Geografie světového zemědělství a dopravy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
příčinou likvidace lesů je výstavba nových sídel, komunikací → vede ke zmenšování tvorby atmosférického kyslíku a k posilování skleníkového efektu, kyselé deště
světová těžba dřeva se zaměřuje na výrobu řeziva a výrobu celulózy a papíru
exportéři dřeva: Kanada, USA, Rusko a skandinávské země
Geografie dopravy
-
Přemisťování lidí, nákladů, energie, zpráv, informací
-
Nezastupitelný význam ve světové ekonomice
-
Obrovský spotřebitel primárních energetických zdrojů
Rozmístění dopravy
-
Ovlivněno socioekonomickými činiteli: rozmístění výrobních sil v dané oblasti, úroveň rozvoje hospodářství a bilance výroby a spotřeby v územních celcích
-
Dálková doprava
-
aktivní přepravní bilance - nakládka ˃ vykládka, v těžebním průmyslu
-
pasivní přepravní bilance – vykládka ˃ nakládka, ve zpracovatelském průmyslu
Železniční doprava
-
Více než ½ pevninské dopravy
-
rozhodující ukazatelé využití - objem přepravy a výkon přepravy
-
nyní dochází k magistralizaci hlavních sítí => růst konkurenceschopnosti
-
Evropský typ – historicky nejstarší, vysoká frekvence vlaků, ale s menšími náklady
-
Severoamerický typ -řídká železniční síť s moderním vybavením, nízká frekvence vlaků, ale s velkými náklady
-
Ruský typ-malá hustota železniční sítě, intenzivní využití železnic (přesun obrovského množství nákladů)
-
Koloniální typ- -řídká a nevýkonná síť, spojuje naleziště surovin s vývozními přístavy, malá frekvence
-
druhy sítí: vnitrostátní síť a mezinárodní síť
-
rozdělení vlaků: osobní, rychlíky, expres (EC) - expresivní
-
pohon vlaků - parní, motorový, elektrický
-
rychlovlaky: TGV ve Francii, Hikari v Japonsku, ICE v Německu
-
Ro-La-propojení železnice a silniční dopravy (Rakousko, Švýcarsko => kvůli Alpám)
Letecká doprava
-
až 20. Století, rychlý rozvoj
-
nejrychlejší doprava ze všech, nejbezpečnější, nejdražší
-
dělení: vnitrostátní a mezinárodní
-
ve větším měřítku rozšířena ve vyspělých zemích (kvůli vysoké ceně)
-
hlavní proudy mezi Evropou a USA, Evropu a J. Ameriku, v rámci USA
-
největší letiště: Atlanta, Chicago; Londýn, Frankfurt nad Mohanem, Kodaň, Paříž, Madrid; Šanghaj, Moskva, Tokio,
-
některá města mají i více letišť (Moskva, New York, Paříž, Londýn, Tokio)
Silniční doprava
-
přeprava po pozemní komunikaci na krátké vzdálenosti
-
nejrychleji se rozvíjející doprava
-
silnice zaujímají 70 % světové dopravní sítě ( ¼ v USA)
-
největší hustota: západoevropské státy a Japonsko
-
dělení: automobilová a autobusová (vnitrostátní, městská)
-
výhody: hustá siliční síť, dostupná, nejpoužívanější
-
nevýhody: zastaralé silnice, nejnebezpečnější, znečišťování ovzduší
-
dopravní síť tvoří pozemní komunikace:
-
dálnice a silnice: 1. třídy - celostátní charakter (1-99), 2. třídy - celostátní, regionální (100-999), 3. třídy - regionální, okresní (bez označení)
-
