2. Psychické jevy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3 fáze
Zapamatování – kódování
Najednou můžeme ukládat jen několik prvků – tolik, kolik se jich vejde do krátkodobé paměti
Uchování
Vzpomínky se postupně ztrácí, pokud nejsou vybavovány
Vybavení
Psychické stavy
Emoce, pozornost, vědomí
Aktuální stav psychiky – ovlivněn současnými a předchozími podněty
Celkové prožívání v určitém okamžiku nebo v delším časovém úseku
Stres, únava, útlum, vzrušení
Trvají delší dobu než psychické procesy
Pohotovost v aktivitě, tréma, únava, stav rozhodnutí, špatná nálada, soustředěnost
Pozornost
Psychický jev, který po určitou dobu zajišťuje soustředění člověka na jeden jev nebo jednu činnost
Stav, kdy zaměříme své vnímání na jednu konkrétní věc
Dělení
Spontánní, bezděčná – upoutá naši pozornost aniž bychom chtěli
Záměrná, úmyslná – učení
1. Vrchol pozornosti
8–11 hod
2. Vrchol pozornosti
16–17 hod
Vědomí
To, co si uvědomujeme (naši situaci, co děláme) jsme schopni reagovat na podněty, vnímat, prožívat, myslet
Učení
Celoživotní proces
Každý proces, jehož výsledkem je změna psychických jevů
Dělení
Bezděčné
Záměrné – je naším cílem se to naučit
Dále dělíme
Podmiňováním – učení podmíněnými reflexy – něco s něčím spojíme
Pes – uslyší písknutí – ví, že dostane jídlo
Pokus/omyl – zdlouhavý, ale lépe zapamatovatelný
Senzomotorická – učení koordinace spojené s pohybem
Výsledkem je koordinace pohyb a smyslů
Verbální
Pojmové – schopnost chápat abstraktní pojmy
Učení vhledem – něco se snažíme vyřešit
Něco mě osvítí - „Aha! efekt“ – znenadání přijdeme na řešení problému
Nápodobou – napodobení činnosti ostatních
Podmínky učení
Vnitřní – souvisí s motivací, citovým rozpoložením, touhou něco dokázat
Vnější – prostředí a časové možnosti
Sociální učení
Pro člověka nutné – schopnost fungování ve společnosti
Hraní sociálních rolí
Student, matka
Během života se mění – vznikají, zanikají
Společenské normy – pravidla
Vlastnosti
Součást naší osobnosti
Aby mohla vzniknout schopnost
Stupně vloh
Vloha – vrozená – tu musíme rozvíjet
Nadání – jsme schopni dosáhnout nadprůměrných výsledků – rozvíjíme
Talent – vysoce nadprůměrné výsledky – rozvíjíme
Genialita
Schopnosti vznikají záměrně a bezděčně
Typy schopností
Intelektuální – rozumové
Umělecké – schopnost hrát na housle
Motorické – schopnost hýbat se
Psychomotorické – myšlení převedené na pohyb
IQ – inteligenční kvocient
EQ – emoční kvocient
Vzorec
(Mentální věk : chronologický věk) * 100 = IQ
Průměrné IQ je okolo 100