou rukou a jít vedle vozíku, pokud jdeme ve více lidech, je tak lepší aby byla osoba
na vozíku uprostřed a vozík tlačili dva lidé (každý z jedné strany), osoba se pak nemusí neustále
ohlížet dozadu.
Jestliže potřebujeme s tělesně postiženým manipulovat měli bychom ho předem varovat a
neměli bychom se bát pokládat otázky pokud si s manipulací nevíme rady, postižený totiž nejlépe
ví, jak s ním máme manipulovat.20
3.3 Desatero komunikace s pacienty s pohybovým postižením ve zdravotnickém zařízení
Dle národní rady osob se zdravotním postižením České republiky:
1. Zdravotnický personál komunikuje při zjišťování diagnózy výhradně s pacientem a ne
s jeho možným doprovodem.
2. Při nutné manipulaci pacientovi úkon přesně popíšeme a zeptáme se jak máme
postupovat. Většina pacientů nám bez problému poradí a pomůže.
3. Pacient s pohybovým postižením by měl vždy mít v dosahu pro něj nezbytné