4.Sociologie jako věda, výzkum, spolupráce s jinými vědami. Sociální učení a proces socializace.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. SOCIOLOGIE JAKO VĚDA, VÝZKUM, SPOLUPRÁCE S JINÝMI VĚDAMI. SOCIÁLNÍ UČENÍ
A PROCES SOCIALIZACE.
SOCIOLOGIE
Věda, o lidské společnosti
Zkoumá fungování lidské společnosti, vztahy mezi různými prvky sociální struktury, pravidla života sociálních skupin a obecnější zákonitosti společenského vývoje
Vnímá člověka v rámci sociálních skupin, ne jako jednotlivce
Povaha poznatků je pouze pravděpodobnostní
Zakladatel: August Comte (2. polovina 19. st.)
Makrosociologie – politika
Mikrosociologie – vztahy
Sociologie státu, práva, náboženství, kultury
Spolupráce: psychologie. Filozofie, politologie, matematiky
Metody: dotazník, anketa, experiment, testování, zkoumání soc. sítí
SOCIOLOGIE V ČECHÁCH:
Zakladatel T. G. M. – práce „Sebevražda jako masový jev moderní civilizace“ – docentská práce
Eduard Beneš – zkoumal sociologii z politického hlediska
Do 60. let sociologie zakázána
Další meziváleční sociologové: Bláha, Fischer, Král, Chalupník
METODY VÝZKUMU:
KVANTITATIVNÍ
Obrovské množství informací
Omezený rozsah informací o dotázaných
Testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz
Anketa, dotazníkové šetření, standardizovaný rozhovor, obsahová analýza
KVALITATIVNÍ
Do hloubky
Mnoho informací o dotázaných
Jde o porozumění výzkumům
Omezená platnost
Mohou být využity pro formulaci hypotéz
Nestandardizovaný rozhovor, focus group (skupinové rozhovory do hloubky), zúčastněné pozorování (výzkumník se svou přítomností podílí na životě zkoumané skupiny nebo oblasti, terénní poznámky), analýza osobních dokumentů (deníky, dopisy, profily na sociálních sítích apod.)
DISCIPLÍNY:
Sociologie města
Sociologie venkova
Ekologická sociologie
Sociologie geografie
Sociologie rasových skupin
Sociologie mládeže
Sociologie rodiny
Sociologie práce
Sociologie náboženství
SOCIALIZACE
Proces, v jehož průběhu lidé poznávají a osvojují si kulturní normy a hodnoty
Nejintenzivnější v prvních letech života
Celoživotní
Zajišťuje plynulost sociálního vývoje
PRIMÁRNÍ SOCIALIZACE – v raném dětství
SEKUNDÁRNÍ SOCIALIZACE – pozdější dětství, puberta
TERCIÁLNÍ SOCIALIZACE – dospělost
RESOCIALIZACE – např. v případě přestěhování do nové země, nástupu do nápravně výchovného zařízení
ČINITELÉ SOCIALIZACE
Nejbližší rodina → PRIMÁRNÍ SKUPINA
Nejvýznamnější
Předávají dítěti kulturní normy a hodnoty
Dítě si osvojuje institucionalizované formy chování a učí se hrát určité sociální role
Neprobíhá ve všech rodinách stejně – liší se dle socioekonomického postavení rodičů
Lepší postavení – vedou děti k individualitě
Horší postavení – vědou děti k přizpůsobování se, dodržování společenského řádu i za cenu potlačení jejich individuality
VRSTEVNICKÁ SKUPINA
V současnosti konkuruje rodině