3.b) Myšlení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Zaměstnány jsou při tom ruce (jedinec přemýšlí nad tím, co má v ruce, např. dítě počítá na prstech).
- Do dvou let života dítěte je to jediné myšlení. Není závislé na řeči.
Konkrétní = založení na představách, jedinec přemýšlí o tom, co si představuje.
- Typické pro dětství až do dospívání.
Abstraktní = nejsložitější, pouze u lidí s minimálně průměrnou inteligencí.
- Od počátku dospívání, plně v dospělosti.
- důležitý je rozvoj slovní zásoby -> člověk musí ovládat řeč.
Druhy myšlení podle směru
Konvergentní (sbíhavé) = myšlení ubírající se jedním směrem, v matematice, fyzice.
- Úkoly, které mají jedno možné řešení.
Divergentní (rozbíhavé) = více směrů.
- Úkoly s více možnými způsoby (VV, slohová práce). Je projevem tvořivosti.
- Příliš myšlení je projevem psychického onemocnění.
Poruchy myšlení
Kvantitativní
rozlišují se poruchy:
1. tempa (rychlosti) myšlení
2. determinující linie myšlení (dynamiky, cíle, zaměření myšlení)
Poruchy tempa myšlení
Bradypsychismus
- zpomalené myšlení, zareaguje až po nějaké době latence, reaguje s projevem únavy
- zhoršené abstraktní myšlení, pomalé vybavení představ, chudý projev (na otázku odpoví holou větou nebo slovem)
- tato porucha může nastat za různých fyziologických okolností (např.: únava), patologie je to při demenci, oligofrenii, nebo při depresi
- může i úplně přestat reagovat = mutismus
Tachypsychismus
- překotné, zrychlené myšlení, "myšlenkový trysk"
- mluví rychle, přeskakuje slova, překotná mluva až vynechává písmenka (překotná řeč = logorhea)
- zrychlený je i doprovodný projev – mimika, gestika, emoce
- zdá se, že myšlenkový obsah má jen povrchové vazby (protože řeč nestačí reagovat na myšlenky)
- objevuje se při mánii, intoxikaci (stimulancia, alkohol), může se taky objevit při fyziologických podmínkách (při silném emočním zážitku, např.: když vyhraje 100 milión ve sportce)
Poruchy determinující linie myšlení
- člověk by měl při řeči u něčeho začít a u něčeho zase skončit, mělo by to mít smysl → determinující linie
- u poruch tempa je determinující linie zachována
- u těchto poruch je zase zachováno tempo, ale porušena determinující linie
Roztržité myšlení
-nesoustředěnost, těká z jedné myšlenky na druhou, přeskakuje
-toho původního cíle/záměru řeči se vlastně nakonec dobere, ale přeskakuje při tom z myšlenky na myšlenku
- u některých lidí je to normálním rysem v projevu
Zabíhavé myšlení
- zabíhá k nepodstatným/nedůležitým věcem, odklání se od determinující linie
- typické je to u starších lidí (o něčem začnou mluvit a pořád zabíhají jinam, a i když je někdo napomene a vrátí se k původnímu tématu, tak se k němu dokáží vrátit, ale zase někam utečou)
- může se objevit u dětí – zde se nemluví o patologii, ale o eidetismu (to je vloha dětí)