Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (95.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zákon rostoucí nabídky

S růstem ceny roste nabídka (s poklesem ceny klesá nabídka)
Díky vyšší ceně našeho produktu máme více peněz, ty zainvestujeme do navýšení výroby zvýšení nabídky

Poptávka – D

Soubor zamýšlených koupí, se kterými přicházejí na trh kupující

Rozlišení – individuální – poptávka jednoho kupujícího
tržní – poptávka po 1 typu výrobku

Zákon poptávky

S rostoucí cenou klesá poptávka (s klesající cenou roste poptávka)

Cena – P

Směnná hodnota vyjádřená v penězích

Rovnovážná cena

Trh je vyrovnán, vyrobí se přesně tolik, kolik se prodá (S = D)
Velmi vzácný stav
Nejde o ideální cenu – pro nabídku je příliš nízká, pro poptávku je příliš vysoká

Tržní cena

Buď je S větší než D, nebo naopak. Nabídka a poptávka nejsou v rovnováze
S>D – zboží je hodně, méně se nakupuje, snížíme ceny, zvýší se odběr, je málo zboží
S<D – hodně poptávky, málo zboží, zvedneme ceny, lidi přestanou nakupovat, S>D

Konkurence

Proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu

Konkurence mezi nabídkou a poptávkou

Prodávající chtějí prodat co nejvíce za co nejvyšší ceny

Kupující chtějí koupit co nejvíce za co nejnižší ceny

Konkurence na straně nabídky

Každý výrobce chce prodat co nejvíce za co nejnižší cenu = chce maximalizovat svůj zisk, ale chce
minimalizovat zisk konkurentů

Konkurence na straně poptávky

Odráží se v ní zájmy spotřebitelů
Každý chce koupit co nejvíce za co nejnižší cenu i na úkor ostatních

Metody konkurence Cenová konkurence = cenová válka

Výrobce co nejvíce snižuje ceny, dokud konkurenti neodpadnou

Necenová konkurence

Kvalita zboží, reklama, životní styl, vzhled, design, bonusy, proškolený personál, obal, záruční doba

Založení ekonomie

Ekonomické teorie

Ekonomická teorie se osamostatňuje až s nástupem kapitalismu v 16. století

Merkantilizmus

Zaměřen na praktické otázky
Zdrojem bohatství je obchod
Stát má výrazně pomáhat zahraničnímu obchodu

Klasická škola

Polovina 17. století až druhá třetina 19. století
Anglie, Francie
Adam Smith, David Ricardo
Zaměřeno na makroekonomii
Nezasahování ze strany státu – „Trh vyřeší vše“, tzv. Neviditelná ruka trhu

Utopický socialismus, marxismus

Reakce na negativní dopady kapitalismu
Snaha přeměnit společnost, odstranit vykořisťování, sociální spravedlnost

Utopisté

Morus – utopia, Campanella – Slunečný stát, Saint-Simon, Owen, Fourier

Marxismus

Marx, Engels, Lenin

Rakouská škola

Poslední třetina 19. století
Mikroekonomie

Na ni navazuje F. A. von Hayek – Hospodářský cyklus

Vzestup = expanze, pokles = krize, recese, represe

Keynesiánství

30. léta 20. století
John Maynard Keynes
Aktivní úloha státu v ekonomice

Monetarizmus

50. léta 20. století
Milton Friedman
Odpůrci zásahu státu do ekonomiky

Témata, do kterých materiál patří