Zásoby materiálu - pořízení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vyřízení reklamace
Dodavatel reklamaci neuznal 549/315
Dodavatel reklamaci uznal
a) zaslal materiál VÚD – náhradní dodávka 112/315b) dodavatel zaslal opravný daňový doklad – před úhradou FAD daňový dobropis – cena bez DPH -315/-321
– DPH (% z reklamačního nároku) -343/-321 snížení dluhu vůči dodavateli + snížení nároku na odpočet DPH Je možno účtovat i kladně. 321/315
321/343
Dodavateli hradíme v případě neuznané reklamace a náhradní dodávky původní fakturovanou částku, v případě daňového dobropisu rozdíl mezi fakturou a opravným daňovým dokladem.
Pokud bychom původní fakturu uhradili v plné výši, dodavatel nám zašle reklamovanou částku na bankovní účet podniku
pošle ODD a peníze vrátí 221/315
DPH 221/343V praxi se často o reklamačním nároku neúčtuje, zaúčtuje se rovnou dobropis
opravný daňový doklad – částka bez DPH -111/-321
– DPH -343/-321
nebo náhradní dodávka 112/111
nebo neuznaná reklamace 549/111
Pokud se závada zjistí až po převzetí materiálu na sklad, reklamuje se z účtu 112 Materiál na skladě.
NEVYFAKTUROVANÉ DODÁVKY, MATERIÁL NA CESTĚ
- k poslednímu dni účetního období nesmí mít účet 111 – Pořízení materiálu zůstatek (dodržení zásady opatrnosti). Pokud účetní jednotka nemá do konce roku fakturu od dodavatele a příjemku dochází k:
1) účtování materiálu na cestě
- účetní jednotka obdržela a zaúčtovala FAD za materiál, ale materiál do účetní závěrky nedošel => je na cestě
a) do účetního období se zaúčtuje FAD za materiál, protože závazek už vznikl
FAD – za materiál 111/321
DPH 343/321
b) příjemku vystavit nelze, protože materiál nedošel => místo ní vystavíme VÚD, na základě kterého se fakturovaná cena pořízení + vedlejší náklady pořízení převedou z účtu 111 na účet 119 – Materiál na cestě
VÚD (k 31. 12.) − fakturovaná poř. cena 119/111
c) v dalším účetním období je materiál dodán, účetní jednotka vystaví příjemku ve skutečné pořizovací ceně dodávky a zaúčtuje
P – převod materiálu na sklad - skut. cena 112/119
d) pokud by vznikl reklamační nárok
VÚD – reklamační nárok 315/119
Př.:
1) FAD – za materiál- cena pořízení 10 000 111/321
+ DPH 1 900 343/321
2) FAD – přepravné 1 000 111/321
3) VÚD (31. 12.) – materiál na cestě 11 000 119/111
4) Příjemka (10. 1.) a) došlý materiál 11 000 112/119
b) nepřišlo celé množství 9 000 112/119
reklamační nárok 2 000 315/119
2) účtování nevyfakturovaných dodávek
- dodávka byla převzata na sklad => účetní jednotka vyhotovila příjemku, ale FAD za materiál do konce účetního období nedošla
a) příjemka materiálu se zaúčtuje ve smluvní pořizovací ceně 112/111
b) místo chybějící FAD se k 31. 12. vystaví VÚD a podle něj se zaúčtuje očekávaný závazek v odhadnuté ceně pořízení
VÚD – k 31. 12. smluvní odhadnutá CP 111/389 389 – Dohadné položky pasivní (místo závazku vůči dodavateli) − dohadná položka pasivní je očekávaný závazek, který nemůžeme účtovat to závazků, protože neznáme jeho částku, ale aktiva nebo náklady z něj do účetního období patří odhad musí být podle zásady opatrnosti spíš vyšší; 389 – nahrazuje 321