Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. Inventarizace hospodářských prostředků

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (167.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

18. Inventarizace hospodářských prostředků

Definice inventarizace:

  • = porovnání skutečného stavu se stavem účetním

  • = věcná kontrola správnosti účetních zápisů

  • provádí se, aby se zjistilo, zda UCE správně zachycuje stav majetku a závazků

  • a) porovnává skutečný a účetní stav majetku a závazků, zjišťuje inventarizační rozdíly
    (manka do normy, nad normu, přebytky) a jejich příčiny

  • b) porovnává reálné ceny a ocenění v účetnictví, kontroluje reálnost ocenění majetku a závazků

Cíl:

  • kontrola věcné správnosti UCE (ÚJ inventarizací zjišťují SS veškerého majetku a závazků a ověřují, zda odpovídá stavu majetku a závazků v UCE)

  • kontrola reálnosti ocenění majetku a závazků (ÚJ musí brát v úvahu všechna předvídatelná rizika a možné ztráty, které se týkají majetku a závazků a jsou jim známy do okamžiku sestavení účetní závěrky)

Zahrnuje tyto části:

1. zjištění skutečného stavu majetku a závazků, jejich ocenění a písemné zaznamenání
  • tj. provedení inventury

Inventura se podle způsobu zjišťování skutečného stavu člení na:

  1. fyzickou – provádí se u majetku hmotné povahy (DHM, zásoby, zboží, výrobky, peníze v pokladně, ...) přepočítáním, přeměřením, zvážením

  2. dokladovou – provádí se u majetku nehmotné povahy, nelze u nich provést fyzickou inventuru (pohledávky, závazky, vkladové a úvěrové účty, ...), skutečný stav zjistíme na základě dokumentace od jiného subjektu

  • SS je ověřen písemným potvrzením od jednotlivých odběratelů a porovnáním se stavem v knize pohledávek, popř. kontrolujeme závěrečný výpis z BÚ k 31. 12., který nám banka zasílá

  • výsledkem inventury je vyhotovení invent. soupisu – písemné zaznamenání inventury

2. porovnání skutečného stavu majetku a závazků zjištěných inventurou se stavem účetním
  • dochází k porovnání inventurních soupisů s účetnictvím, oba údaje by měly být shodné

  • v praxi však někdy dochází ke vzniku inventarizačního rozdílu:

  1. manko (schodek) = SS < ÚS

rozlišujeme: normy přirozených úbytků

ostatní (zaviněná, nad normy přirozených úbytků)

  1. přebytek = SS > ÚS

  • u některých druhů MAT a zboží je možno stanovit normy přirozených úbytků → dochází samovolně ke ztrátám, poškození, zničení (rozprach – mouka, cukr, vyprchání - líh), ztratné v obchodech, ...

  • firma normy stanoví po projednání s FÚ

  • stanoví se taková výše, která odpovídá konkrétní situaci, vychází se např. z objemu tržeb

  • manka zaviněná a nad normy se předepisují odpovědným osobám k náhradě

3. vysvětlení příčin a vypořádání inventarizačních rozdílů
  • příčiny neshod:

neúmyslné – početní chyby, nesprávnost zaúčtování, vysychání, vlhkost, rozprach, rozbití aj.

úmyslné – zcizení, daňový únik aj.

  • nutno zjistit příčiny vzniku inventarizačního rozdílu a rozhodnout o jeho vypořádání

  • musí se provést takové účetní zápisy, jimiž se uvede stav na účtech do shody se stavem skutečným a rozdíly musí být vyúčtovány do období, za něž byly zjištěny

  • zjištěná manka a přebytky nelze proti sobě kompenzovat s jedinou výjimkou – pokud k nim došlo v důsledku neúmyslné záměny obdobných druhů majetku ve stejném inventarizačním období

  • manko nad normu musí pokladník nebo skladník uhradit ze svých finančních prostředků, např. srážkou ze mzdy, zaplacením v hotovosti či na účet = vypořádání manka

Témata, do kterých materiál patří