Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15. Psychologie jako vědní disciplína

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

15. Psychologie jako vědní disciplína

Hlavní směry; školy a jejich představitelé; obecná, vývojová a sociální psychologie; psychologie v praxi; efektivní učení

Psychologie

= empirická přírodně-společenská věda o psychice člověka

  • Psyché = duše, logos = rozum

  • Vyvinula se z filosofie (Aristotelův spis O duši), vymezila se v polovině 19. stol

  • Úkolem je popsat a vysvětlit procesy lidské psychiky

  • Psychika má dvě základní dimenze – prožívání a chování

  • Prožívání = všechny vnitřní, subjektivní psychické procesy a stavy

  • Vědomé a nevědomé prožívání – uvědomujeme si je jenom do určité míry

  • Chování = vnější projevy, které jsou vyjádřením vnitřní situace člověka

  • Formy chování: expresivní (spontánní, bezprostřední chování), adaptivní (chování přizpůsobené dané situaci)

Základní (teoretické) psychologické disciplíny

= zabývají se např. obecnou psychikou, způsoby zpracovávání informací, psychické nemoci

Obecná psychologie

  • Řeší základní teoretické otázky psychologie

  • Podává celkový obraz o člověku

  • Zabývá se poznávacími procesy, city, problematikou lidské zaměřenosti a usilování (motivy, zájmy, postoje), myšlení, emoce, paměť atd.

  • Spojena s dějinami psychologie a psychologickou metodologií

Psychologie osobnosti

  • Zabývá se strukturou a vývojem osobnosti, dynamikou psychických procesů

  • Spojena s vývojovou a sociální psychologií

Vývojová psychologie

  • /ontogenetická

  • Řeší psychický vývoj člověka od prenatálního období, dědičnost

  • Zkoumá věci, co ovlivňují vývoj, charakteristiky jednotlivých období (vývoj vnímání, motoriky, inteligence, učení)

  • Věkové členění: prenatální období, novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk (pubescence), adolescence, dospělost (mladší, střední, pozdní) a stáří Freud a Piaget str. 182

Sociální psychologie

  • Řeší mezilidské vztahy, sociální skupiny a společenské instituce

  • Začleňování lidí do různých skupin

  • Interakce mezi jedincem a společností, konflikty, předsudky

  • Sociální percepce = způsob, jak si vytváříme dojmy o ostatních lidech

  • Haló efekt = hodnocení druhého podle výrazného znaku jeho osobnosti

  • Efekt primárnosti = na formování dojmu mají větší efekt rysy zaznamenané jako první

  • Komunikace

  • Verbální = obsahové (to, co si sdělujeme) a výkladové (smysl probíraného tématu)

  • Neverbální = mimika (výrazy obličeje), proxemika (vzdálenost mezi komunikujícími jedinci), haptika (doteky), posturologie (držení těla), kinezika (pohyby těla), paralingvistika (smích, pláč) více na str. 178

Psychopatologie

  • Zabývá se psychickými poruchami a potížemi

  • Zkoumá příčiny, popisuje projevy a průběh a hledá léčbu

Aplikované psychologické disciplíny

= věnují se konkrétním oblastem psychologie, je jich hodně

Klinická psychologie

  • Diagnostika duševních poruch a chorob

  • Psychoterapeutická pomoc

Témata, do kterých materiál patří