Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Historie reklamy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Historie reklamy

Jak již bylo zmíněno, slovo reklama pochází z latinského reklamare – znovu křičeti. Vznik reklamy je spojen s počátky podnikání, tedy s dobou, kdy lidé začali vytvářet více produktů, než spotřebovali a docházelo tak ke směně. Reklama prodělala během jejího vývoje značnou transformaci a dynamicky se vyvíjí dál. I přes změny
po všech směrech její význam zůstal stejný.

První subkapitola shrnuje světová dějiny reklamy od prvních zmínek až do konce
18. století. Druhá podkapitola shrnuje reklamní historii od počátku 19. století
až po současnost a poslední část kapitoly je věnována reklamnímu vývoje na českém území.

Cílem kapitoly je seznámit čtenáře s dějinami reklamy od jejích počátků až do současnosti v rámci světových dějin a českých dějin od 19. století, důležité je, aby byly pochopeny dějiny a následně může být pochopena i současnost reklamy.

  1. Vývoj reklamního průmyslu do konce 18. století

První zmínky o reklamě pochází ze starověku. Nejstarším dochovaným reklamním materiálem je 3 000 let starý papyrus. Je to žádost o nalezení otroka s příslibem odměny. V současné době je uložen v Britském muzeu. Druhou nejstarší památkou je o 500 let mladší hliněná tabulka, která byla nalezena při vykopávkách v staroegyptském Memfisu. Jde pravděpodobně o vývěsní štít obchodníka Rinose z Kypru. Vývěsní štíty z dob starověkého Říma byly nalezeny také v Pompejích. Prodejci vystavovali své výrobky před obchody a hlasitě je oslavovali. Největším fenoménem této doby byli profesionální vyvolavači, kteří informace o veřejných nařízeních a důležitých novinkách prokládali reklamou.

Ve středověku si obchodníci vyvolavače pronajímali, ti pak vychvalovali jejich výrobky, jedná se o tzv. křiklavou (jarmareční) reklamu. Na tradici jarmareční reklamy dnes navazuje například firma Family Frost. Velké změny v reklamním průmyslu byly vyvolány vynálezem knihtisku. Vznik novin vedl v 17. století k rozvoji tištěných inzerátů.

  1. Vývoj reklamního průmyslu od počátku 19. století

S průmyslovou revolucí v 19. století přišla i revoluce reklamy. Nabídka rostla mnohem rychleji než poptávka, a proto byli obchodníci nuceni transformovat reklamu téměř do dnešní podoby. Důležitou změnou prošel reklamní obsah, který díky snadnému šíření tiskovin nebyl omezen pouze na cenu a základní údaje o výrobku.
Reklama zahájila svůj samostatný vývoj odděleně od obchodu, začali se objevovat odborníci v oboru a vznikaly první reklamní agentury. Nejstarší reklamní instituce vznikla v Anglii roku 1800, v Československu až roku 1927.

V polovině 19. století byly v Berlíně vytvořeny plakátovací sloupy, Litfassovy sloupy, nazývané podle jejich vynálezce. Měly zamezit chaotickému rozmisťování reklamních materiálů. Koncem 19. století podniky používaly k lepší identifikaci a odbytu produktů značky, mezi průkopnické firmy patřily například Henkel nebo Schwarzkopf.

Témata, do kterých materiál patří