24) Protiklady iracionalismu a trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
→ kupující (pracovní sílu, prostřednictvím státních zakázek výrobky a služby.
- stát má specifické postavení
- ovlivňuje trh a celou ekonomiku prostřednictvím politiky, zákonů, mezinárodních smluv
- tzv. „určuje pravidla hry“
VZTAH MEZI NABÍDKOU A POPTÁVKOU:
- všechny tržní subjekty mají mezi sebou vztah nabídky a poptávky
- základ celého tržního systému
nabídka (S – supply) je množství zboží dodané na trh + veškeré zamýšlené prodeje
poptávka (D – demand) jsou to veškeré zamýšlené nákupy, to, co zákazníci chtějí koupit
- nabídka a poptávka se na trhu střetávají a jejich společný bod 0 = rovnovážný bod nabídky a poptávky
=> rovnovážná cena, za tuto cenu jsou prodávající ochotni prodat a kupující koupit
- v tomto bodě se realizuje nejvíce obchodů
- cena může být krátkodobě nižší nebo stejná jako výrobní náklady
- pro zbavení se zásob –> cena se vlivem nabídky a poptávky neustále mění
- aby byla odrazem fungování trhu musí být volná (ne regulovaná státem)
- proto je nutné při přechodu z příkazové na tržní ekonomiku provést liberalizaci cen
=> volně tvořené ceny – přestávají být dotovány státem
- v příkazovém systému ceny neodpovídají nabídce a poptávce – dotace potravin
- spotřební zboží je předražené
- liberalizace znamenala zdražení potravin (někdy i více než 100 %)
- spotřební zboží – ceny šly postupně dolů
liberalizace r. 1990
liberalizace r. 1991 - došlo k velkému zdražení (hlavně potravin)
- některé ceny však byly státem hlídány a regulovány i nadále
- hlavně v monopolních oblastech (plyn, elektřina, nájemné)
Dumpingové ceny
- cena mnohem nižší než u konkurence (tzv. podbízivá cena)
- cílem je likvidace konkurence, proniknout na trh
- brání se proti nim firmy i státy => tzv. antidumpingová opatření (cla, kvóty, stanoven max. dovoz)
- obrana proti pronikání takového zboží na trh
Křivka nabídky
- cílem je, co nejvíce zboží prodat za co nejnižší cenu
- výroba nějakého množství se začne časem podražovat => proto zakřivení
Křivka poptávky
- křivka poptávky, je vše, co chceme koupit
- cena něčeho vysoká jen málo lidi to kupuje
Vztah nabídky a poptávky na trhu
- střet = rovnovážný bod
- 0 = rovnovážný bod
- vztah nabídky
poptávky a ceny se vzájemně ovlivňují
ZBOŽÍ
- jsou to statky a služby určené pro prodej a nákup
- každý vyrobený předmět nebo činnost není zboží
- existuje i tzv. naturální (samozásobitelská) výroba
vypěstovaná zelenina na zahrádce pro vlastní potřebu
ušití šatů pro sebe
- netržní služby – státní služby nebo neziskové organizace
- ty jsou dotovány státem nebo různé sponzorské dary, sbírky, dobročinné akce, příklady
- vlastnosti zboží:
1) užitná hodnota – matematicky neurčitá
2) výrobní hodnota – nutné (hodnota)