Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filozofie 19. a 20. století, religionistika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (36.02 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

25. FILOZOFIE 19. a 20. STOLETÍ, RELOGIONISTIKA

Přehled základních směrů filozofie 19. a 20. stoletÍ

Religionistika - hlavní světová monoteistická náboženství

FILOZOFICKÉ SMĚRY 19. STOLETÍ

→rozvoj věd – důraz na společnost

Pozitivismus

  • hlavní otázka: Co věda přináší společnosti, odmítá metafyziku, vychází z daností faktů

  • tzv. z pozitivního = to co je skutečné, můžeme jednoznačně definovat a je to užitečné, ODMÍTÁ, to co pozitivní překračuje

  • věda musí být užitečná

AUGUSTE COMTE

  • klasifikoval vědy podle objektivity poznání (1. matematika, 2. Astronomie, 3. Fyzika, 4. chemie, 5. biologie, 6. sociologie), psychologii za vědu nepovažoval

  • velký význam přikládal sociologii – Sociální statika – sociální struktura společnosti, Sociální dynamika – Předvídá vývoj společnost

Marxismus

  • Karl Marx, Bedřich Engels

  • dialektický a historický materialismus (Dialektický → Svět se řídí dialektickou zákonitostí – boj protikladů, Historický → historie společnosti je bojem o vlastnictví výrobních prostředků)

  • Problém společnosti → existují třídy, které svádí boje o prostředky → nejvyšší třída vykořisťuje→ CÍL: beztřídní společnost → Prostředek: násilná revoluce (LENIN)

  • Socialismus – společnost bez soukromého vlastnictví

  • Dílo – Komunistický manifest

Iracionalismus

  • Odmítá vůdčí roli rozumu všechny vědecké objevy nepřinesly společnosti NIC protože se stále válčí nesmíme se spoléhat na vědu, ale na VŮLI

  • Artur Schopenhauer – Vůle je chtění stále po něčem toužíme a to nám přináší bolest, utrpení, stálou nespokojenost (nesvobodu)

FILOZOFICKÉ SMĚRY 20. STOLETÍ

  • Prudký rozboj věd, nové objevy (DNA, antibiotika)

  • Věda se specializuje (Filozofie také), co je vědecké a co není

  • Reaguje na problémy zla ve světe → světové války, dbá se na SPOLEČNOST

  • Filozofie se mícha s beletrií

Novopozitivismus

  • Navazuje na pozitivismus

  • Snaží se o to, aby vědecké výroky měly smysl a šlo jasně rozlišit, zda jsou pravdivé či nepravdivé

  • Řeší problém vědy a jazyka, to co je vědecky ověřitelné = vědecké

Kritický racionalismus

  • Nelze říct, co je přesně PRAVDA a NEPRAVDA – věda se vyvíjí a některé vědy lze změnit

  • Kritizuje dogmata – např. nadřazenost árijské rasy, vůdčí role Komunistické strany…

  • Vysvětluje rozdíl mezi ideologii a filozofií (Filozofie je otevřená, ideologie daná)

  • Karl Raimund Popper – Otevřená společnost a jejich nepřátelé, kritizuje komunismus

Pragmatismus – Pragma = věc „synonymum pro konzumní společnost“

  • Kritériem vědy je věcnost a užitečnost

  • To co je užitečné a realizovatelné je pravdivé

  • Věda by měla být diskutována

  • Pozitiva – Zavádí myšlenkové experimenty, brainstorming

  • John Dewey /ďjů/ -(dílo: Demokracie a výchova)

    • Projektové vyučování (Studenti na univerzitách řeší praktické problémy společnosti, vypracují na to projekt)

Témata, do kterých materiál patří