19.Středověká filozofie, patristika, sv. Augustin, scholastika, sv. Tomáš Akvinský.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
RANNÁ SCHOLASTIKA
SPOR O UNIVERZÁLIE = otázka, zda obecnosti (univerzálie) opravdu existují nebo jsou jen myšlenkový konstrukt
Univerzálie = platónské ideje
Navazuje na příběh o jeskyni
Mohou univerzálie existovat samostatně?
Může mít slovo „židle“ význam, pakliže nikde na světě žádná není?
Realisté X nominalisté
REALISTÉ – pojmy samy o sobě označují ideu, která existuje, Bůh ji má někde uloženou – ideje reálně existují
NOMINALISTÉ – vytváření obecných pojmů je nesmyslné, vytváříme pojmy pouze pro něco, co skutečně existuje – idea je pouze jméno
REALISTÉ
EURIGENA
Vlastním jménem Jan Scotus
Učitel v pařížské škole
Zastával pozici krajního realismu
„Otec scholastiky“
- Kritika křesťanské teorie o stvoření vesmíru z ničeho + tvrdí, že víra jednotlivce je důležitější než křesťanské autority
Dílo: O ROZDĚLENÍ PŘÍRODY – později na popud papeže páleno
co není stvořené a tvoří – Bůh
co je stvořené a tvoří – svět idejí
co je stvořené a netvoří – smyslový svět
co není stvořené a netvoří – uzavření božského kruhu
ANSELM Z CANTERBURY
Žil v několika klášterech
Na konci života zvolen biskupem v Canterbury
„Věřím, abych rozuměl.“
Rozumem vysvětluje boží existenci
nelze vymyslet nic většího, než je Bůh – proto existuje
= ontologický důkaz – důkaz boží existence spočíval v tom, že když myslíme na Boha, tak je důkaz, že existuje. Proti argument – může existovat vše, co představa nabízí.
VILÉM ZE CHAMPEAUX
Velice radikální realista – „Reálné jsou pouze ideje.“
NOMINALISTÉ
JAN ROSCELLINUS
neexistují obecniny, ale pouze konkrétní věci
Boží trojice – 3 různé bytosti → obviněn z kacířství – musel odvolat
PIERRE ABÉLARD
Mnich – v té době se ještě nedodržoval celibát
Zamiloval se di Heloisy → utekli spolu → někdo je práskl → už se nikdy neviděli
Propojení víry s poznáním
našel kompromis mezi realisty a nominalisty
„Musím porozumět, abych mohl věřit.“
VRCHOLNÁ SCHOLASTIKA
- reaguje na příchod myšlenek Aristotela – přináší je židovští a arabští filozofové (křížové výpravy) – hl. metafyziku, která nebyla doposud známá
- církev zpočátku zakazuje Aristotelovy spisy – později povoleny
- snaha o encyklopedismus – snaha pojmout vše nové vědění = SUMY
- rozvoj vzdělanosti – univerzity (Kolín, Paříž, Oxford atd.)
národní instituce - 4 fakulty – teologická, právnická, lékařská, artistická)
Artistická – musela být splněna jako první – trivium (rétorika), kvadrium (aritmetika, hudba)
Žebravé řády – DOMINIKÁNI / FRANTIŠKÁNI = Představitelé chudoby
SVATÝ TOMÁŠ AKVINSKÝ
„Andělský učitel“
Ze šlechtické rodiny
Teolog a filozof, žák Alberta Velikého, dominikán, umírněný realista
Odvážné názory – souzen v Paříži, až o 50let později prohlášen za svatého
úkolem filozofie je přibližovat pravdy církevních autorit
Uvedl do křesťanství Aristotela a pokřesťanštil ho
Je přesvědčen o lidském poznání – víra i rozum jsou dva způsoby poznání (=rozum a víra jsou v harmonii) – je pouze jedna pravda spojením obojího (víry i rozumu)