Filozofie renesance
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. NICCOLO MACHIAVELLI
(1469-1527), Florenťan
Vladař – výlučným principem politického jednání je zachování státu a stupňování jeho moci všechny prostředky k dosažení tohoto cíle jsou oprávněné, ať jsou morální či nikoli (klam, lest)
politický pragmatismus – budu dělat to, co je pro mě prospěšné
„Lidem je nutno buď lichotit, anebo je zničit. Neboť za malé bezpráví se budou moci pomstít. Z hrobu se nemstí nikdo. Jestliže se tedy někomu činí bezpráví, musí to být tak, aby se už alespoň nemohl mstít…
- když člověka jen zavřeme do vězení, může na nás spáchat atentát, když ho pustí x když ho zabijeme, máme pokoj → když trestat, tak pořádně
...Ale domnívám se, že se lépe vyplácí jednat rázně než ohleduplně, protože Štěstěna je žena. Chceme-li nad ní mít vrch, musíme ji být a zacházet s ní neurvale. Kdo si takto počíná, zvítězí nad ní lépe než ti, kdo jednají chladnokrevně.
- je lepší být rázný než ohleduplný; strach → bude poslouchat
...Musíme si uvědomit, že lze bojovat dvojím způsobem: jednak zákony, jednak násilím. První způsob je vlastní lidem, druhý zvířatům. První způsob často nestačí, a proto nezbývá než se uchýlit ke druhému…“
- dodržování zákonů nemusí stačit k udržení moci
(N. Machiavelli)
2. HUGO GROTIUS
-
(1588-1645), Holanďan
-
je mu vzdálený cynický přístup Machiavelliho, právo se podle něj odvozuje z Boží vůle, vedle zjevení Boží vůle existuje i přirozené právo, právo stojí nad státem (panovník ho musí respektovat)
-
zakladatel mezinárodního práva
3. THOMAS HOBBES
(1588-1679), Angličan, základem poznání empirie
-
Leviathan
-
odstraňuje z etické a politické filozofie poslední teologická hlediska a ohledy, opírá se o zkušenost, ostře odmítá svobodu vůle (vysvětluje, jak to ve světě chodí)
-
člověk je egoista, který usiluje o vlastní výhody „válka všech proti všem“ (každý z nás je egoista → musí existovat válka ega proti egu)
-
člověk získá ochranu tehdy, až si smlouvou vytvoří nadřazenou moc státu, člověk může volit jen mezi dvěma zly: buď původním stavem, nebo úplným podřízením státnímu pořádku (stát je lidský vynález založený na účelnosti) – stát je účelové společenství založené proto, aby přežili úplně všichni lidé (i nemocní, hubení,…) – i ti, kdo by se neuměli bránit ve válce všech proti všem → když nebude stát, lidé musí nutně vést válku všech proti všem → vede k likvidaci
4. THOMAS MORE
(1478-1535), Angličan
reakce na předcházející teorie myšlenky socialismu = Utopie → je to obraz ideálního socialistického společenství, je to ostrov, který byl modelem ideálního socialistického státu, poslední stupeň, sociálně spravedlivé, lidé budou společně pracovat, o vše se dělit a bude jim přiděleno, co budou potřebovat; je to Morova vize toho, jak by to mělo vypadat