12) Osobnost a její role ve společnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
dostatek lásky, péče, zájmu o dítě
výchova k povinnostem, důslednost ve výchově, jednotnost výchovy obou rodičů
prostor pro osobní rozvoj (děti mají vzor v rodičích)
- charakter je někdy označován také jako emoční inteligence, která se vyznačuje:
znalostí vlastních emocí
zvládáním emocí
schopností sám sebe motivovat
schopnost vnímat emoce druhých lidí
schopnost dobrých mezilidských vztahů
- vlastnosti charakteru se projeví ve vztahu:
vztah k ostatním lidem
+ soucit, ochota, láska k lidem, ochota pomoci, čestnost ohleduplnost, vlídnost, tolerance, upřímnost…
– egoismus (opak altruismu), závist, netolerance, netaktnost, lhostejnost, sobectví, závist, arogance…
vztah ke společnosti a hodnotám
+ vlastenectví, respekt, čestnost, láska k přírodě, vlasti, čestnost, smysl pro spravedlnost, pravdu…
– rasismus, vandalismus, nacionalismus, xenofobie, šovinismus…
vztah k povinnostem, práci
+ zodpovědnost, spolehlivost, dochvilnost, důslednost, serióznost, pracovitost…
– lajdáctví, nespolehlivost, nedochvilnost, lenost, pohodlnost, povrchnost…
vztah k sobě
+ přiměřené sebevědomí, sebeúcta, schopnost sebekritiky, pevná vůle…
– namyšlenost, narcismus, domýšlivost, nadřazenost, sebepodceňování nebo sebepřeceňování, neschopnost sebekritiky, nízké sebevědomí…
KOLBERGOVY STUPNĚ MORÁLNÍHO CHOVÁNÍ
- německý psycholog Ludvig Kolberg se zabýval výzkumem morálního chování lidí
- dával lidem na zvážení různé morálně problémové situace a zjišťoval jejich řešení (morální dilemata)
a) předkonvenční typ
- nevyzrálý typ
- jedná jako dítě
- všímá si toho, co se stane jemu
- lék by neukradl, bál by se, že se mu něco stane
b) konvenční typ (přizpůsobivý)
- přizpůsobuje se okolí
- všímá si toho, co by řekli ostatní, se kterými se ztotožňuje
- před krádeží, by se poradil např. se svými přáteli
c) postkonvenční typ
- nejvyzrálejší typ
- má jasně stanovené hodnoty (jedná v duchu těchto hodnot, když nese důsledky)
- radši by ukradl lék za cenu toho, že by šel do vězení, než aby zemřel jeho blízky
Motivační vlastnosti
- motivy = příčiny, pohnutky, důvody pro naše jednání
- odpovědi na otázku, proč se tak člověk zachoval
- podněty:
vnější podněty: příkazy, prosby, povinnosti, odměna, finance, pokyny, výhružky…
vnitřní podněty: zájmy, potřeby, ambice, cíle, city, zvyky, vůle, strach, únava, snaha, láska, nemoc…
1) Potřeby
- u zvířat potřeby nazývány pudy nebo instinkty
- při dlouhodobém neuspokojení potřeb vzniká stav deprivace
=> biologická – jídlo, voda, spánek; psychická – citová; sociální – izolovanost od lidí
poznávací
touha po informacích, novinkách, řešit problémy
sociální
potřeba obliby, statutu, prestiže
patřit do skupiny, soutěžit, vyniknout, potřeba převahy
spolupráce pomoct druhým i sobě (kooperace), nechat se vést