Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zásoby materiálu - pořízení

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vyřízení reklamace

  1. Dodavatel reklamaci neuznal 549/315

  2. Dodavatel reklamaci uznal

a) zaslal materiál VÚD – náhradní dodávka 112/315b) dodavatel zaslal opravný daňový doklad – před úhradou FAD daňový dobropis – cena bez DPH -315/-321

– DPH (% z reklamačního nároku) -343/-321 snížení dluhu vůči dodavateli + snížení nároku na odpočet DPH Je možno účtovat i kladně. 321/315

321/343

Dodavateli hradíme v případě neuznané reklamace a náhradní dodávky původní fakturovanou částku, v případě daňového dobropisu rozdíl mezi fakturou a opravným daňovým dokladem.

Pokud bychom původní fakturu uhradili v plné výši, dodavatel nám zašle reklamovanou částku na bankovní účet podniku

pošle ODD a peníze vrátí 221/315

DPH 221/343V praxi se často o reklamačním nároku neúčtuje, zaúčtuje se rovnou dobropis

opravný daňový doklad – částka bez DPH -111/-321

– DPH -343/-321

nebo náhradní dodávka 112/111

nebo neuznaná reklamace 549/111

Pokud se závada zjistí až po převzetí materiálu na sklad, reklamuje se z účtu 112 Materiál na skladě.

NEVYFAKTUROVANÉ DODÁVKY, MATERIÁL NA CESTĚ

- k poslednímu dni účetního období nesmí mít účet 111 – Pořízení materiálu zůstatek (dodržení zásady opatrnosti). Pokud účetní jednotka nemá do konce roku fakturu od dodavatele a příjemku dochází k:

1) účtování materiálu na cestě

- účetní jednotka obdržela a zaúčtovala FAD za materiál, ale materiál do účetní závěrky nedošel => je na cestě

a) do účetního období se zaúčtuje FAD za materiál, protože závazek už vznikl

FAD – za materiál 111/321

DPH 343/321

b) příjemku vystavit nelze, protože materiál nedošel => místo ní vystavíme VÚD, na základě kterého se fakturovaná cena pořízení + vedlejší náklady pořízení převedou z účtu 111 na účet 119 – Materiál na cestě

VÚD (k 31. 12.) − fakturovaná poř. cena 119/111

c) v dalším účetním období je materiál dodán, účetní jednotka vystaví příjemku ve skutečné pořizovací ceně dodávky a zaúčtuje

P – převod materiálu na sklad - skut. cena 112/119

d) pokud by vznikl reklamační nárok

VÚD – reklamační nárok 315/119

Př.:

1) FAD – za materiál- cena pořízení 10 000 111/321

+ DPH 1 900 343/321

2) FAD – přepravné 1 000 111/321

3) VÚD (31. 12.) – materiál na cestě 11 000 119/111

4) Příjemka (10. 1.) a) došlý materiál 11 000 112/119

b) nepřišlo celé množství 9 000 112/119

reklamační nárok 2 000 315/119

2) účtování nevyfakturovaných dodávek

- dodávka byla převzata na sklad => účetní jednotka vyhotovila příjemku, ale FAD za materiál do konce účetního období nedošla

a) příjemka materiálu se zaúčtuje ve smluvní pořizovací ceně 112/111

b) místo chybějící FAD se k 31. 12. vystaví VÚD a podle něj se zaúčtuje očekávaný závazek v odhadnuté ceně pořízení

VÚD – k 31. 12. smluvní odhadnutá CP 111/389 389 – Dohadné položky pasivní (místo závazku vůči dodavateli) − dohadná položka pasivní je očekávaný závazek, který nemůžeme účtovat to závazků, protože neznáme jeho částku, ale aktiva nebo náklady z něj do účetního období patří odhad musí být podle zásady opatrnosti spíš vyšší; 389 – nahrazuje 321

Témata, do kterých materiál patří