Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Právní úprava účetnictví

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Podle počtu dokumentovaných úč. případů

  1. Jednotlivé – dokumentují 1 hospodářskou operaci

  2. Sběrné - shrnují více stejnorodých operací, max. za dobu 1 měsíce

  1. Podle obsahu

  1. Vnější (externí) – mají vztah k okolí podniku (FAP,FAV)

  2. Vnitřní (interní) – zachycují operace uvnitř podniku (INT)

Náležitosti:

  1. Označení úč. dokladu

  1. Ve více číselných řadách (př. FAV 2018 001)

  2. V jedné číselné řadě (1,2,3..)

  1. Popis obsahu úč. případu

Př. nákup materiálu, nákup kancelářských potřeb…

  1. Označení účastníků úč. případu

  1. FO – jméno a příjmení, místo podnikání, přesně jak je to v živnost. listě

  2. PO – obchodní jméno a sídlo podnikání, přesně jak je to uvedeno ve výpisu z OR

  1. Peněžní částka

  1. Peněžní

  2. Číslem i slovy u PPD, VPD

  1. Okamžik vyhotovení úč. dokladu – pokud stejné jako okamžik vyhotovení datum se píše jen jednou

  2. Okamžik uskutečnění úč. případu –pokud jiné, než okamžik uskutečnění píší se obě data

  3. Podpisový záznam – osoby odpovědné za úč. případ (př. majitel, vedoucí…) a osoby odpovědné za zaúčtování (účetní)

Doporučené náležitosti

  1. Razítko firmy

  2. Předkontace – určení účtů, kterých se úč. případ týká

  3. Komentář

ZoÚ stanoví povinné náležitosti, ale neříká, jakou formu nebo typ mají mít.

Opravy úč. dokladů

Opravy v úč. dokladech nesmějí vést k neúplnosti, neprůkaznosti a nesprávnosti účetnictví

Způsob oprav:

  1. Bez dokladový – opravu uděláme přímo na ten doklad, kde je chyba – lze ji dělat pouze na dokladech uvnitř firmy

  2. Dokladový způsob – vystavíme nový doklad s odkazem na doklad úvodní a na původním musí být odkaz na doklad nový

Oběh úč. dokladů

Záleží na organizačním uspořádání úč. j.

  1. Přezkoušení správnosti

  1. Z hlediska věcné stránky (obsah, početní kontrola)

  2. Z hlediska formální stránky (kontrolujeme, zda má doklad všechny náležitosti)

  1. Příprava k zaúčtování

  1. Třídění dokladů – obvykle podle druhu (FAV, FAP…)

  2. Označení dokladů (přidělení číselného označení)

  3. Evidence do pomocných knih (kniha FAP…)

  4. Určení účtovacího předpisu

  • Předpis zapíšeme na samostatný lístek (košilka), která se připojí k dokladu

  • Předtisk na dokladu

  • Formou razítka

  1. Zaúčtování dokladu do hl. účetních knih

  2. Úschova dokladů (uchováme do šanonů po dobu uřčenou zákonem, 5 let -…,10 let – závěrka, 30 let – mzdové listy)

  3. Skartace

V praxi máme dvě možnosti

  1. Předepsané náležitosti doplníme přímo na prvotní doklad (paragon)

  2. Předepsané náležitosti doplníme na předtištěný formulář, který označíme VPD a ten spolu s paragonem tvoří dohromady úč. doklad

Úč. doklady se vyhotovují

  1. Bez zbytečného odkladu (nejpozději do 15 dnů od uskutečnění zdanitelného plnění)

  2. Prostředkem zaručujícím trvalost zápisu

Témata, do kterých materiál patří