2. psychické jevy a procesy.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Psychické jevy, procesy a učení.
- psychický jev – vše co je uvnitř nás a co se v nás odehrává (vnímání, nálady, emoce, myšlení, charakter,..)
- 3 skupiny: psychické procesy
psychické stavy
psychické vlastností
- psychické procesy
- poznávací: vnímání (percepce)
- základní poznávací proces, pomocí kterého získáváme obraz skutečnosti
- Vjem je obraz skutečného předmětu v naší mysli (např. jablko na stole), nebo jako předmět který se nám jeví jako skutečný a působí na naše smysly (např. halucinace, hysterická slepota..)
- zrakové, sluchové, hmatové, chuťové a čichové
- interoceptivní (vnitrotělní vjemy) – vjem bolesti, polohy..
- dvě stádia: Senzorické – získáváme počitky (barva, teplota, tvar)
Syntetické – spojení počitků ve vjemy
- je ovlivněno našimi zkušenostmi – např. zrakové klamy, vliv kultury, prostředí – domorodci z pralesa nedokáží pořádně rozlišovat vzdálenosti, stavem ve kterém se nacházíme (např. hladový člověk intenzivněji vnímá vůni jídla)
- představa je obraz předmětu, který buď není přítomen nebo vůbec neexistuje (např. představa mého vysněného domova)
- vytváříme si je na základě toho co známe, vjemů z minulosti
- paměť
- slouží k ukládání a uchovávání informací
- 2 druhy: krátkodobá – na velmi krátkou dobu, dokud
informaci potřebujeme k nějaké činnosti – operační paměť
- vejde se do ní 5-9 jednoduchých prvků
Dlouhodobá – vzniká opakováním z krátkodobé
- musí vzniknout dostatečně silná paměťová stopa, kterou pak ještě musíme umět nalézt (občas něco víme ale máme to tzv. „na jazyku“)
Deklarativní – paměť na informace
Sémantická – paměť na letopočty
Epizodická – události našeho života
Procedurální – paměť na činnosti
- 3 stádia: kódování (ukládání) – najednou můžeme ukládat jen tolik prvků, kolik se jich vejde do krátkodobé paměti (ostatní odpadávají)
uchovávání – vzpomínky se postupně ztrácí, pokud nejsou vybavovány
Vybavování
- myšlení – vnitřní manipulace se symboly, představami a vjemy
- umožňuje nám řešit problémy, zpracovávat vjemy,..
Konkrétní - přemýšlíme o věcech co vnímáme
(např. jak složit stavebnici)
Abstraktní – přemýšlíme o abstraktních věcech (láska, nenávist)
- naše myšlení je pojmové – pojem vystihuje shodné podstatné rysy určitého předmětu
Myšlenkové operace: indukce – z jednotlivých případů vyvodím závěr (Ema ráda tančí, přátelé Emy rádi tančí, tedy i ostatní lidé musí mít rádi tanec)
Dedukce – od obecného ke konkrétnímu (Aristotelův sylogismus: Všichni lidé jsou smrtelní, Sokrates je člověk, tedy Sokrates je smrtelný)
Analýza – rozdělení celku na části
Syntéza – spojování
Abstrakce – vyčleňujeme obecné a podstatné věci předmětů
- aha! efekt – efekt náhlého vhledu – znenadání přijdeme na řešení problému, což nám způsobí velkou radost