11) Rozumové poznání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
11. ROZUMOVÉ POZNÁNÍ
PAMĚŤ
Co to je paměť
- kognitivní psychický proces
- skládá se z:
vštípení zážitku, informace
uchování zážitku, informace
vybavení zážitku, informace
a) znovupoznání – jednodušší
b) aktivní vzpomínka – obtížnější k vybavení
Vznik paměti
- mechanismus vzniku paměťových stop není přesně objasněn, o její podstatě existuje řada teorií:
základem paměti je podmíněný reflex, dočasný spoj
chemické teorie ke vzniku paměťových stop dochází díky chemickým látkám (RNA)
- hippocampus je oblast v mozku, která souvisí s pamětí
- funguje jako maják, který vysílá informace do příslušných mozkových center
- při jeho poškození si člověk nic nového nezapamatuje
Druhy paměti
KRÁTKODOBÁ
– trvá několik minut až hodin
– jde o paměť daného okamžiku či situace o krátkodobé kódování a uskladnění informace (telefonní číslo)
– kapacita krátkodobé paměti: +- 2 prvky
DLOUHODOBÁ
– pamatujeme si léta
MECHANICKÁ
– osvojení látky se děje pouhým opakováním, asociativní cestou
– informace jsou řazeny za sebe (slovíčka, básničky, letopočty)
– problém je, když jedna část vypadne, pak si nevybavíme další části
– typická pro malé děti
LOGICKÁ
– osvojení probíhá na základě pochopení vzájemných souvislostí a smyslu látky
– utváří se od puberty
– v dospělosti déle uchováváme paměť logickou než mechanickou
ÚMYSLNÁ
– záměrná, vynaložíme vůli
NEÚMYSLNÁ
– vzniká spontánně; zájem, nečekanost
– spojená s city
Typy paměti
- typy paměti jsou závislé na cvičení
- podle typu analyzátorů se dělí na:
zrakovou (vizuální)
sluchovou (auditivní)
čichovou
chuťovou
hmatovou
motorickou
smíšenou
Faktory působící na paměť
Věk
- zlepšuje se do 25, pak stagnuje
- po 30-35 mírné zhoršování hlavně mechanické paměti
- ve stáří si lidé vybavují dávné zážitky z mládí, ale těžko si zapamatují nové věci
Momentální tělesný a duševní stav – nemoc, únava…
Počet smyslů zapojených do paměti – nejen přečíst, ale i nahlas zopakovat, výpisky
Důležitost informace pro člověka
Mnemotechnické pomůcky – slovní hříčky, asociace pro lepší zapamatování
Logičnost materiálu
Poruchy paměti
Amnézie
ztráta paměti (dočasná i trvalá)
nastává při bezvědomí, šoku, úrazu CNS
Alzheimerova nemoc
zánět mozkových blan
Výzkum paměti
- koncem 19. století byly prováděny první výzkumy paměti
- prováděl je například Hermann Ebbinghaus (německý psycholog)
- snažil se objasnit „čistou paměť“, a proto dával lidem k zapamatování bezesmyslné slabiky
- zjistil, že u mechanické paměti dochází k největšímu zapomínání během prvních tří dnů, nejvíc hned první den
- proto se má opakovat co nejdříve po naučené látce, nejlépe tentýž den
Ebbinghausova křivka