Seminární práce - Komunikace s tělesně postiženým
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• mají návyk na to, že všechny problémy řeší někdo jiný místo jich samotných
• sebehodnocení a sebepojetí postiženého člověka je zranitelnější, někteří lidé nepřijímají svůj
handicap a mají vysoké sebehodnocení, jiní zase nízké až se sklony k pasivitě
• vytvářejí si postojové stereotypy, které navozují pocity např. ukřivděnosti nebo
podezíravosti
• Zažívají pocit, že zdraví lidé nemají o kontakty s nimi zájem13
11 Konvalinka, Zahradníková, Šindlerová a Kučerová, Zásady správné komunikace s osobami s těleným postižením, s. 39
12 Konvalinka, Zahradníková, Šindlerová a Kučerová, Zásady správné komunikace s osobami s těleným postižením, s. 40
13 Konvalinka, Zahradníková, Šindlerová a Kučerová, Zásady správné komunikace s osobami s těleným postižením, s. 40
6
2.6 Kultura, umění
Kultura i umění mají velký význam pro hodnotné prožívání volného času a naplnění dalších
potřeb, které patří k životu člověka. Toto platí i pro osoby s tělesným postižením.
Osoby s tělesným postižením se zcela samozřejmě pohybují v oblasti kultury jako zdraví
lidé ovšem snad s jediným podstatným úskalím. Jedná se o dostupnost různých sálů, hledišť, atd.
Při zhodnocení dostupnosti prostoru je důležité dbát na bezbariérový vstup do budovy, dále
na vhodná místa v hledišti až po sociální zařízení.14
3 Komunikace s tělesně postiženými
3.1 Navázání kontaktu
K osobě s pohybovým postižením přistupujeme bez předsudků a dojmů, které v nás jejich
vzhled vyvolává. Používáme pro nás normální tón hlasu, neměníme ho. Nepřistupujeme zezadu či
nenavazujeme kontakt zpoza rohu, atp. Dodržujeme běžná pravidla a zvyklosti obvyklá pro danou
situaci. Kontakt navozujeme s empatii, snažíme se do osoby vcítit, nevnucujeme se mu a jsme