Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4. jedinec a jeho sociální interakce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.11 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- společnost nás odrazuje jednání, které může být pro ostatní nebo pro ni škodlivé (např. násilné chování) a naopak nás podporuje v jednání, které podporuje její soudržnost.

- altruismus – jednání, které je prospěšné pro ostatní a nám nic nepřináší (motivy tohoto jednání ale někteří psychologové zpochybňují – můžeme to dělat pro uznání, slávu)

- solidarita – důležitá pro přežití společnosti

- znamená že si uvědomujeme, že jsem všichni součást celku, ve kterém jsem propojeni a musíme si pomáhat

- kooperace – spolupráce, je mnohem efektivnější, než kdybychom věc dělali sami (tovární x řemeslná výroba)

- motivy: iracionální – bezmyšlenkové

- habituální – rutinní (např. každodenní čištění zubů)

- takto probíhá velká část našeho jednání (je to jednodušší)

- afektivní – vlivem silné emoce (např. když se rozzuříme..)

Racionální – plánované, sledujeme jím nějaký cíl a promýšlíme, jak ho dosáhnout

Sociální percepce – vnímání člověka člověkem, způsob, jakým si o ostatních vytváříme dojmy a jak rozumíme jejich chování a emocím

- obvykle je subjektivní (odlišné, podle našich zkušeností) a výběrové (pamatujeme si to co nás zaujme, je pro nás podstatné)

- důležitý je první dojem – vychází z evoluce, dříve jsme potřebovali co nejrychlejší a nejpřesnější odhad důvěryhodnosti druhých

- abychom se v okolním světě vyznali, většinou si ostatní třídíme („škatulkujeme) podle našich zkušeností (např. podvodník, šprt, intelektuál)

- základ pro chyby v sociální percepci

- haló efekt – celkový dojem z druhého postavíme na jinak nepodstatném, avšak výrazném znaku (např. fyzická atraktivita)

- efekt primarity – výrazný vliv na finální dojem mají informace zcela ze začátku setkání (např. pokud někdo tiše pozdraví při vstupu do místnosti, můžeme mylně usoudit, že se jedná o plachého člověka)

- projekce – přirovnáváme ostatní k nám samým a hledáme u nich shodné vlastnosti.

- očekávání, které od setkání s ostatními máme

- chyby mírnosti a přísnosti – jinak hodnotíme osoby, ke kterým máme kladný vztah a osoby, ke kterým už máme výhrady

- sociální percepci také ovlivňují stereotypy – zobecněný a zjednodušený způsob vnímání jiných, daný kulturou, ve které žijeme (např. Francouzi pijí víno, kluci se rádi perou) - dávají nám ale

alespoň nějaké informace o určité skupině lidí

předsudky – negativní, zjednodušující postoj k určité skupině lidí, daný výchovou a kulturou

- iracionální, podvědomé

- samotný předsudek v nás vzbuzuje chování, které zapříčiní, že se člověk, kterého se týká chová tak, že nám ho potvrdí

- sexistické, náboženské, rasové.. (např. všichni muslimové chtějí ovládnout Evropu a zničit naši kulturu, Dlouhé vlasy, krátký rozum)

Témata, do kterých materiál patří