Filozofie renesance
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- založené na stejném uvažování x lidská přirozenost je, že jsme různí → nikdy nemůže fungovat
„...Všude jinde lidé, mluvíce o veřejném prospěchu, starají se jenom o soukromý, v Utopii však, kde není nic soukromého, opravdově se všichni zabývají veřejným zájmem. V Utopii všechno náleží všem, nikdo nepochybuje o tom, že bude-li jen postaráno, aby se státní sýpky naplnily, nikomu nebude chybět nic soukromého. Není tu totiž skoupého přidělování potřeb, není tu také chudáků a žebráků, a ačkoliv nikdo nemá nic, přece jsou všichni bohatí.“
- důležité není to, co člověk má, ale to, jak se chová
(T. More)
5. THOMAS CAMPANELLA
(1568-1639), Ital
Sluneční stát – opět vize ideálního socialistického státu
V. Filosofické systémy přechodného období
1. MIKULÁŠ KUSÁNSKÝ
(1401-1464)
pokládán za vlastního zakladatele novověké filosofie
v astronomii dospěl spekulativní cestou k hypotéze pohybu Země před Koperníkem (první použil spekulativní metodu)
v jeho myšlenkách se objevují úvahy o nekonečnu, univerzu, neohraničenosti (svět je nekonečno, univerzum)
matematické příklady mu slouží k tomu, aby popsal podstatu Boha jako absolutní nekonečno, ve kterém všechny protiklady spadají v jedno (spojení matematiky s vírou)
2. GIORDANO BRUNO
(1548-1600)
původním jménem Fillip Bruno
jako desetiletý je Bruno rodiči poslán do Neapole, kde se ve škole učí základům logiky a dialektiky. Po pěti letech pak vstupuje Fillip do kláštera dominikánů a přijímá jméno Giordano
seznamuje se s díly scholastiků, hlavně s učením Tomáše Akvinského, nejvíce je ale ovlivněn díly řeckých klasiků, Aristotelem a Platónem
vysvěcen na kněze
jeví zájem o dobové objevy, vědu, po sporu s klášterem opouští řád -> potulný filosof
navštívil mnoho zemí a měst, Ženeva, Oxford..
jeho filosofie se z počátku církvi zamlouvala, ale jeho myšlenka o vztahu Boha ke světu zpečetila jeho osud
za své názory je odsouzen, vězněn a následně upálen
Koperníkovy myšlenky znal a vědomě ho přijal (navazuje na Koperníkovy myšlenky, rozšiřuje jeho myšlenky o univerzum)
ve svojí vizi spatřuje univerzum jako nezměrnou nekonečnost, vyplněnou bezpočetnými slunci, hvězdami, světy, bez hranic a bez středu, v neustálém pohybu ⇒ myšlenka dynamické jednoty a věčnosti světa (svět je univerzum, je nekonečno a neustále se pohybuje)
svět je věčný, protože změně a pomíjivosti jsou v něm podrobeny jen jednotlivé věci, univerzum jako celek je jediné jsoucnou, a proto nezničitelný (svět byl, je a bude věčný, ale jednotlivosti jsou pomíjivé)
svět je dynamická jednota, protože kosmos tvoří veliký živý organismus a je ovládán a pohybován jedním principem (jediný princip je Bůh)
„...Je tedy univerzum jediné, nekonečné, nepohyblivé… Není vytvořeno, neboť neexistuje žádné jiné bytí, po kterém by mohlo toužit, nebo které by mohlo očekávat; má totiž samo všechno bytí. Nezaniká, neboť není nic jiného, v co by se mohlo proměnit- je přece samo vším. Nemůže se zmenšit ani zvětšit - je přece nekonečné, a jako k němu nemůže nic přistoupit, stejně od něho nic nemůže být odňato…“