2. Počátky filosofického myšlení v Evropě, Indii a Číně
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základem cesty je mravnost – neubližovat, nekrást, nelhat, necizoložit, neužívat drogy ani alkohol
Větve buddhismu:
1) Théraváda – raná forma buddhismu, spása je podmíněna mnišstvím
2) Mahájána – ukazuje cestu ke spáse laikům (světským lidem)
Konfucianismus
V Číně, 5. stol. př. n. l.
KONFUCIUS – zakladatel, (551-479 př. n. l.) => strážce moudrosti
Nezabývá se ani otázkou boha, ani posmrtného života
Důraz na etický význam mezilidských vztahů (správné jednání, úcta ke starším)
Mudrc – cíl, ideál dokonalého člověka
Duchovně rozvinutá osobnost, žije v harmonii s vesmírem, ochrana všeho živého
Li = řád, disciplína, to, co je dobré a vhodné
Taoismus
V Číně, 5. stol. př. n. l.
LAO’C – čínský učenec, pravděpodobný autor, (604-531 př. n. l.)
Kniha o Tao a cnosti – základ
Tao = cesta
Prostupuje vším, všeobecný zákon přírody, vše z něj pochází a zase se do něj navrací, nelze ho postihnout smysly, člověk musí splynout s přírodou
Te = ctnost
Uskutečnění všeho
Zásada nezasahování do přirozeného chodu věcí, protože ty následují tao
Cíl => život v souladu s Tao
Tři čistí: Pán posvátného nebeského pokladu, pán tao a te, nejvyšší pán Lao