12) Osobnost a její role ve společnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
aktivity
potřeba odreagování od déletrvajících nehybností
potřeba pracovní činnosti
herní, sportovní, rekreační a zájmové činnosti
výkonové
úsilí něco dokončit, lépe něco zvládnout než předtím, spokojenosti
vytyčování aspirací = cílů
existenciální
potřeba smyslu života
v určitých fázích života (dospívání, odchod do důchodu)
jako následek duševního otřesu (smrt blízkého, rozvod)
reakce na výraznou změnu zdraví (chronické onemocnění, důsledek úrazu)
ABRAHAM MASLOW – hierarchické uspořádání potřeb (pyramida potřeb)
Zájmy
- tvoří se během dětství (předškolní věk, začátek školy)
- jsou ale nestálé, povrchní, často se střídají
- v období puberty a výše jsou stabilnější
Emoce
- kladné, záporné
Zvyky
- s přibývajícím věkem je má člověk pevněji zakotvené, těžce se mění
- zejména staří lidé na nich lpí, změnu vnímají negativně, což může způsobit i nemoc
Životní cíle, plány, ambice
- snaha vyniknout, uplatnit se, v adolescenci se začínají tvořit životní cíle
Iracionální motivy
- podvědomé, nedokážeme si vysvětlit, proč jsme něco udělali
Výkonové schopnosti
- schopnosti = vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro vykonávání určité činnosti
- rozvíjí se na základě vloh = vrozené předpoklady k vytvoření schopností
- závisí na zděděných předpokladech, prostředí, učení, cviku
- stupně schopností
NADÁNÍ
TALENT
GENIALITA
TEORIE OSOBNOSTI
INTROGENNÍ TEORIE
= zdůrazňují vnitřní základ, tzv. jádro osobnosti, které je většinou vrozené a je rozhodující pro chování člověka
Sigmund Freud – PSYCHOANALÝZA
- základem je složka ID (ono), kterou si neuvědomujeme
- ID obsahuje pudy a instinkty
pudy života (sebezáchovy, rozmnožování) i agresivní (smrt, sebedestrukce) –> ty jsou hybnou silou osobnosti
- každý člověk má touhu dosahovat slasti – libido, ale brání v tom zásady morálky, společenské normy – tzv. SUPEREGO
- vrstva EGO (já; každodenní život, který prožíváme) může trpět konfliktem mezi ID a SUPEREGO
- to se projeví v podobě neuróz, deviací, kompenzací, infantilismu
- Freud přecenil úlohu instinktů, pudů (hlavně sexuálního)
- zavedl různé pojmy
→ Oidipovský komplex = kolem 4. roku se začne u chlapců projevovat nenávist a žárlivost vůči otci, láska k matce
→ Elektřin komplex = láska dívek k otci
C. G. Jung – ANALYTICKÁ PSYCHOLOGIE
- pod vrstvou osobnosti nejhlubší vrstva = kolektivní nevědomí => zkušenosti předchozích generací, archaické jádro
- archetyp zla – ďábel, satan, čert – se projevuje ve starých bájích, které jsou všude stejné
- projev při holotropní terapii
Alfred Adler – INDIVIDUALNÍ PSYCHOLOGIE
- zabýval se vztahem mezi sourozenci, kolikátý potomek má jaký vztah k rodičům
- zavedl pojem komplex méněcennosti
- člověka trápí vědomí závislosti na druhých, snaží se tuto závislost překonat a získat určitou pozici