25. Počátky novověké filozofie. Empirismus. Osvícenství.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Chtěl, aby církev nezasahovala do politiky
Cíl – vytvořit encyklopedii umění a řemesel, chtěli sesbírat všechny dosavadní poznatky z různých oborů – nedokončeno
Jean-Jacques Rousseau
Složitá osobnost
Kritizoval bohatství a lidi za ničení přírody – prosazoval sociální rovnost i majetku
Zdůrazňuje úlohu citů – věda nemůže vyřešit všechno
Dokončil Lockovu teorii společenské smlouvy
Stoupenec Locka – „Tabula rasa“
Člověk přichází na svět jako bytost dobrá a vše špatné vzniká výchovou
Pozn. Děti vzal matce, protože je neuměla vychovávat – dal je do výchovného ústavu
Dovršení osvícenství v díle Immanuela Kanta
Konec 18. století
Centrum filozofie se přesouvá z Francie do Německa
Immanuel Kant
Němec
Osobnost velikosti Aristotela
Celý život žil v jednom městě – Královec, Východní Prusko (Dnes Kaliningrad, Rusko)
Aby mohl poznávat, nemusí opustit své město
Pedant – přednášející na univerzitě, precizní jednoznačný řád, sebekázeň
Ve svém díle se pokusil smířit racionalismus s empirismem
Dal rozumu hranice
2 kořeny lidského poznání
Smysly
Poznání
Člověk má vrozené apriori (=bylo nám předem dáno)
Čas a prostor
Možnost, nutnost, příčina
Schopnost syntetizovat (spojit) smyslové údaje v jednu zkušenost
„Kopernikovský obrat“
Kant stejně jako Koperník – geocentrismus heliocentrismus
Obrátil to, co bylo běžné – „To, co dává světu řád“
To my vnímáme svět v čase a prostoru
Svět se nám nějak jeví, ale my nevíme, jestli to tak skutečně je
Svět lze poznávat jen apriorními formami (apriori)
Je člověk schopný úplně všechno poznat?
Řeší v díle „Kritika čistého rozumu“
Rozdělil svět
Svět pro nás – pro naše smysly
Jsme schopni ho empiricky poznat
Svět o sobě – svět mimo náš rozum a smysly
Lze se přiblížit transcendentnem (např. poslech hudby) v určitém okamžiku
Kantova etika (=nauka o morálce)
Zabývá se v díle „Kritika praktického myšlení“
Mravní cit = schopnost člověka rozhodnout se podle určitých pravidel, a to nezávisle na vnějších podmínkách
Zdrojem morálky je rozumový zákon – rozum sám určuje, co je a není správné, ale je nám to apriori (nepodléhá lidským zákonům – egoismu apod)
Kategorický imperativ = jednoznačný rozkaz
Jednej vždy tak, aby se účel tvého jednání mohl stát obecným zákonem
Lžu proto, abych dosáhl výhody nebo lžu, protože je mi daného člověka líto, ale východisko – Prostě nelži
Jednej vždycky tak, jak chceš, aby se k tobě chovali
Jednej vždy tak, aby tvé jednání bylo vždy účel, ne prostředek
Někdo potřebuje půjčit sešit, půjč ho, ale ne aby ses zalíbil (nečekej výhody), půjč ho i tomu, kdo by ho tobě nepůjčil
Příklad morální normy, která odpovídá kategorickému Imperativu: Uč se! Nelži! Nekraď!
Kdo nejdříve přišel s teorií společenské smlouvy?