Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. psychické jevy a procesy.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.65 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Psychické jevy, procesy a učení.

- psychický jev – vše co je uvnitř nás a co se v nás odehrává (vnímání, nálady, emoce, myšlení, charakter,..)

- 3 skupiny: psychické procesy

psychické stavy

psychické vlastností

- psychické procesy

- poznávací: vnímání (percepce)

- základní poznávací proces, pomocí kterého získáváme obraz skutečnosti

- Vjem je obraz skutečného předmětu v naší mysli (např. jablko na stole), nebo jako předmět který se nám jeví jako skutečný a působí na naše smysly (např. halucinace, hysterická slepota..)

- zrakové, sluchové, hmatové, chuťové a čichové

- interoceptivní (vnitrotělní vjemy) – vjem bolesti, polohy..

- dvě stádia: Senzorické – získáváme počitky (barva, teplota, tvar)

Syntetické – spojení počitků ve vjemy

- je ovlivněno našimi zkušenostmi – např. zrakové klamy, vliv kultury, prostředí – domorodci z pralesa nedokáží pořádně rozlišovat vzdálenosti, stavem ve kterém se nacházíme (např. hladový člověk intenzivněji vnímá vůni jídla)

- představa je obraz předmětu, který buď není přítomen nebo vůbec neexistuje (např. představa mého vysněného domova)

- vytváříme si je na základě toho co známe, vjemů z minulosti

- paměť

- slouží k ukládání a uchovávání informací

- 2 druhy: krátkodobá – na velmi krátkou dobu, dokud

informaci potřebujeme k nějaké činnosti – operační paměť

- vejde se do ní 5-9 jednoduchých prvků

Dlouhodobá – vzniká opakováním z krátkodobé

- musí vzniknout dostatečně silná paměťová stopa, kterou pak ještě musíme umět nalézt (občas něco víme ale máme to tzv. „na jazyku“)

Deklarativní – paměť na informace

Sémantická – paměť na letopočty

Epizodická – události našeho života

Procedurální – paměť na činnosti

- 3 stádia: kódování (ukládání) – najednou můžeme ukládat jen tolik prvků, kolik se jich vejde do krátkodobé paměti (ostatní odpadávají)

uchovávání – vzpomínky se postupně ztrácí, pokud nejsou vybavovány

Vybavování

- myšlení – vnitřní manipulace se symboly, představami a vjemy

- umožňuje nám řešit problémy, zpracovávat vjemy,..

Konkrétní - přemýšlíme o věcech co vnímáme

(např. jak složit stavebnici)

Abstraktní – přemýšlíme o abstraktních věcech (láska, nenávist)

- naše myšlení je pojmové – pojem vystihuje shodné podstatné rysy určitého předmětu

Myšlenkové operace: indukce – z jednotlivých případů vyvodím závěr (Ema ráda tančí, přátelé Emy rádi tančí, tedy i ostatní lidé musí mít rádi tanec)

Dedukce – od obecného ke konkrétnímu (Aristotelův sylogismus: Všichni lidé jsou smrtelní, Sokrates je člověk, tedy Sokrates je smrtelný)

Analýza – rozdělení celku na části

Syntéza – spojování

Abstrakce – vyčleňujeme obecné a podstatné věci předmětů

- aha! efekt – efekt náhlého vhledu – znenadání přijdeme na řešení problému, což nám způsobí velkou radost

Témata, do kterých materiál patří