Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Geografie světového zemědělství a dopravy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zpracováno k maturitě
  • příčinou likvidace lesů je výstavba nových sídel, komunikací → vede ke zmenšování tvorby atmosférického kyslíku a k posilování skleníkového efektu, kyselé deště

  • světová těžba dřeva se zaměřuje na výrobu řeziva a výrobu celulózy a papíru

  • exportéři dřeva: Kanada, USA, Rusko a skandinávské země

  • Geografie dopravy

    • Přemisťování lidí, nákladů, energie, zpráv, informací

    • Nezastupitelný význam ve světové ekonomice

    • Obrovský spotřebitel primárních energetických zdrojů

    Rozmístění dopravy
    • Ovlivněno socioekonomickými činiteli: rozmístění výrobních sil v dané oblasti, úroveň rozvoje hospodářství a bilance výroby a spotřeby v územních celcích

    • Dálková doprava

    • aktivní přepravní bilance - nakládka ˃ vykládka, v těžebním průmyslu

    • pasivní přepravní bilance – vykládka ˃ nakládka, ve zpracovatelském průmyslu

    Železniční doprava
    • Více než ½ pevninské dopravy

    • rozhodující ukazatelé využití - objem přepravy a výkon přepravy

    • nyní dochází k magistralizaci hlavních sítí => růst konkurenceschopnosti

    • Evropský typ – historicky nejstarší, vysoká frekvence vlaků, ale s menšími náklady

    • Severoamerický typ -řídká železniční síť s moderním vybavením, nízká frekvence vlaků, ale s velkými náklady

    • Ruský typ-malá hustota železniční sítě, intenzivní využití železnic (přesun obrovského množství nákladů)

    • Koloniální typ- -řídká a nevýkonná síť, spojuje naleziště surovin s vývozními přístavy, malá frekvence

    • druhy sítí: vnitrostátní síť a mezinárodní síť

    • rozdělení vlaků: osobní, rychlíky, expres (EC) - expresivní

    • pohon vlaků - parní, motorový, elektrický

    • rychlovlaky: TGV ve Francii, Hikari v Japonsku, ICE v Německu

    • Ro-La-propojení železnice a silniční dopravy (Rakousko, Švýcarsko => kvůli Alpám)

    Letecká doprava
    • až 20. Století, rychlý rozvoj

    • nejrychlejší doprava ze všech, nejbezpečnější, nejdražší

    • dělení: vnitrostátní a mezinárodní

    • ve větším měřítku rozšířena ve vyspělých zemích (kvůli vysoké ceně)

    • hlavní proudy mezi Evropou a USA, Evropu a J. Ameriku, v rámci USA

    • největší letiště: Atlanta, Chicago; Londýn, Frankfurt nad Mohanem, Kodaň, Paříž, Madrid; Šanghaj, Moskva, Tokio,

    • některá města mají i více letišť (Moskva, New York, Paříž, Londýn, Tokio)

    Silniční doprava
    • přeprava po pozemní komunikaci na krátké vzdálenosti

    • nejrychleji se rozvíjející doprava

    • silnice zaujímají 70 % světové dopravní sítě ( ¼ v USA)

    • největší hustota: západoevropské státy a Japonsko

    • dělení: automobilová a autobusová (vnitrostátní, městská)

    • výhody: hustá siliční síť, dostupná, nejpoužívanější

    • nevýhody: zastaralé silnice, nejnebezpečnější, znečišťování ovzduší

    • dopravní síť tvoří pozemní komunikace:

      • dálnice a silnice: 1. třídy - celostátní charakter (1-99), 2. třídy - celostátní, regionální (100-999), 3. třídy - regionální, okresní (bez označení)

    Témata, do kterých materiál patří