2. Počátky filosofického myšlení v Evropě, Indii a Číně
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Základem cesty je mravnost – neubližovat, nekrást, nelhat, necizoložit, neužívat drogy ani alkohol 
Větve buddhismu:
1) Théraváda – raná forma buddhismu, spása je podmíněna mnišstvím
2) Mahájána – ukazuje cestu ke spáse laikům (světským lidem)
Konfucianismus
- V Číně, 5. stol. př. n. l. 
- KONFUCIUS – zakladatel, (551-479 př. n. l.) => strážce moudrosti 
- Nezabývá se ani otázkou boha, ani posmrtného života 
- Důraz na etický význam mezilidských vztahů (správné jednání, úcta ke starším) 
- Mudrc – cíl, ideál dokonalého člověka 
- Duchovně rozvinutá osobnost, žije v harmonii s vesmírem, ochrana všeho živého 
- Li = řád, disciplína, to, co je dobré a vhodné 
Taoismus
- V Číně, 5. stol. př. n. l. 
- LAO’C – čínský učenec, pravděpodobný autor, (604-531 př. n. l.) 
- Kniha o Tao a cnosti – základ 
- Tao = cesta 
- Prostupuje vším, všeobecný zákon přírody, vše z něj pochází a zase se do něj navrací, nelze ho postihnout smysly, člověk musí splynout s přírodou 
- Te = ctnost 
- Uskutečnění všeho 
- Zásada nezasahování do přirozeného chodu věcí, protože ty následují tao 
- Cíl => život v souladu s Tao 
- Tři čistí: Pán posvátného nebeského pokladu, pán tao a te, nejvyšší pán Lao 
