22.Filozofie 19. století. Německý romantismus a idealismus. Pozitivismus. Historický materialismus. Iracionalismus a voluntarismus.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ZÁKLAD VEŠKERÉHO VĚDOSLOVÍ
Vrcholné dílo
Vědosloví = filozofie, věda o myšlení, vědění – stojí před ostatními vědami
Úkolem filosofie je vykládání naší zkušenosti – dvě možné cesty:
IDEALISTICKÁ – aktivní, samostatný přístup
MATERIALISTICKÁ – volí ji pasivnější lidé
„Na počátku byl sebe vytvářející čin. Já si myslelo samo sebe, a tak se stvořilo.“ – subjektivní idealismus
„Já“ samo sobě kladlo překážky a muselo je překonávat – práce, boj, vývoj → díky tomu mohlo vzniknout
Lenost = největší zlo
Hlavní úkol člověka: být aktivní a vnitřně nezávislý, konečný cíl: svoboda vůči všemu vnějšímu
Lidský život je tedy postupné očišťování vlastního JÁ. Tím si člověk zajistí věčnost trvání tohoto JÁ.
BLAŽENOST = usilování o dokonalost
Názory na stát
Zdůrazňuje praktické úkoly člověka a jeho povinnosti ke společnosti.
Hlásá socialistické uspořádání státu
Úkoly státu: přerozdělovat vytvořené hodnoty a zaručit občanům právo žít ze své práce. Úkoly v oblasti kultury a výchovy člověka v občana.
FRIDRICH SCHELLING
1775–1854
Spolužák Hegela
Teologie, dějiny, přírodní vědy
Goethe v něm rozpoznal talent – na jeho přímluvu se ve 23 letech stal profesorem na univerzitě
Vzal si starší rozvedenou ženu – sestra romantického spisovatele → dostal se do společnosti romantiků
Po smrti své ženy se odklonil od romantismu a začal se věnovat teologii
Cestoval po univerzitách
Dílo: FILOSOFIE, MYTOLOGIE A ZJEVENÍ
Filosofie identity – kritizuje Fichtův pohled na svět – „Ono „já“ je možné v přírodě jen proto, že „duch“ je totožný s přírodou.“
Příroda je živý celek, který spoutává tzv. PRASÍLA – nekonečná činnost, stále se něco děje a mění
Říká, že je jedna oblast, kde jsou duch a hmota v naprosto ideálním poměru, souladu – umění
GEORG HEGEL
1770–1831
Studoval filosofii
Po studiu několik let domácí učitel
Poté mu zemřel otec – získal dědictví → mohl se začít naplno věnovat filosofii
Profesor na Jenské univerzitě
Napoleonské války – musel Jenu opustit – chvíli redaktor, poté ředitel gymnázia
Jeho přednášky byly populární, přestože měl špatný přednes, zadrhával
Dílo: FENOMENOLOGIE DUCHA
Velmi si cenil Hérakleita – bere si jeho dialektický přístup (dynamika)
Staví dynamiku na třech základních pojmech:
Je stanovena teze
Antiteze – někdo přijde s opačným názorem
Synteze – hledání toho společného
→ pohyb
Snaha smířit idealismus Fichteho a Schillera → absolutní idealismus
TŘI VÝVOJOVÉ STUPNĚ DUCHA:
Teze – duch je ve stavu bytí o sobě – zkoumá ho logika
Duch „doma“, nemá žádné zkušenosti
Antiteze – stav jinobytí – zkoumá duch filosofie přírody
Duch vyrazil do světa, snaží se učit, získává zkušenosti, v přírodě každá věc jiná → jinobytí