Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




021b Osvícenství - Montesquie, Voltaire, Rousseau, encyklopedisté - zápis žáci (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3. Jean-Jacques Rousseau (1712–1778)

Rousseau byl velmi odlišným filozofem než Voltaire. Tvrdil, že lidé byli ve svém ………………………. stavu šťastnější a rovnější, ale …………………….. přinesla nerovnost, korupci a útlak. Zatímco Voltaire věřil v pokrok, Rousseau byl k modernímu světu skeptický a volal po návratu k …………………….. a …………………………. způsobům života.

Jeho nejvýznamnější myšlenkou byla teorie …………………….. smlouvy, kterou rozvinul ve svém díle „………………………………………“. Tvrdil, že legitimní vláda musí být založena na ……………………. lidu a že každý občan by se měl podílet na …………………………. Byl tedy zastáncem …………………. demokracie, kde si lidé sami vládnou, na rozdíl od Voltairovy představy osvícené monarchie.

Velkou pozornost věnoval také ……………………, kterou považoval za klíčovou pro rozvoj člověka. Ve svém díle „………………………………..“ zdůrazňuje, že dítě by mělo být vychováváno v souladu s přirozenými zákony a vlastními zkušenostmi, nikoli pod tlakem společenských dogmat.

4. Montesquieu (1689–1755)

Montesquieu je dalším klíčovým filozofem ………………………, který se proslavil svou teorií ………………………. Ve svém díle „……………………………..“ představil myšlenku, že státní moc by měla být rozdělena na ………………… složky – …………………………………………………………………………………………….. Tímto způsobem by se zabránilo koncentraci moci v rukou ………………………. člověka či skupiny, což by vedlo k …………………...

Jeho myšlenky se staly inspirací pro moderní demokratické …………………… a mají zásadní vliv na fungování současných politických systémů.

5. Encyklopedisté a Diderot

Jedním z největších projektů osvícenství byla „…………………………“, kterou sestavili Denis Diderot a Jean le Rond d'Alembert. Jejím cílem bylo shromáždit veškeré tehdejší znalosti do jedné knihy, která by pomohla šířit osvícenské myšlenky mezi veřejnost.

Encyklopedisté věřili v moc vzdělání a …………………… myšlení, což vedlo k popularizaci vědy, filozofie a racionalismu. Jejich dílo bylo nejen souhrnem tehdejšího poznání, ale také nástrojem pro kritiku …………………. a ………………………….

6. Odpovědi na otázky k diskusi

  • Jaký byl největší přínos osvícenství pro dnešní společnost?.

  • Máme dnes blíže k Voltairovu racionalismu, Rousseauovu idealismu, Montesquieuově dělbě moci, nebo encyklopedistické snaze o vědecké poznání?

  • Které z jejich myšlenek jsou stále aktuální a které naopak překonané?.

Témata, do kterých materiál patří