6.b) Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- 1,5 až 3 roky
- přesun tělesné zóny na oblast anální
- nejvyšší pocit slasti ze zadržování nebo vyměšování stolice
- neoanalytici: schopnost se rozhodovat ve vazbě na odměny okolí (různé odměny a tresty za pokálení a vykakání) → dítě si uvědomuje oblast, ve které se může samo rozhodovat, být v souladu s okolím nebo ne, jak chce, a taky se poprvé setkává s tlakem okolí
- utváří se i vztah k sobě samému; tvoří se schopnost ovládání – začíná se utvářet superego jako prostý odraz vlivu dospělých, podstatně se osamostatňuje;
- počátek období vzdoru napomáhá další profialci jedince
Falická fáze
- 4 až 6,7 let
- časné stádium genitální
- přesun do krajiny genitální - největší libost stimulace genitálů
- zájem dítěte se přesouvá na genitál, děti jsou zvědavé na anatomické rozdíly mezi pohlavími, ptají se, jak se rodí děti a zajímají se o erotické aktivity dospělých, masturbují
- penis - pýcha chlapce
- závist dívky (považují se za defektní)
- dítě se značně osamostatňuje, zabývá se fantaziemi vlastních schopností, síly, vlivu;
- vytváření platonického vztahu k rodiči opačného pohlaví → oidipův/elektřin komplex
oidipovská problematika – týká se chlapce, který se zamiluje do své matky, ale bojí se otce, že ho vykastruje; v pozdějším období to přenáší na svou partnerku; řešení spočívá v identifikaci s tímto rodičem a zřeknutí se rodiče opačného pohlaví
Latentní fáze
- 6 až 12 let
- prožívání libida ustupuje do pozadí
- po vyřešení falických rozporů je dítě plně soustředěno na školu
- období mezi 6. rokem a nástupem puberty nepřikládá Freud velkou pozornost – vývoj přestává, období mladšího školáka – osvojování znalostí, dovedností,...
Genitální fáze
- 12 až 16 let
- znovu aktivace sexuálních pudů, navazování vztahů mimo rodinu (neincestní vztahy), posun od sebelásky k lásce a něžnosti vůči druhému
- Freud si myslí, že tady psychický vývoj končí „v 15 letech je osobnost člověka podobná sádře“ a říká, že to, co je do 6 let, je to nejdůležitější, pak si do těch 15 let jen zkouší mimo rodinu, co se tam naučil
- hlediska vývoje libida fází nejvyšší