Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6.b) Vývojová psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1. senzomotorické stadium (narození - 2 roky) - dítě odlišuje sebe od objektů, rozeznává sebe jako aktivního činitele a začíná jednat záměrně. Dosahuje vědomí stálosti objektu (objekty existují i když nejsou přítomné)

2. stadium předpojmové (18 (24) měsíc – 7 let) – dítě je schopno uvažovat o předmětech a událostech v symbolických pojmech; ilustrací této schopnosti mohou být hry s fantazijním prvkem; vnímání časových souvislostí – zpočátku dítě neodlišuje předmět a jeho pojmenování, pojmenuje to, co vidí, pokud někdo pojmenuje něco nepřítomného, dítě se ptá kde je?; nakonec oddělí slovo od toho, co slovo zastupuje a uvědomí si možnost přemýšlet a hovořit o něčem nepřítomném

3. stadium názorného myšlení (4 – 7 let) – dítě dosud nemá rozvinuté „organizující koncepty“, jako je příčinnost, množství; právě ty Piaget považuje za podmínku mentálních operací – přeměňování a řazení informací; dítě uvažuje v celostních pojmech

4. stadium konkrétních operací (7-12 let) - dítě dokáže logicky přemýšlet v operacích, objektech, událostech; chápe stálost počtu (v 6 letech), množství (v 7 letech) a hmotnosti (v 9 letech); předměty třídí podle různých vlastností a dokáže je logicky seřadit (nejtmavší - nejsvětlejší, největší - nejmenší)

5. stadium formálních operací (12 let a výše) - dítě dokáže myslet logicky o abstraktních pojmech a systematicky testuje hypotézy; zabývá se abstrakcí, budoucnostní, ideologickými problémy

Periodizace lidského vývoje podle S. Freuda

- patří mezi 1.ucelené koncepce duševního vývoje člověka
- součást psychoanalýzy je považována za velmi vlivnou
- vznikla na přelomu 19. a 20. století – vyvolala jeho teorie, diskuze i odmítání
- Freud považoval za „motor“ psychického vývoje vývoj lidstva (životní energie), které spojoval s principem slasti; člověk dle něj lokalizuje pocit slasti v průběhu své ontogeneze do různých tělesných oblastí; v průběhu vývoje se ustavují instance – id, superego, ego
- Freudova koncepce psychického vývoje má kořeny v patopsychologii – vysvětlit pomocí modelu různé typy psychických poruch (neuróz)
- rozhodující – rané fáze vývoje (období dětství) – jeho vývojový model „končí“ dosažením zralosti

Orální fáze

- narození až 1. rok

- zdrojem slasti – ústa (přijímá potravu, kontakt s matkou);

-2 podfáze: sání (jako takové) a orálně-agresivní - nejen stimulace rtů, ale i růst zubů (dentice), projevuje se i pud smrti - destruktivní (i když ho to bolí, stále kouše)

- typická forma vztahu – inkorporace – vytváří model osvojování, zmocňování se předmětu a vytvářejí prvotní vztahy;

- pozůstatek – dumlání, dráždění úst, kousání nehtů, kouření; základní vztah – vztah k matce (identifikace)

Anální fáze

Témata, do kterých materiál patří