Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Psychické jevy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • 3 fáze

    • Zapamatování – kódování

      • Najednou můžeme ukládat jen několik prvků – tolik, kolik se jich vejde do krátkodobé paměti

    • Uchování

      • Vzpomínky se postupně ztrácí, pokud nejsou vybavovány

    • Vybavení

  • Psychické stavy

    • Emoce, pozornost, vědomí

    • Aktuální stav psychiky – ovlivněn současnými a předchozími podněty

    • Celkové prožívání v určitém okamžiku nebo v delším časovém úseku

    • Stres, únava, útlum, vzrušení

    • Trvají delší dobu než psychické procesy

    • Pohotovost v aktivitě, tréma, únava, stav rozhodnutí, špatná nálada, soustředěnost

    • Pozornost

      • Psychický jev, který po určitou dobu zajišťuje soustředění člověka na jeden jev nebo jednu činnost

      • Stav, kdy zaměříme své vnímání na jednu konkrétní věc

      • Dělení

        • Spontánní, bezděčná – upoutá naši pozornost aniž bychom chtěli

        • Záměrná, úmyslná – učení

      • 1. Vrchol pozornosti

        • 8–11 hod

      • 2. Vrchol pozornosti

        • 16–17 hod

    • Vědomí

      • To, co si uvědomujeme (naši situaci, co děláme) jsme schopni reagovat na podněty, vnímat, prožívat, myslet

    Učení

    • Celoživotní proces

    • Každý proces, jehož výsledkem je změna psychických jevů

    • Dělení

      • Bezděčné

      • Záměrné – je naším cílem se to naučit

    • Dále dělíme

      • Podmiňováním – učení podmíněnými reflexy – něco s něčím spojíme

        • Pes – uslyší písknutí – ví, že dostane jídlo

      • Pokus/omyl – zdlouhavý, ale lépe zapamatovatelný

      • Senzomotorická – učení koordinace spojené s pohybem

        • Výsledkem je koordinace pohyb a smyslů

      • Verbální

      • Pojmové – schopnost chápat abstraktní pojmy

      • Učení vhledem – něco se snažíme vyřešit

        • Něco mě osvítí - „Aha! efekt“ – znenadání přijdeme na řešení problému

      • Nápodobou – napodobení činnosti ostatních

    • Podmínky učení

      • Vnitřní – souvisí s motivací, citovým rozpoložením, touhou něco dokázat

      • Vnější – prostředí a časové možnosti

    • Sociální učení

      • Pro člověka nutné – schopnost fungování ve společnosti

      • Hraní sociálních rolí

        • Student, matka

        • Během života se mění – vznikají, zanikají

      • Společenské normy – pravidla

    Vlastnosti

    • Součást naší osobnosti

    • Aby mohla vzniknout schopnost

    • Stupně vloh

      • Vloha – vrozená – tu musíme rozvíjet

      • Nadání – jsme schopni dosáhnout nadprůměrných výsledků – rozvíjíme

      • Talent – vysoce nadprůměrné výsledky – rozvíjíme

      • Genialita

    • Schopnosti vznikají záměrně a bezděčně

    • Typy schopností

      • Intelektuální – rozumové

      • Umělecké – schopnost hrát na housle

      • Motorické – schopnost hýbat se

      • Psychomotorické – myšlení převedené na pohyb

    • IQ – inteligenční kvocient

    • EQ – emoční kvocient

    • Vzorec

      • (Mentální věk : chronologický věk) * 100 = IQ

    • Průměrné IQ je okolo 100

    Témata, do kterých materiál patří