Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12) Osobnost a její role ve společnosti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (445 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • dostatek lásky, péče, zájmu o dítě

  • výchova k povinnostem, důslednost ve výchově, jednotnost výchovy obou rodičů

  • prostor pro osobní rozvoj (děti mají vzor v rodičích)

- charakter je někdy označován také jako emoční inteligence, která se vyznačuje:

  • znalostí vlastních emocí

  • zvládáním emocí

  • schopností sám sebe motivovat

  • schopnost vnímat emoce druhých lidí

  • schopnost dobrých mezilidských vztahů

- vlastnosti charakteru se projeví ve vztahu:

  1. vztah k ostatním lidem

+ soucit, ochota, láska k lidem, ochota pomoci, čestnost ohleduplnost, vlídnost, tolerance, upřímnost…

– egoismus (opak altruismu), závist, netolerance, netaktnost, lhostejnost, sobectví, závist, arogance…

  1. vztah ke společnosti a hodnotám

+ vlastenectví, respekt, čestnost, láska k přírodě, vlasti, čestnost, smysl pro spravedlnost, pravdu…

– rasismus, vandalismus, nacionalismus, xenofobie, šovinismus…

  1. vztah k povinnostem, práci

+ zodpovědnost, spolehlivost, dochvilnost, důslednost, serióznost, pracovitost…

– lajdáctví, nespolehlivost, nedochvilnost, lenost, pohodlnost, povrchnost…

  1. vztah k sobě

+ přiměřené sebevědomí, sebeúcta, schopnost sebekritiky, pevná vůle…

– namyšlenost, narcismus, domýšlivost, nadřazenost, sebepodceňování nebo sebepřeceňování, neschopnost sebekritiky, nízké sebevědomí…

KOLBERGOVY STUPNĚ MORÁLNÍHO CHOVÁNÍ

- německý psycholog Ludvig Kolberg se zabýval výzkumem morálního chování lidí

- dával lidem na zvážení různé morálně problémové situace a zjišťoval jejich řešení (morální dilemata)

a) předkonvenční typ

- nevyzrálý typ

- jedná jako dítě

- všímá si toho, co se stane jemu

- lék by neukradl, bál by se, že se mu něco stane

b) konvenční typ (přizpůsobivý)

- přizpůsobuje se okolí

- všímá si toho, co by řekli ostatní, se kterými se ztotožňuje

- před krádeží, by se poradil např. se svými přáteli

c) postkonvenční typ

- nejvyzrálejší typ

- má jasně stanovené hodnoty (jedná v duchu těchto hodnot, když nese důsledky)

- radši by ukradl lék za cenu toho, že by šel do vězení, než aby zemřel jeho blízky

Motivační vlastnosti

- motivy = příčiny, pohnutky, důvody pro naše jednání

- odpovědi na otázku, proč se tak člověk zachoval

- podněty:

  • vnější podněty: příkazy, prosby, povinnosti, odměna, finance, pokyny, výhružky…

  • vnitřní podněty: zájmy, potřeby, ambice, cíle, city, zvyky, vůle, strach, únava, snaha, láska, nemoc…

1) Potřeby

- u zvířat potřeby nazývány pudy nebo instinkty

- při dlouhodobém neuspokojení potřeb vzniká stav deprivace

=> biologická – jídlo, voda, spánek; psychická – citová; sociální – izolovanost od lidí

  1. poznávací

  • touha po informacích, novinkách, řešit problémy

  1. sociální

  • potřeba obliby, statutu, prestiže

  • patřit do skupiny, soutěžit, vyniknout, potřeba převahy

  • spolupráce pomoct druhým i sobě (kooperace), nechat se vést

Témata, do kterých materiál patří