22.Filozofie 19. století. Německý romantismus a idealismus. Pozitivismus. Historický materialismus. Iracionalismus a voluntarismus.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
22. FILOZOFIE 19. STOLETÍ. NĚMECKÝ ROMANTISMUS A IDEALISMUS. POZITIVISMUS. HISTORICKÝ MATERIALISMUS. IRACIONALISMUS
A VOLUNTARISMUS.
FILOSOFIE 19. STOLETÍ
Proudy filozofie 19. století se dělí podle toho, na co navazují, nebo co kritizují z Kanta
První polovina 19. století je doba první průmyslové revoluce (prohlubují se sociální rozdíly. Filozofové navazují na Hegela, objevují se pochybnosti o jeho filozofii absolutního rozumu. Otřesena je i důvěra ve všeobecnost pokroku, sociální rozpory se komplikují a obecné ideje nepomáhají. Vzniká úsilí konstruovat systémové myšlení na nových předpokladech, současně vzniká odpor proti systému a rozumu vůbec (v této době je zde romantismus).
( filozofové 19. století věděli, že Hegelova filozofie byla něco fantastického, ale v praxi docela nepoužitelnéhoRozdělení filozofických směrů:
S důrazem na člověka: iracionalismus, pozitivismus, filozofie života, pragmatismus, voluntarismus, existencialismus
S důrazem na společenskou třídu: utopický socialismus, marxismus
NĚMECKÝ ROMANTISMUS
Reakce na osvícenství a racionalismus – vrací se do minulosti, zdůrazňuje význam citu, bolesti, význam umění
JOHANN WOLFGANG GOETHE
1749–1832
Obdivovatel Kanta
Dualista – „Duch a hmota jsou dva aspekty věčné přírody.“
Věčná příroda = Bůh → blízko k panteismu
Příroda si teprve v člověku uvědomí sama sebe – zvíře si to neuvědomuje
Úlohou umění a filosofie by měla být výchova lidí, ukazování správné cesty
Díla:
FAUST
Ďábel se snaží zařídit všechno, aby byl Faust spokojený – spokojenost mu to ale stejně nepřinese
Smysl života našel, když pomohl chudým – jeho vlastní rozhodnutí
„Jen tak jsi hoden svobody a žití, když rveš se o něj každý den.“
VILÉMA MEISTERA LÉTA UČEDNICKÁ
Mladík uteče z domova ke kočovným hercům
Vilém poznává, co je život zač
Musí se sám o sebe postarat, poprat se se životem
FRIDRICH SCHILLER
1795–1805
Žák Kanta
Básnické a filozofické nadání, ale postupně převážilo básnictví
Pomáhal a podporoval ho Goethe
Dílo: FILOSOFICKÉ LISTY
- zajímá se hlavně o etiku a estetiku, umění a kráse připisuje důležitou úlohu ve výchově lidstva
JOHANN GOTTFRIED HERDER
1744–1803, Prusko
Kantův žák, ale kritizoval ho ta tzv. kejklířství rozumu
Na přímluvu Goetha získal místo úředníka ve Výmaru
Básnický a filosofický talent – rozhodl se pro filosofii
Dílo: IDEJE K FILOSOFII DĚJIN LIDSTVA
„Národy se v čele dějin na vrcholu střídají.“
„V mé době se do špice vyhoupnou Slované.“
Tímto výrokem pomohl našem u národnímu obrození
Spojil zkoumání dějin lidstva s jazykem – jak nám jazyk pomohl?
NĚMECKÝ IDEALISMUS
Upřednostňování myšlení a idejí před hmotou, sklon k filosofické spekulaci, v centru zájmu člověk
JOHANN GOTTLIEB FICHTE
1762–1814
Horní Lužice, chudá rodina s mnoha dětmi
Pro Fichteho se podařilo sehnat mecenáše – hradil mu studia (studium v Jeně a Lipsku)
Po smrti mecenáše finanční potíže, živil se jako domácí učitel
Zvažoval sebevraždu pro nedostatek prostředků
Doslechl se o místě učitele v Curychu – šel tam pěšky – poznává Kantovu filozofii – cesta do Královce
Navštívil Kanta v Královci – Kantovi se líbila jeho prvotina POKUS O KRITIKU VŠEHO ZJEVENÍ → doporučil vydání – zlom, úspěch, peníze, Kant ji učí na univerzitě v Jeně, Lipsku, Berlíně
Jeden z nejlepších řečníků všech dob
Nadšeně přijal VFR, Napoleona považoval za uchvatitele – nedovolil zemi, aby se dále vyvíjela
Podílel se na založení univerzity v Berlíně
Zemřel na tyfus – manželka pomáhala v lazaretu, tam vypukl tyfus a ona ho donesla domů
Díla:
ŘEČI NĚMECKÉMU NÁRODU
Řečnictví, výzva k mravní obrodě národa