Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filozofie renesance

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

FILOZOFIE RENESANCE

  • 15.-16. století – přechodné období od středověku k novověku

I. Podstatné rysy přechodného období v evropském myšlení

  • individualismus: vysoké hodnocení svobodné osobnosti jednotlivce

  • svobodné studium antiky: nebere ohled na teologické vazby a cíle

  • věda buduje pouze na rozumu (ratio) (zákonitosti hledám v hlavě, hledám spojitosti) a zkušenosti (empirie) (řešení na základě zkušenosti)

  • světskost: neduchovní charakter myšlení (na univerzitách se řeší obyčejné věci)

II. Vynálezy, objevy a věda

  • vynález kompasu ⇒ plavba po světových mořích

  • Kolumbus – Nový svět

  • Vasco de Gama – Indie

  • Magalhaes – obeplul Zemi

  • zavedení střelného prachu, končí vládnoucí postavení rytířstva

  • vynález knihtisku → duchovní rozvoj

  • Mikuláš Koperník (1473-1543)

  • Země je hvězdou, která krouží kolem Slunce a zároveň kolem sebe

  • Johann Kepler (1571-1630)

  • objev a matematická formulace zákonů pohybu planet

  • vidí přírodu jako jednotnou a rozdíly v ní jen jako kvantitativní ⇒ matematický ideál poznání (matematika je způsob, jak poznat přírodu)

  • Giordano Bruno (1548-1600)

  • Galileo Galilei (1564-1642)

  • ještě důrazněji propracoval principy čistě kvantitativní, matematické a mechanické přírody

  • obecné zákony pohybu (volný pád) → vítězství přírodovědy

  • do 18. století jsou všichni významní filosofové zároveň alespoň matematiky

„Velká kniha přírody leží před námi otevřena. Abychom ji mohli číst, potřebujeme matematiku, neboť je psána matematickým jazykem. Přírodní procesy jsou kvantitativní, a tudíž měřitelné, a kde lze měřit, musí věda uspořádat experiment tak, aby bylo měření možné.“ - o přírodě lze vypovídat skrze matematiku

(J. Kepler)

III. Renesance, humanismus, reformace

- vracíme se k nepředpojatému pohledu náboženstvím

1. RENESANCE

  • „znovuzrození“, tj. znovuzrození lidstva prostřednictvím znovuzrození antického člověka

  • renesance vzniká na přelomu 13. a 14. st. v městských střediscích severní Itálie, šíří se do Anglie, Francie, Španělska, Německa a střední Evropy a končí v době znovuupevnění feudalismu (1550-1650)

  • renesance zasahuje všechny obory života: vědu, lékařství, techniku, práva, obchod, výtvarné umění, filozofii, literaturu.

  • celé období renesance je ve znamení souběžného působení dvou pokrokových duchovních hnutí, jež vznikla již ve 13. století:

  • humanismus – výrazně světský charakter

  • reformace – výrazně náboženský charakter

a) humanismus

  • humanus = lidský

  • nový ideál vzdělance → veškeré vzdělání směřuje k poznání člověka, je omezen převážně na školy a univerzity (nový pohled na člověka, zkoumání člověka bez teologických hledisek)

  • Petrarca (1304-1374) a Boccaccio (1313-1375) začínají shromažďovat vykládat klasickou literaturu (vznik románu, pravý význam román = dílo psané původním národním jazykem, ne latinou)

  • snaha přivést antické systémy bez výkladů ovlivněných scholastikou (Platon), Aristoteles byl ve scholastice živý, ale jeho učení se přestalo slučovat s křesťanským charakterem (15. st. Aristoteles přestává hrát roli opory křesťanské víry)

Témata, do kterých materiál patří