Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12) Osobnost a její role ve společnosti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (445 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. aktivity

  • potřeba odreagování od déletrvajících nehybností

  • potřeba pracovní činnosti

  • herní, sportovní, rekreační a zájmové činnosti

  1. výkonové

  • úsilí něco dokončit, lépe něco zvládnout než předtím, spokojenosti

  • vytyčování aspirací = cílů

  1. existenciální

  • potřeba smyslu života

  • v určitých fázích života (dospívání, odchod do důchodu)

  • jako následek duševního otřesu (smrt blízkého, rozvod)

  • reakce na výraznou změnu zdraví (chronické onemocnění, důsledek úrazu)

  • ABRAHAM MASLOW – hierarchické uspořádání potřeb (pyramida potřeb)

  1. Zájmy

- tvoří se během dětství (předškolní věk, začátek školy)

- jsou ale nestálé, povrchní, často se střídají

- v období puberty a výše jsou stabilnější

  1. Emoce

- kladné, záporné

  1. Zvyky

- s přibývajícím věkem je má člověk pevněji zakotvené, těžce se mění

- zejména staří lidé na nich lpí, změnu vnímají negativně, což může způsobit i nemoc

  1. Životní cíle, plány, ambice

- snaha vyniknout, uplatnit se, v adolescenci se začínají tvořit životní cíle

  1. Iracionální motivy

- podvědomé, nedokážeme si vysvětlit, proč jsme něco udělali

Výkonové schopnosti

- schopnosti = vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro vykonávání určité činnosti

- rozvíjí se na základě vloh = vrozené předpoklady k vytvoření schopností

- závisí na zděděných předpokladech, prostředí, učení, cviku

- stupně schopností

  • NADÁNÍ

  • TALENT

  • GENIALITA

TEORIE OSOBNOSTI

INTROGENNÍ TEORIE

= zdůrazňují vnitřní základ, tzv. jádro osobnosti, které je většinou vrozené a je rozhodující pro chování člověka

Sigmund Freud – PSYCHOANALÝZA

- základem je složka ID (ono), kterou si neuvědomujeme

- ID obsahuje pudy a instinkty

  • pudy života (sebezáchovy, rozmnožování) i agresivní (smrt, sebedestrukce) –> ty jsou hybnou silou osobnosti

- každý člověk má touhu dosahovat slasti – libido, ale brání v tom zásady morálky, společenské normy – tzv. SUPEREGO

- vrstva EGO (já; každodenní život, který prožíváme) může trpět konfliktem mezi ID a SUPEREGO

- to se projeví v podobě neuróz, deviací, kompenzací, infantilismu

- Freud přecenil úlohu instinktů, pudů (hlavně sexuálního)

- zavedl různé pojmy

Oidipovský komplex = kolem 4. roku se začne u chlapců projevovat nenávist a žárlivost vůči otci, láska k matce

Elektřin komplex = láska dívek k otci

C. G. Jung – ANALYTICKÁ PSYCHOLOGIE

- pod vrstvou osobnosti nejhlubší vrstva = kolektivní nevědomí => zkušenosti předchozích generací, archaické jádro

- archetyp zla – ďábel, satan, čert – se projevuje ve starých bájích, které jsou všude stejné

- projev při holotropní terapii

Alfred Adler – INDIVIDUALNÍ PSYCHOLOGIE

- zabýval se vztahem mezi sourozenci, kolikátý potomek má jaký vztah k rodičům

- zavedl pojem komplex méněcennosti

- člověka trápí vědomí závislosti na druhých, snaží se tuto závislost překonat a získat určitou pozici

Témata, do kterých materiál patří