Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Psychické procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Psychické procesy

VNÍMÁNÍ

  • Čití (= činnost analyzátorů) určujeme jednotlivé vlastnosti předmětů a jevů, které momentálně působí na naše analyzátory

  • Výsledkem čití je počitek

  • výsledný obraz vjem

  • druhy vnímání: zrakové, sluchové, hmatu, čichové, doteku, chuťové, pohybový analyzátor

  • druhy počitků:

    1. Zrakové, receptorem je oko (sítnice); výsledkem barvy:

      1. Chromatické (červená, žlutá, zelená, modrá + jejich smíšeniny)

      2. Achromatické (černá a bílá + různé odstíny šedi)

  1. Sluchové, dělíme je na:

    1. Tóny (vznikají pravidelným chvěním těles)

    2. Hřmoty (vznikají nepravidelným chvěním těles, např. bouchnutí)

  2. Čichové, pachy, dělíme je na:

    1. Vůně

    2. Zápachy

  3. Chuťové, chemické látky rozpuštěné ve slinách, chuťové pohárky v ústech, chuť (slaná, sladká, kyselá, hořká).

  4. Hmatové (tlakové, tepelné) receptorem jsou zakončení nervových buněk v kůži; počitkem je bolest, chlad, teplo, horko, při tlakovém čití navíc vnímáme, jestli je předmět ostrý, tupý, drsný, měkký, hladký…

PŘEDSTAVA

  • Schopnost vybavit si vjem, který v daný moment nepůsobí na naše smyslové orgány

  • Typy: vizuální, auditivní, motorická

  • Konkrétní (moje babička) x abstraktní (babička obecně)

  • Paměťové X fantazijní

FANTAZIE

  • Tvorba relativně nových představ, základem jsou zkušenosti…

  • Podle utváření:

  • Rekonstrukční (na základě slovního popisu, schématu atd., geometrie…)

  • Tvůrčí (originální, umění…)

  • Podle vybavování:

  • Záměrná (vědomý záměr)

  • Bezděčná (bdělé snění, sen…)

SMYSLOVÉ KLAMY

  • Špatné pojetí skutečnosti, zkreslené vnímání

GESTALTISMUS

  • Tvarová psychologie, Max Wertheimer, Wolfgang Köhler

  • Biologické, psycholog., soc. jevy fungují jako celek

  • Spojování počitků do věcí, co dávají smysl

  • Učení vhledem, vnímání (rozpoznávání tvarů…)

MYŠLENÍ

  • Proces zpracování a využití informací

  • Práce s pojmy (kategorizace, generalizace, definice)

  • Vztahy, kauzalita, řešení problémů, imaginace

  • POJEM: vystižení obecných a důležitých vlastností/znaků jevu/předmětu, nositelem významu je definice (pes)

  • SOUD: vztah mezi dvěma a více pojmy (pes je zvíře)

  • ÚSUDEK: vztah mezi dvěma a více soudy (1. každý pes štěká 2. Rex je pes => Rex štěká)

  1. Analýza: rozčlenění celku na části

  2. Syntéza: spojování částí v celek

  3. Abstrakce: vyčlenění obecných a důležitých informací

  4. Dedukce: vyvozování konkrétních závěrů z obecných

  5. Indukce: vyvozování obecných závěrů z konkrétních (ne 100 %)

  • Poruchy: bludy, bradypsychismus (zpomalené), tachypsychismus (zrychlené)

ŘEČ

  1. Vnitřní

  2. Vnější: mluvená/psaná

  • Poruchy:

  • Afázie: částečná/úplná ztráta schopnosti rozumět řeči (úraz, nádor…)

  • Mutismus: jedinec mluvit umí, ale odmítá to (trauma…)

  • Koktavost: porucha plynulosti

  • Dyslalie: nesprávné vyslovování některých hlásek (př. u dětí)

Témata, do kterých materiál patří