Filozofie renesance
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
FILOZOFIE RENESANCE
15.-16. století – přechodné období od středověku k novověku
I. Podstatné rysy přechodného období v evropském myšlení
individualismus: vysoké hodnocení svobodné osobnosti jednotlivce
svobodné studium antiky: nebere ohled na teologické vazby a cíle
věda buduje pouze na rozumu (ratio) (zákonitosti hledám v hlavě, hledám spojitosti) a zkušenosti (empirie) (řešení na základě zkušenosti)
světskost: neduchovní charakter myšlení (na univerzitách se řeší obyčejné věci)
II. Vynálezy, objevy a věda
vynález kompasu ⇒ plavba po světových mořích
Kolumbus – Nový svět
Vasco de Gama – Indie
Magalhaes – obeplul Zemi
zavedení střelného prachu, končí vládnoucí postavení rytířstva
vynález knihtisku → duchovní rozvoj
Mikuláš Koperník (1473-1543)
-
Země je hvězdou, která krouží kolem Slunce a zároveň kolem sebe
Johann Kepler (1571-1630)
-
objev a matematická formulace zákonů pohybu planet
-
vidí přírodu jako jednotnou a rozdíly v ní jen jako kvantitativní ⇒ matematický ideál poznání (matematika je způsob, jak poznat přírodu)
Giordano Bruno (1548-1600)
Galileo Galilei (1564-1642)
-
ještě důrazněji propracoval principy čistě kvantitativní, matematické a mechanické přírody
-
obecné zákony pohybu (volný pád) → vítězství přírodovědy
-
do 18. století jsou všichni významní filosofové zároveň alespoň matematiky
„Velká kniha přírody leží před námi otevřena. Abychom ji mohli číst, potřebujeme matematiku, neboť je psána matematickým jazykem. Přírodní procesy jsou kvantitativní, a tudíž měřitelné, a kde lze měřit, musí věda uspořádat experiment tak, aby bylo měření možné.“ - o přírodě lze vypovídat skrze matematiku
(J. Kepler)
III. Renesance, humanismus, reformace
- vracíme se k nepředpojatému pohledu náboženstvím
1. RENESANCE
„znovuzrození“, tj. znovuzrození lidstva prostřednictvím znovuzrození antického člověka
renesance vzniká na přelomu 13. a 14. st. v městských střediscích severní Itálie, šíří se do Anglie, Francie, Španělska, Německa a střední Evropy a končí v době znovuupevnění feudalismu (1550-1650)
renesance zasahuje všechny obory života: vědu, lékařství, techniku, práva, obchod, výtvarné umění, filozofii, literaturu.
celé období renesance je ve znamení souběžného působení dvou pokrokových duchovních hnutí, jež vznikla již ve 13. století:
humanismus – výrazně světský charakter
reformace – výrazně náboženský charakter
a) humanismus
humanus = lidský
nový ideál vzdělance → veškeré vzdělání směřuje k poznání člověka, je omezen převážně na školy a univerzity (nový pohled na člověka, zkoumání člověka bez teologických hledisek)
Petrarca (1304-1374) a Boccaccio (1313-1375) začínají shromažďovat vykládat klasickou literaturu (vznik románu, pravý význam román = dílo psané původním národním jazykem, ne latinou)
snaha přivést antické systémy bez výkladů ovlivněných scholastikou (Platon), Aristoteles byl ve scholastice živý, ale jeho učení se přestalo slučovat s křesťanským charakterem (15. st. Aristoteles přestává hrát roli opory křesťanské víry)