6. Německá klasická filosofie a etika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6. Německá klasická filosofie a etika
Romantismus a Herder; Kant; Hegel; Marx
Immanuel Kant (1724-1804)
Německý filosof, tvůrce transcendentálního kritického idealismu
K porozumění světu jsou důležité rozum i zkušenosti
Předkritické období – asi do roku 1770
Věnoval se fyzice a astronomii
Hypotéza o vzniku sluneční soustavy z prvotní rozptýlené látky
Kritické období
Uvažoval o mezích lidského poznání, rozumu a vědy
Koperníkovský obrat = odmítnutí tradičního stanoviska, že předmětem filosofie je objekt (skutečnost)
Předmětem je subjekt (činnost lidského rozumu)
Subjekt je vybaven a priori (předzkušenostně) jistými schopnostmi (pojetí prostoru a času), které umožňují poznání
Jedinec poznává pouze svět, jak se mu jeví => Svět pro nás
Svět o sobě (existující sám o sobě, nezávislý na vnímání) je nepoznatelný
Hranice lidského poznání (vědy) je hranicí mezi světem pro nás (pouze v něm je možné poznání) a světem o sobě (lidským smyslům i rozumu nepřístupný)
Etika:
Dobré jednání je pouze to, jehož účelem je dobro samo
Motivem našeho jednání nesmí být odměna ani trest
Motivem našeho jednání se stává příkaz (imperativ) = morální vůle přikazující konat dobro pro dobro samo
Heteronomní morálka – příkaz je nám dán zvenčí, jednáme na základě trestu či odměny => nejednáme morálně
Autonomní morálka – příkaz dáváme sami sobě
Kategorický imperativ = formulace mravního příkazu
Díla: Kritika čistého rozumu, Kritika praktického rozumu, Kritika soudnosti, Základy metafyzických mravů
Johann Gottfried Herder (1744-1803)
Německý spisovatel, filosof, průkopník preromantické estetiky a protestantský kazatel
Jeho myšlenky o národech a národních jazycích měly rozhodující vliv na německé i české národní obrození
Student Immanuela Kanta
Řešil společenský význam řeči, její vliv na myšlení, a tudíž i na odlišnost lidských kultur
Národ = skupina lidí spojených společným jazykem, z něhož vyrůstá i jejich společná, ale ode všech jiných odlišná kultura
Díky němu emancipace němčiny
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831)
Německý filosof, poslední systematik německého idealismu
Všechno bytí (duchovní i přírodní) je jistým stádiem vývoje ducha
Spis Fenomenologie ducha – vývoj bytí ducha, jehož zdrojem je boj protikladů, uvnitř dialektické triády: teze – antiteze – syntéza
Teze – v této fázi existuje jen duch, mimo čas a prostor, sám v sobě se vyvíjí
Antiteze – duch existuje v jinobytí (jeho vlastní negace v prostoru, v přírodě), sám sobě odcizený duch se zjevuje v mechanickém i fyzikálním světě, místo vývoje koloběh
Syntéza – absolutní duch není čistým myšlením ani přírodou, je dialektickou syntézou obou => objektivizuje se v lidstvu
V této fázi se duch stává nejdříve duchem subjektivním, pak objektivním (právo, morálka, rodina, stát) a nakonec absolutním (umění, náboženství, filosofie)