Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11) Rozumové poznání

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MYŠLENÍ

- nejsložitější poznávací proces

- zprostředkovaný proces = vzniká složitou činností mozkové kůry

- myšlení nám umožňuje hledat souvislosti, chápat příčiny a důsledky, usuzovat atd…

- souvisí s rozvojem řeči, inteligencí

- souvisí také s představami, které jsou přechodem od vnímání k myšlení

- u člověka je myšlení nejdokonalejší (má nejdokonalejší mozkovou kůru)

- probíhá snad i v jednodušších podobách u některých zvířat

Názorné myšlení

- podobné jako učení vhledem (W.Köhler – šimpanzi a zavěšené banány v kleci)

- jeho základem jsou činnosti prováděné v představách

- u lidoopů, nebo u malých dětí, než mají vytvořeny pojmy

Abstraktní myšlení

- složitější

- pracuje s pojmy, symboly

- je opak názorného myšlené

Verbální myšlení

- u člověka je myšlení spojeno s řečí

- jednotlivým předmětům a jevům ze skutečnosti přiřazujeme pojmy a s nimi pak pracujeme

- řeč je nástrojem myšlení

Myšlenkové operace = postupy myšlení, slouží ke zpracování pojmů

  1. srovnávání  zjišťuje podobnosti a rozdíly (nákup)

  2. analýza  rozdělování celku na části (jazykový rozbor)

  3. syntéza  vytváření větších celků; dávání do souvislostí (matematika a fyzika)

  4. zobecňování  hledání a spojování společných znaků předmětů => zařazení do stejné skupiny (znaky zvířat)

  5. abstrakce  schopnost vydělit podstatné znaky (matematika – rovnice a+b=c)

  6. indukce  vyvozování závěru z faktů

  7. dedukce  odvozování od obecného tvrzení k jednotlivým faktům

  8. analogie  vyvozování poznatků o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jiným

- 6., 7. a 8. jsou formy úsudku, tedy formy logického myšlen

- abstraktní a logické myšlení se začíná rychleji rozvíjet v pubertě

Druhy myšlení:

  • Konvergentní

= je charakteristické hledáním většinou jedné správné odpovědi v určitém úkolu

– na něm jsou založeny testy inteligence

  • Divergentní (tvořivé, tvůrčí)

= hledání nových řešení

– mnoho různých cílů

– tvořivé

– brainstorming = skupinové myšlení (každý řekne, co ho napadne a pak se návrhy vyhodnotí)

Poruchy myšlení:

- obsedantní myšlení – vtíravé, nutkavé myšlenky, kterých se člověk nemůže zbavit, často spojené s nutkavým jednáním

- bludy – chorobné, mylné přesvědčení, které si nemocný nenechá vymluvit

INTELIGENCE

- je to obecná rozumová výkonnost nebo schopnost člověka

- projevuje se při řešení úloh (nových i obtížných)

- Alfred Binet začal dělat první testy inteligence u dětí

- pojem IQ (= inteligenční kvocient) a vzorec pro výpočet IQ pochází od německého psychologa W. Sterna

- Vzorec  IQ = MV/FV . 100  MV - mentální věk = rozumová vyspělost/ FV - fyzický věk

- Gausova křivka

  • vyjadřuje rozložení inteligence mezi lidmi

  • asi 50% populace má inteligenci v pásmu průměru = 90 – 110

Témata, do kterých materiál patří