2. Psychické procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Psychické procesy
VNÍMÁNÍ
Čití (= činnost analyzátorů) určujeme jednotlivé vlastnosti předmětů a jevů, které momentálně působí na naše analyzátory
Výsledkem čití je počitek
výsledný obraz vjem
druhy vnímání: zrakové, sluchové, hmatu, čichové, doteku, chuťové, pohybový analyzátor
druhy počitků:
-
Zrakové, receptorem je oko (sítnice); výsledkem barvy:
Chromatické (červená, žlutá, zelená, modrá + jejich smíšeniny)
Achromatické (černá a bílá + různé odstíny šedi)
-
Sluchové, dělíme je na:
Tóny (vznikají pravidelným chvěním těles)
Hřmoty (vznikají nepravidelným chvěním těles, např. bouchnutí)
Čichové, pachy, dělíme je na:
Vůně
Zápachy
Chuťové, chemické látky rozpuštěné ve slinách, chuťové pohárky v ústech, chuť (slaná, sladká, kyselá, hořká).
Hmatové (tlakové, tepelné) receptorem jsou zakončení nervových buněk v kůži; počitkem je bolest, chlad, teplo, horko, při tlakovém čití navíc vnímáme, jestli je předmět ostrý, tupý, drsný, měkký, hladký…
PŘEDSTAVA
Schopnost vybavit si vjem, který v daný moment nepůsobí na naše smyslové orgány
Typy: vizuální, auditivní, motorická
Konkrétní (moje babička) x abstraktní (babička obecně)
Paměťové X fantazijní
FANTAZIE
Tvorba relativně nových představ, základem jsou zkušenosti…
Podle utváření:
Rekonstrukční (na základě slovního popisu, schématu atd., geometrie…)
Tvůrčí (originální, umění…)
Podle vybavování:
Záměrná (vědomý záměr)
Bezděčná (bdělé snění, sen…)
SMYSLOVÉ KLAMY
Špatné pojetí skutečnosti, zkreslené vnímání
GESTALTISMUS
Tvarová psychologie, Max Wertheimer, Wolfgang Köhler
Biologické, psycholog., soc. jevy fungují jako celek
Spojování počitků do věcí, co dávají smysl
Učení vhledem, vnímání (rozpoznávání tvarů…)
MYŠLENÍ
Proces zpracování a využití informací
Práce s pojmy (kategorizace, generalizace, definice)
Vztahy, kauzalita, řešení problémů, imaginace
POJEM: vystižení obecných a důležitých vlastností/znaků jevu/předmětu, nositelem významu je definice (pes)
SOUD: vztah mezi dvěma a více pojmy (pes je zvíře)
ÚSUDEK: vztah mezi dvěma a více soudy (1. každý pes štěká 2. Rex je pes => Rex štěká)
Analýza: rozčlenění celku na části
Syntéza: spojování částí v celek
Abstrakce: vyčlenění obecných a důležitých informací
Dedukce: vyvozování konkrétních závěrů z obecných
Indukce: vyvozování obecných závěrů z konkrétních (ne 100 %)
Poruchy: bludy, bradypsychismus (zpomalené), tachypsychismus (zrychlené)
ŘEČ
Vnitřní
Vnější: mluvená/psaná
Poruchy:
Afázie: částečná/úplná ztráta schopnosti rozumět řeči (úraz, nádor…)
Mutismus: jedinec mluvit umí, ale odmítá to (trauma…)
Koktavost: porucha plynulosti
Dyslalie: nesprávné vyslovování některých hlásek (př. u dětí)