Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22.Filozofie 19. století. Německý romantismus a idealismus. Pozitivismus. Historický materialismus. Iracionalismus a voluntarismus.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

22. FILOZOFIE 19. STOLETÍ. NĚMECKÝ ROMANTISMUS A IDEALISMUS. POZITIVISMUS. HISTORICKÝ MATERIALISMUS. IRACIONALISMUS

A VOLUNTARISMUS.

FILOSOFIE 19. STOLETÍ

  • Proudy filozofie 19. století se dělí podle toho, na co navazují, nebo co kritizují z Kanta

  • První polovina 19. století je doba první průmyslové revoluce (prohlubují se sociální rozdíly. Filozofové navazují na Hegela, objevují se pochybnosti o jeho filozofii absolutního rozumu. Otřesena je i důvěra ve všeobecnost pokroku, sociální rozpory se komplikují a obecné ideje nepomáhají. Vzniká úsilí konstruovat systémové myšlení na nových předpokladech, současně vzniká odpor proti systému a rozumu vůbec (v této době je zde romantismus).
    ( filozofové 19. století věděli, že Hegelova filozofie byla něco fantastického, ale v praxi docela nepoužitelného

  • Rozdělení filozofických směrů:

  1. S důrazem na člověka: iracionalismus, pozitivismus, filozofie života, pragmatismus, voluntarismus, existencialismus

  2. S důrazem na společenskou třídu: utopický socialismus, marxismus

NĚMECKÝ ROMANTISMUS

  • Reakce na osvícenství a racionalismus – vrací se do minulosti, zdůrazňuje význam citu, bolesti, význam umění

  • JOHANN WOLFGANG GOETHE

    • 1749–1832

    • Obdivovatel Kanta

    • Dualista – „Duch a hmota jsou dva aspekty věčné přírody.“

      • Věčná příroda = Bůh → blízko k panteismu

    • Příroda si teprve v člověku uvědomí sama sebe – zvíře si to neuvědomuje

    • Úlohou umění a filosofie by měla být výchova lidí, ukazování správné cesty

    • Díla:

      • FAUST

        • Ďábel se snaží zařídit všechno, aby byl Faust spokojený – spokojenost mu to ale stejně nepřinese

        • Smysl života našel, když pomohl chudým – jeho vlastní rozhodnutí

        • „Jen tak jsi hoden svobody a žití, když rveš se o něj každý den.“

      • VILÉMA MEISTERA LÉTA UČEDNICKÁ

        • Mladík uteče z domova ke kočovným hercům

        • Vilém poznává, co je život zač

        • Musí se sám o sebe postarat, poprat se se životem

  • FRIDRICH SCHILLER

    • 1795–1805

    • Žák Kanta

    • Básnické a filozofické nadání, ale postupně převážilo básnictví

    • Pomáhal a podporoval ho Goethe

    • Dílo: FILOSOFICKÉ LISTY
      - zajímá se hlavně o etiku a estetiku, umění a kráse připisuje důležitou úlohu ve výchově lidstva

  • JOHANN GOTTFRIED HERDER

    • 1744–1803, Prusko

    • Kantův žák, ale kritizoval ho ta tzv. kejklířství rozumu

    • Na přímluvu Goetha získal místo úředníka ve Výmaru

    • Básnický a filosofický talent – rozhodl se pro filosofii

    • Dílo: IDEJE K FILOSOFII DĚJIN LIDSTVA

      • „Národy se v čele dějin na vrcholu střídají.“

      • „V mé době se do špice vyhoupnou Slované.“

        • Tímto výrokem pomohl našem u národnímu obrození

      • Spojil zkoumání dějin lidstva s jazykem – jak nám jazyk pomohl?

NĚMECKÝ IDEALISMUS

  • Upřednostňování myšlení a idejí před hmotou, sklon k filosofické spekulaci, v centru zájmu člověk

  • JOHANN GOTTLIEB FICHTE

    • 1762–1814

    • Horní Lužice, chudá rodina s mnoha dětmi

    • Pro Fichteho se podařilo sehnat mecenáše – hradil mu studia (studium v Jeně a Lipsku)

    • Po smrti mecenáše finanční potíže, živil se jako domácí učitel

    • Zvažoval sebevraždu pro nedostatek prostředků

    • Doslechl se o místě učitele v Curychu – šel tam pěšky – poznává Kantovu filozofii – cesta do Královce

    • Navštívil Kanta v Královci – Kantovi se líbila jeho prvotina POKUS O KRITIKU VŠEHO ZJEVENÍ → doporučil vydání – zlom, úspěch, peníze, Kant ji učí na univerzitě v Jeně, Lipsku, Berlíně

    • Jeden z nejlepších řečníků všech dob

    • Nadšeně přijal VFR, Napoleona považoval za uchvatitele – nedovolil zemi, aby se dále vyvíjela

    • Podílel se na založení univerzity v Berlíně

    • Zemřel na tyfus – manželka pomáhala v lazaretu, tam vypukl tyfus a ona ho donesla domů

    • Díla:

      • ŘEČI NĚMECKÉMU NÁRODU

        • Řečnictví, výzva k mravní obrodě národa

Témata, do kterých materiál patří