11) Rozumové poznání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MYŠLENÍ
- nejsložitější poznávací proces
- zprostředkovaný proces = vzniká složitou činností mozkové kůry
- myšlení nám umožňuje hledat souvislosti, chápat příčiny a důsledky, usuzovat atd…
- souvisí s rozvojem řeči, inteligencí
- souvisí také s představami, které jsou přechodem od vnímání k myšlení
- u člověka je myšlení nejdokonalejší (má nejdokonalejší mozkovou kůru)
- probíhá snad i v jednodušších podobách u některých zvířat
Názorné myšlení
- podobné jako učení vhledem (W.Köhler – šimpanzi a zavěšené banány v kleci)
- jeho základem jsou činnosti prováděné v představách
- u lidoopů, nebo u malých dětí, než mají vytvořeny pojmy
Abstraktní myšlení
- složitější
- pracuje s pojmy, symboly
- je opak názorného myšlené
Verbální myšlení
- u člověka je myšlení spojeno s řečí
- jednotlivým předmětům a jevům ze skutečnosti přiřazujeme pojmy a s nimi pak pracujeme
- řeč je nástrojem myšlení
Myšlenkové operace = postupy myšlení, slouží ke zpracování pojmů
srovnávání zjišťuje podobnosti a rozdíly (nákup)
analýza rozdělování celku na části (jazykový rozbor)
syntéza vytváření větších celků; dávání do souvislostí (matematika a fyzika)
zobecňování hledání a spojování společných znaků předmětů => zařazení do stejné skupiny (znaky zvířat)
abstrakce schopnost vydělit podstatné znaky (matematika – rovnice a+b=c)
indukce vyvozování závěru z faktů
dedukce odvozování od obecného tvrzení k jednotlivým faktům
analogie vyvozování poznatků o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jiným
- 6., 7. a 8. jsou formy úsudku, tedy formy logického myšlen
- abstraktní a logické myšlení se začíná rychleji rozvíjet v pubertě
Druhy myšlení:
Konvergentní
= je charakteristické hledáním většinou jedné správné odpovědi v určitém úkolu
– na něm jsou založeny testy inteligence
Divergentní (tvořivé, tvůrčí)
= hledání nových řešení
– mnoho různých cílů
– tvořivé
– brainstorming = skupinové myšlení (každý řekne, co ho napadne a pak se návrhy vyhodnotí)
Poruchy myšlení:
- obsedantní myšlení – vtíravé, nutkavé myšlenky, kterých se člověk nemůže zbavit, často spojené s nutkavým jednáním
- bludy – chorobné, mylné přesvědčení, které si nemocný nenechá vymluvit
INTELIGENCE
- je to obecná rozumová výkonnost nebo schopnost člověka
- projevuje se při řešení úloh (nových i obtížných)
- Alfred Binet začal dělat první testy inteligence u dětí
- pojem IQ (= inteligenční kvocient) a vzorec pro výpočet IQ pochází od německého psychologa W. Sterna
- Vzorec IQ = MV/FV . 100 MV - mentální věk = rozumová vyspělost/ FV - fyzický věk
- Gausova křivka
vyjadřuje rozložení inteligence mezi lidmi
asi 50% populace má inteligenci v pásmu průměru = 90 – 110