Seminární práce - Komunikace s tělesně postiženým
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
připraveni přijmout i odmítnutí. Komunikaci započneme tváří tvář.15
3.2 Základní zásady v běžné komunikaci
Během komunikace si nehrajeme s kompenzačními pomůckami, jako jsou třeba berle, a ani
se neopíráme o vozík.16
U osob s narušenou komunikační schopností se zeptáme, jestli daná osoba užívá
komunikátor nebo jinou pomůcku, případně se domluvíme na nějakých signálech pro jednotlivé
odpovědi.17
Při komunikaci je důležité nenechat se ovlivnit tzv. „haló“ efektem (prvním dojmem).
Obzvlášť pokud komunikujeme s osobou se spastickými formami DMO nebo s jinými odchylkami
ve vzhledu a případně i vadami řeči, musíme si dát pozor abychom automaticky nepředpokládali, že
mají nižší IQ.
Tělesně postižení často mají problémy s artikulací, což vyžaduje trpělivost, měli bychom se
především vyvarovat napovídání správných slov, pokud si o něj sami nepožádají. Při těchto
problémech nebo vadách řeči je také důležité těmto osobám pozorně naslouchat, často totiž není
jednoduché rozeznat zda se jedná o prosbu, otázku nebo oznámení. Pokud bychom se plně
nesoustředili tělesně postižený by mohl dojít k závěru, že ho nevnímáme.
14 Konvalinka, Zahradníková, Šindlerová a Kučerová, Zásady správné komunikace s osobami s těleným postižením, s. 40
15 Konvalinka, Zahradníková, Šindlerová a Kučerová, Zásady správné komunikace s osobami s těleným postižením, s. 43-44
16 Konvalinka, Zahradníková, Šindlerová a Kučerová, Zásady správné komunikace s osobami s těleným postižením, s. 44
17 Konvalinka, Zahradníková, Šindlerová a Kučerová, Zásady správné komunikace s osobami s těleným postižením, s. 44