Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




24) Protiklady iracionalismu a trhu

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (107 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

→ kupující (pracovní sílu, prostřednictvím státních zakázek výrobky a služby.

- stát má specifické postavení

- ovlivňuje trh a celou ekonomiku prostřednictvím politiky, zákonů, mezinárodních smluv

- tzv. „určuje pravidla hry“

VZTAH MEZI NABÍDKOU A POPTÁVKOU:

- všechny tržní subjekty mají mezi sebou vztah nabídky a poptávky

- základ celého tržního systému

  • nabídka (S – supply) je množství zboží dodané na trh + veškeré zamýšlené prodeje

  • poptávka (D – demand) jsou to veškeré zamýšlené nákupy, to, co zákazníci chtějí koupit

- nabídka a poptávka se na trhu střetávají a jejich společný bod 0 = rovnovážný bod nabídky a poptávky

=> rovnovážná cena, za tuto cenu jsou prodávající ochotni prodat a kupující koupit

- v tomto bodě se realizuje nejvíce obchodů

- cena může být krátkodobě nižší nebo stejná jako výrobní náklady

- pro zbavení se zásob –> cena se vlivem nabídky a poptávky neustále mění

- aby byla odrazem fungování trhu musí být volná (ne regulovaná státem)

- proto je nutné při přechodu z příkazové na tržní ekonomiku provést liberalizaci cen

=> volně tvořené ceny – přestávají být dotovány státem

- v příkazovém systému ceny neodpovídají nabídce a poptávce – dotace potravin

- spotřební zboží je předražené

- liberalizace znamenala zdražení potravin (někdy i více než 100 %)

- spotřební zboží – ceny šly postupně dolů

  • liberalizace r. 1990

  • liberalizace r. 1991 - došlo k velkému zdražení (hlavně potravin)

- některé ceny však byly státem hlídány a regulovány i nadále

- hlavně v monopolních oblastech (plyn, elektřina, nájemné)

Dumpingové ceny

- cena mnohem nižší než u konkurence (tzv. podbízivá cena)

- cílem je likvidace konkurence, proniknout na trh

- brání se proti nim firmy i státy => tzv. antidumpingová opatření (cla, kvóty, stanoven max. dovoz)

- obrana proti pronikání takového zboží na trh

Křivka nabídky

- cílem je, co nejvíce zboží prodat za co nejnižší cenu

- výroba nějakého množství se začne časem podražovat => proto zakřivení

Křivka poptávky

- křivka poptávky, je vše, co chceme koupit

- cena něčeho vysoká jen málo lidi to kupuje

Vztah nabídky a poptávky na trhu

- střet = rovnovážný bod

- 0 = rovnovážný bod

- vztah nabídky

poptávky a ceny se vzájemně ovlivňují

ZBOŽÍ

- jsou to statky a služby určené pro prodej a nákup

- každý vyrobený předmět nebo činnost není zboží

- existuje i tzv. naturální (samozásobitelská) výroba

  • vypěstovaná zelenina na zahrádce pro vlastní potřebu

  • ušití šatů pro sebe

- netržní služby – státní služby nebo neziskové organizace

- ty jsou dotovány státem nebo různé sponzorské dary, sbírky, dobročinné akce, příklady

- vlastnosti zboží:

1) užitná hodnota – matematicky neurčitá

2) výrobní hodnota – nutné (hodnota)

Témata, do kterých materiál patří