Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11) Rozumové poznání

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

11. ROZUMOVÉ POZNÁNÍ

PAMĚŤ

Co to je paměť

- kognitivní psychický proces

- skládá se z:

  • vštípení zážitku, informace

  • uchování zážitku, informace

  • vybavení zážitku, informace

a) znovupoznání – jednodušší

b) aktivní vzpomínka – obtížnější k vybavení

Vznik paměti

- mechanismus vzniku paměťových stop není přesně objasněn, o její podstatě existuje řada teorií:

  1. základem paměti je podmíněný reflex, dočasný spoj

  2. chemické teorie  ke vzniku paměťových stop dochází díky chemickým látkám (RNA)

- hippocampus je oblast v mozku, která souvisí s pamětí

- funguje jako maják, který vysílá informace do příslušných mozkových center

- při jeho poškození si člověk nic nového nezapamatuje

Druhy paměti

  • KRÁTKODOBÁ

– trvá několik minut až hodin

– jde o paměť daného okamžiku či situace o krátkodobé kódování a uskladnění informace (telefonní číslo)

– kapacita krátkodobé paměti: +- 2 prvky

  • DLOUHODOBÁ

– pamatujeme si léta

  • MECHANICKÁ

– osvojení látky se děje pouhým opakováním, asociativní cestou

– informace jsou řazeny za sebe (slovíčka, básničky, letopočty)

– problém je, když jedna část vypadne, pak si nevybavíme další části

– typická pro malé děti

  • LOGICKÁ

– osvojení probíhá na základě pochopení vzájemných souvislostí a smyslu látky

– utváří se od puberty

– v dospělosti déle uchováváme paměť logickou než mechanickou

  • ÚMYSLNÁ

– záměrná, vynaložíme vůli

  • NEÚMYSLNÁ

– vzniká spontánně; zájem, nečekanost

– spojená s city

Typy paměti

- typy paměti jsou závislé na cvičení

- podle typu analyzátorů se dělí na:

  1. zrakovou (vizuální)

  2. sluchovou (auditivní)

  3. čichovou

  4. chuťovou

  5. hmatovou

  6. motorickou

  7. smíšenou

Faktory působící na paměť

  • Věk

- zlepšuje se do 25, pak stagnuje

- po 30-35 mírné zhoršování hlavně mechanické paměti

- ve stáří si lidé vybavují dávné zážitky z mládí, ale těžko si zapamatují nové věci

  • Momentální tělesný a duševní stav – nemoc, únava…

  • Počet smyslů zapojených do paměti – nejen přečíst, ale i nahlas zopakovat, výpisky

  • Důležitost informace pro člověka

  • Mnemotechnické pomůcky – slovní hříčky, asociace pro lepší zapamatování

  • Logičnost materiálu

Poruchy paměti

 Amnézie

  • ztráta paměti (dočasná i trvalá)

  • nastává při bezvědomí, šoku, úrazu CNS

 Alzheimerova nemoc

 zánět mozkových blan

Výzkum paměti

- koncem 19. století byly prováděny první výzkumy paměti

- prováděl je například Hermann Ebbinghaus (německý psycholog)

- snažil se objasnit „čistou paměť“, a proto dával lidem k zapamatování bezesmyslné slabiky

- zjistil, že u mechanické paměti dochází k největšímu zapomínání během prvních tří dnů, nejvíc hned první den

- proto se má opakovat co nejdříve po naučené látce, nejlépe tentýž den

Ebbinghausova křivka

Témata, do kterých materiál patří