Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18.Aristotelés. Antická filozofie po Aristotelovi.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37.24 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

18. ARISTOTELÉS. ANTICKÁ FILOZOFIE PO ARISTOTELOVI.

ARISTOTELES

  • 384–322 př. n. l.

  • Syn bohatého lékaře

  • Studoval v Athénské škole – Platonovu akademii – 20let žákem Platóna

  • - Rozpory mezi A a P (Aristoteles vědec / Platon ideje a fantazie)

  • později v, čele‘‘ jedné z, poboček‘‘

  • Po smrti Platóna vychovával Alexandra Makedonského

  • V Athénách otvírá vlastní školu – Lykeion (dnešní Lyceum)

  • - spíše badatelské centrum – zaměřeno na vědecké obory

  • velké finanční prostředky – knihovna – přírodověda, politika

  • mnoho spisů, knihovna, vyučování přednášky

  • Škola PERIPATETICKÁ = učení za pochodu, chodili a učili se

  • Zemřel v exilu o rok později

  • DÍLA:

  • Jeho díla mají podobu soustavných pojednání – traktátů

  • Několik set spisů

  • Odborné (dochována pouze část) i pro veřejnost

  • Jeho spisy obsahují – přesnou, závaznou argumentaci, jak by měla být přednášena žákům

  • Spisy:

  • Logické = Organon – spisy o logice, zakladatel logiky

  • Metafyzické = filozofické spisy

  • Přírodovědné = O nebi, Fyzika (Asi nejvýznamnější ze všech spisů o přírodě), O duši

  • Etické = Etika Nikomachova a Eudemova (O tom, jak vzorně vychovat dítě)

  • Politické = Politika

  • Literární = Poetika, Rétorika

  • METAFYZIKA

    • VZTAH LÁTKY A FORMY – látka dává formě možnost realizovat se, vzniknout

      • Jako těsto a formička

    • POHYB – proces působení formy na látku

    • ČTYŘI PŘÍČINY JSOUCNA:

      • Příčina materiální/látková – mramor

      • Příčina formální – socha Davida

      • Příčina působící – sochař Buonarroti

      • Příčina účelová – aby stál na náměstí, estetika

  • LOGIKA

    • Lidské myšlení probíhá v pojmech

    • Myslíme v pojmech – vytváříme soud – vzniká úsudek

    • POJEM = naše myšlení probíhá v pojmech

  • Správně myslíme jen se správnými pojmy – ty získáme definicí

  • Získané definice:

  • Správná definice – zařazení do nadřazené třídy + odlišnost od jiných

  • Příklad: domácí mazlíček (třída) + mňouká (odlišnost) = kočka

  • Dělení na pojmy: vyšší obecnosti (ovoce) / nižší obecnosti (jablko)

  • PŘÍRODA

    • Účelné uspořádání přírody

    • Účelnost = nejvyšší zákon přírody

    • Živá příroda: botanika, zoologie

    • Nejvyšším zákonem přírody je účelnost – TELEÓS (účel)

    • Jako první přišel s pojmy „orgán“ a „organismus“
      TĚLO A DUŠE

  • Tělo jako nástroj duše

  • 3 vrstvy:

  • VRSTVY DUŠE:

    • Nejnižší vrstva – rostlinná, vyživující

    • Prostřední vrstva– zvířecí, smyslová

    • Nejvyšší vrstva – lidská, myslící

  • První hybatel

  • Forma a látka vyžaduje pohyb

  • Na počátku musela být čirá dokonalá forma, která sama byla bez pohybu, ale dala impuls.

  • Dokonalý je jedině Bůh

  • První hybatel, který je nehybný

  • Bůh myslí jen sebe sama – vše vyplývá z něho, on je vše

  • TEORIE STÁTU

  • Stát byl podle A vytvořen člověkem – člověku by měl tak i sloužit

  • Hl. funkcí státu je zajistit obecné blaho a dobrý život všem občanům

  • Státníci by měli zohledňovat zájmy střední třídy (=mezon)

Témata, do kterých materiál patří