Ekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
E K O N O M I E
Ekonomie = společenská věda, která definuje základní pojmy v obasti výroby, obchodu, financování... Zabývá se problémy výrobních vztahů. Své počátky má už ve starověku. Jako teorie se ustavuje v kapitalismu. (věda, teorie)
Ekonomika = označuje praktickou oblast, chápeme ji jako konkrétní hospodaření (průmysl, obchod, stavebnictví, finance, doprava, zemědělství).
Makroekonomie = zabývá se hospodařením na úrovni celého státu- Národní hospodářství, hospodářství ve vztahu k jiným zemím.
Mikroekonomie = hospodaření dílčích rezortů národního hospodářství (jednotlivé podniky průmyslu, dopravy, obchodu, zemědělství, ...).
Ekonomie definuje své základní pojmy:
Trh = směna = oblast nabídky a poptávky.
Má tři základní oblasti:
Trh zboží, trh peněz, trh práce.
Podstatou trhu je nabídka a poptávka a ta určuje cenovou hladinu.
Trh je určen 3 subjektům:
Fyzickým osobám, popř. domácnostem. Nejen nakupují zboží, ale i nabízejí své služby na trhu práce.
Podnikům- zejména výrobní podniky zásobují trh zbožím a současně jsou odběrateli jiného zboží
Státu- je odběratelem zboží pro své jednotlivé rezorty (úřady). Finance získává stát z daní. Stát je důležitý tím, že stanoví pravidla trhu- přijímá zákony a zajišťuje jejich plnění.
Cena = peněžní částka, kterou je ochoten zaplatit kupující za dané zboží a za kterou je prodávající ochoten dané zboží prodat. Prodávající přitom požaduje, aby cena byla tak velká, aby mu nejen uhradila vše, co musel na získání zboží vynaložit, aby mu přinesla i určitý zisk.
Poptávka = souhrn všech zamýšlených nákupů, které kupující chtějí uskutečnit za určité ceny.
Nabídka = souhrn všech zamýšlených prodejů, které chtějí prodávající uskutečnit za určité ceny.
Rovnovážná cena = poptávka je plně uspokojena, nabídka je plně využita.
Ekonomie se snaží vědecky zodpovědět 3 hlavní otázky: Co vyrábět, jak vyrábět, pro koho vyrábět.
Kupující přicházejí na trh s úmyslem nakoupit co nejvíce a co nejlevněji, prodávající s úmyslem prodat co nejvíce a za co nejvyšší ceny. Dochází ke střetávání zájmů.
TRŽNÍ MECHANISMUS
Základním předpokladem fungování tržného mechanismu je tržní chování všech subjektů. Patří sem pojmy:
Soukromé vlastnictví majetku- především přírodních zdrojů a kapitálu, protože jeho vlastníci dovedou najít způsob využití, který jim přinese užitek.
Cenový systém- co, jak a pro koho vyrábět. Cena vede k vytváření rovnováhy poptávky a nabídky. Když není poptávka, cena jde dolů.
Konkurence
TRH ZBOŽÍ:
Zboží = výrobek určený pro trh, ekonomie ho označuje také jako statek. Zboží je většinou vytvářeno cílevědomou prací (volně v přírodě se nachází minimálně statků. Voda, vzduch, sluneční světlo, lesní plody). Zboží se vyznačuje hodnotou.