2. psychické jevy a procesy.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Učení – každý proces, jehož výsledkem je změna psychických jevů, dispozic k nim a vnějších projevů jedince
- habituace - postupně se naučíme ignorovat jevy, které pro nás nemají význam (např. dlouhotrvající zápach)
- klasické podmiňování – I.P. Pavlov
- pokus se psy: když dával psům jídlo (nepodmíněný podnět), začali psi slintat (nepodmíněný reflex), společně s jídlem však ještě vždy zazvonil zvonek (podmíněný podnět) později už psi reagovali slintáním i při samotném zvonku – očekávali jídlo
- operantní podmiňování – Skinnerova myš v kleci, v kleci se nacházela páčka, myš časem páčku (podmíněný podnět) ze zvědavosti zmáčkla, čímž dostala přístup k jídlu, po čase se naučila že zmáčknutím páčky (podmíněný reflex) dostane přístup k jídlu
- psychické stavy – děje, které nějakou dobu přetrvávají
- pozornost – stav, kdy zaměříme své vnímání na jednu konkrétní věc, činnost
- spontální, záměrná
- vůle – usnadňuje dosažení našeho cíle v obtížných situacích
- 2 stádia: rozhodovací
- konfrontace s motivy, volba cíle, rozhodování
realizační
- nastupuje potom, co padne rozhodnutí -> snaha vedená vědomým záměrem
- často problémové, musíme se k něčemu přemáhat, upouštět od různých pokušení
- emoce, nálady
- některé stavy mohou trvat velmi dlouho, skoro až na
hranici s vlastnostmi
- psychické vlastnosti – víceméně trvalé charakteristiky jedince
- často se vyskytují v určitém stupni a dají se změřit -> určování rozdílů mezi jedinci
- temperament, charakter, schopnosti..
- viz. 1. otázka