Filozofie 19. a 20. století, religionistika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
25. FILOZOFIE 19. a 20. STOLETÍ, RELOGIONISTIKA
Přehled základních směrů filozofie 19. a 20. stoletÍ
Religionistika - hlavní světová monoteistická náboženství
FILOZOFICKÉ SMĚRY 19. STOLETÍ
→rozvoj věd – důraz na společnost
Pozitivismus
hlavní otázka: Co věda přináší společnosti, odmítá metafyziku, vychází z daností faktů
tzv. z pozitivního = to co je skutečné, můžeme jednoznačně definovat a je to užitečné, ODMÍTÁ, to co pozitivní překračuje
věda musí být užitečná
→ AUGUSTE COMTE
klasifikoval vědy podle objektivity poznání (1. matematika, 2. Astronomie, 3. Fyzika, 4. chemie, 5. biologie, 6. sociologie), psychologii za vědu nepovažoval
velký význam přikládal sociologii – Sociální statika – sociální struktura společnosti, Sociální dynamika – Předvídá vývoj společnost
Marxismus
Karl Marx, Bedřich Engels
dialektický a historický materialismus (Dialektický → Svět se řídí dialektickou zákonitostí – boj protikladů, Historický → historie společnosti je bojem o vlastnictví výrobních prostředků)
Problém společnosti → existují třídy, které svádí boje o prostředky → nejvyšší třída vykořisťuje→ CÍL: beztřídní společnost → Prostředek: násilná revoluce (LENIN)
Socialismus – společnost bez soukromého vlastnictví
Dílo – Komunistický manifest
Iracionalismus
Odmítá vůdčí roli rozumu → všechny vědecké objevy nepřinesly společnosti NIC→ protože se stále válčí → nesmíme se spoléhat na vědu, ale na VŮLI
Artur Schopenhauer – Vůle je chtění → stále po něčem toužíme a to nám přináší bolest, utrpení, stálou nespokojenost (nesvobodu)
FILOZOFICKÉ SMĚRY 20. STOLETÍ
Prudký rozboj věd, nové objevy (DNA, antibiotika)
Věda se specializuje (Filozofie také), co je vědecké a co není
Reaguje na problémy zla ve světe → světové války, dbá se na SPOLEČNOST
Filozofie se mícha s beletrií
Novopozitivismus
Navazuje na pozitivismus
Snaží se o to, aby vědecké výroky měly smysl a šlo jasně rozlišit, zda jsou pravdivé či nepravdivé
Řeší problém vědy a jazyka, to co je vědecky ověřitelné = vědecké
Kritický racionalismus
Nelze říct, co je přesně PRAVDA a NEPRAVDA – věda se vyvíjí a některé vědy lze změnit
Kritizuje dogmata – např. nadřazenost árijské rasy, vůdčí role Komunistické strany…
Vysvětluje rozdíl mezi ideologii a filozofií (Filozofie je otevřená, ideologie daná)
Karl Raimund Popper – Otevřená společnost a jejich nepřátelé, kritizuje komunismus
Pragmatismus – Pragma = věc „synonymum pro konzumní společnost“
Kritériem vědy je věcnost a užitečnost
To co je užitečné a realizovatelné je pravdivé
Věda by měla být diskutována
Pozitiva – Zavádí myšlenkové experimenty, brainstorming
John Dewey /ďjů/ -(dílo: Demokracie a výchova)
Projektové vyučování (Studenti na univerzitách řeší praktické problémy společnosti, vypracují na to projekt)