6.b) Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. senzomotorické stadium (narození - 2 roky) - dítě odlišuje sebe od objektů, rozeznává sebe jako aktivního činitele a začíná jednat záměrně. Dosahuje vědomí stálosti objektu (objekty existují i když nejsou přítomné)
2. stadium předpojmové (18 (24) měsíc – 7 let) – dítě je schopno uvažovat o předmětech a událostech v symbolických pojmech; ilustrací této schopnosti mohou být hry s fantazijním prvkem; vnímání časových souvislostí – zpočátku dítě neodlišuje předmět a jeho pojmenování, pojmenuje to, co vidí, pokud někdo pojmenuje něco nepřítomného, dítě se ptá kde je?; nakonec oddělí slovo od toho, co slovo zastupuje a uvědomí si možnost přemýšlet a hovořit o něčem nepřítomném
3. stadium názorného myšlení (4 – 7 let) – dítě dosud nemá rozvinuté „organizující koncepty“, jako je příčinnost, množství; právě ty Piaget považuje za podmínku mentálních operací – přeměňování a řazení informací; dítě uvažuje v celostních pojmech
4. stadium konkrétních operací (7-12 let) - dítě dokáže logicky přemýšlet v operacích, objektech, událostech; chápe stálost počtu (v 6 letech), množství (v 7 letech) a hmotnosti (v 9 letech); předměty třídí podle různých vlastností a dokáže je logicky seřadit (nejtmavší - nejsvětlejší, největší - nejmenší)
5. stadium formálních operací (12 let a výše) - dítě dokáže myslet logicky o abstraktních pojmech a systematicky testuje hypotézy; zabývá se abstrakcí, budoucnostní, ideologickými problémy
Periodizace lidského vývoje podle S. Freuda
- patří mezi 1.ucelené koncepce duševního vývoje člověka
- součást psychoanalýzy je považována za velmi vlivnou
- vznikla na přelomu 19. a 20. století – vyvolala jeho teorie, diskuze i odmítání
- Freud považoval za „motor“ psychického vývoje vývoj lidstva (životní energie), které spojoval s principem slasti; člověk dle něj lokalizuje pocit slasti v průběhu své ontogeneze do různých tělesných oblastí; v průběhu vývoje se ustavují instance – id, superego, ego
- Freudova koncepce psychického vývoje má kořeny v patopsychologii – vysvětlit pomocí modelu různé typy psychických poruch (neuróz)
- rozhodující – rané fáze vývoje (období dětství) – jeho vývojový model „končí“ dosažením zralosti
Orální fáze
- narození až 1. rok
- zdrojem slasti – ústa (přijímá potravu, kontakt s matkou);
-2 podfáze: sání (jako takové) a orálně-agresivní - nejen stimulace rtů, ale i růst zubů (dentice), projevuje se i pud smrti - destruktivní (i když ho to bolí, stále kouše)
- typická forma vztahu – inkorporace – vytváří model osvojování, zmocňování se předmětu a vytvářejí prvotní vztahy;
- pozůstatek – dumlání, dráždění úst, kousání nehtů, kouření; základní vztah – vztah k matce (identifikace)
Anální fáze