19.Středověká filozofie, patristika, sv. Augustin, scholastika, sv. Tomáš Akvinský.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jak je možné, že je zlo, když existuje Bůh?
HEREZE = kacířství či blud – odchýlení od oficiální doktríny nebo dokonce její odmítání – místo toho nalezení jiného pohledu
313 – EDIKT MILÁNSKÝ: Konstantin Veliký – povolení křesťanství
325 - NIKAJSKÝ KONCIL: Konstantin Veliký požadoval, aby křesťanství získalo formu, určilo se, který výklad je správný – spor o podstatu Ježíše
SYSTEMATIKA – hlavní náplní uspořádání dogmat, snaha vysvětlovat
SVATÝ AUGUSTÝN
354–430
Ze smíšené rodiny, matka křesťanka – sv. Monika
Teolog, latinský filozof
Nazýván posledním mužem antiky a prvním mužem středověku
Inspirace – novoplatonismus = přepracovává ho ve prospěch křesťanství a tím ho, jako velkého konkurenta křesťanství ve vlivu na vzdělané vrstvy, ničí
Filozofie:
vychází ze zásady „Věř, abys rozuměl.“ - přirozené poznání vede člověka k náboženské víře, která mu pomáhá lépe pochopit Boha i povahu stvoření (svět)
chce poznat pouze Boha a duši – tím rozvíjí motiv boje duše a Boha – duše je Bohu zároveň blízká i vzdálená
predestinace = předurčení
NAUKA O PREDESTINACI (PŘEDURČENÍ) – jen Adam a Eva byli svobodní – pak Eva okusila jablko a tím nás všechny zatížila dědičným hříchem
Pojetí času:
- Popírá objektivní existenci času, nalézá ho v lidské duši (prožívání) a to jako přítomný.
- Minulost nemá existenci – Jak můžeme mluvit o existenci něčeho, co již není?
BOŽÍ OBEC = uspořádání společnosti – rozvíjí myšlenku dvou obcí – obec Boží / obec Pozemská – překrývají se (dílo O boží obci)
- Díla: Vyznání, O učiteli, O boží trojici, O boží obci
SCHOLASTIKA - období Karla Velikého na západě
9. – 15. st.
Zakládání univerzit – přesun badatelských center
Univerzitní prostředí – latina
Karolinská renesance – rozvoj škol, rozkvět vzdělanosti
později Východofrancká říše – nositel kultury
vznikají klášterní školy – vzestup vzdělanosti
filozofie má sloužit víře
Scholastická metoda:
- Filozofie nehledá pravdu – má ji vysvětlit (ta je v Bibli a dogmatech)
- Pomocí rozumu vysvětlit pravdu víry
- Systematizovat pravdy, snaha o systematizaci všeho vědění
- Vyvrátit argumenty proti pravdám
- Snažení filozofů tohoto období bylo nalézt proporce mezi teologií a filozofií, pravdami víry a pravdami rozumu
RANNÁ SCHOLASTIKA (1. tisíciletí) – spor o univerzálie
VRCHOLNÁ SCHOLASTIKA – 13. století – Tomáš Akvinský
POZDNÍ SCHOLASTIKA – 14. a 15. století – otevírání se renesanci
Významné univerzity: Sorbonna, Bologna, Oxford, Cambridge, Padova, Kolín nad Rýnem
Centrem vzdělání i kláštery – dominikáni, františkáni
SKRIPTORIUM – místo, kde se přepisovaly knihy – jeden mnich psal jednu knihu i celý život
SUMA – encyklopedie (poskládali dohromady vše, co věděli)