Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6.b) Vývojová psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

6.b) Vývojová psychologie

Periodizace lidského vývoje podle Erika Eriksona

  • vývoj není vázán jen na biologické podmínky ale i na kulturní

Důvěra × nedůvěra

- kojenecký věk

- ctností je naděje

- buď vzniká základní důvěra v sebe, v okolí, v každodennost nebo nevzniká a dítě se neorientuje v okolí, lidech, má ohrožující pocity nejistoty

- dítě má schopnost orientovat se v nejbližším okolí a lidech; v 12-15 měsících již existují různé typy vazby dítěte na matku → způsobeno tím, jak na dítě matka působí, jaké k němu přicházejí stimuly

- 1. rok člověka koncipuje v tom, jaký pohled na svět si dítě do života odnese

- vyřešení tohoto konfliktu záleží na kvalitě mateřské péče (mentální nastavení matky, její zralost, stabilita jejího chování, chtěnost dítěte,…)

Autonomie × stud

- 1,5 až 3 roky

- účinná síla je vůle, síla chtění

- fáze rostoucí autonomie nebo studu ze závislosti na okolí

- dítě si chce prosadit svou samostatnost (př.: nechce chodit za ruku)

- začíná některé věci dělat samo, ale irituje ho, když mu něco nejde → rodič musí vybalancovat to, že dítě chce něco dělat, ale ještě to neumí (neříkat: prosím tě dej to sem, ty to neumíš, nech to ty nešiko) → dítě to pak přestane zkoušet a čeká se vším na pomoc, kazí se mu sebeobraz

- přiměřená stimulace, stimulovat dítě o trochu více než co umí (to ho baví)

- hygienické návyky: dítě poprvé vidí, že záleží jen na něm, na jeho rozhodnutí, jak bude okolí reagovat

Iniciativa × vina

- 3 až 6 let

- účinná síla je cíl (záměr)

- aktivita dítěte, období hry, začíná se tvořit sebevědomí

- začíná samo sebe hodnotit, protože v předchozím věku docházelo k interiorizaci sociálních norem

- rádo se dostává z přímé kontroly dospělého (např.: se schovává do domečků na prolézačkách) + zkoumají své tělo

- zkoušejí to, co nesmí, protože jejich aktivita jim nedá poslechnout všechny ty věci, které mají zakázané

- jejich svědomí je celkem trápí, protože jsou vcelku kruté a vše ji spojují se sebou („nechci aby děda přišel“, děda pak umře, „je to moje vina, že umřel, protože jsem nechtěl, ať přijde“)

- dítěti se nesmí vzít jeho aktivita, chuť poznávat, prozkoumávat, aby pak neztratilo schopnost „riskovat“

- spontánní hra, nechat ho dělat to, co ono samo teď chce, nenutit ho do něčeho jiného

- dítě někdy až tak tíží svědomí, že se jde raději samo udat

Snaživost × méněcennost

- 6 až 12 let

- účinná síla je kompenzace

- ve škole se poprvé začne poměřovat se spolužáky (ve školce má dítě ještě nereálný sebeobran a nejsou tam výkonové testy) a setkávají se tam s novou autoritou, ne nutně přátelskou → začíná se dívat, jak na tom je v porovnání s ostatními

- klíčový moment, aby neztratili chuť učit se je, aby ve škole nezažívali jen méněcennost (každé z dětí ve třídě potřebuje zažít, že je v něčem dobré)

Témata, do kterých materiál patří