Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Historie reklamy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

20. století přineslo rozvoj marketingu, počátky psychologie v reklamě a nové reklamní nástroje – rozhlas, kino a později televizi. Na počátku století se v Německu uskutečnila první oficiální reklamní kampaň, propagovala ústní vodu Odol od výrobce Karla Augusta Lingnera a stála 1 milion říšských marek. V tomto období se
do tvorby reklamy zapojovali i přední umělci, např. Alfons Mucha, který proslul zejména svými plakáty pro Sáru Bernhardtovou, Eduard Manet a spousta dalších.

Nástup fašismu v Německu, komunismu v Rusku a druhá světová válka přinesly zejména propagandistickou reklamu, na jejíž tvorbě se podílel i říšský ministr
propagandy Paul Joseph Goebbles. Silná politická reklama provázela i období studené války, vedle ní se rozvíjela i reklama na zboží, v níž se po americkém vzoru objevovaly filmové hvězdy.

Reklamní prostředí se v 70. a 80. letech značně rozšířilo, a proto nestačilo pouhé vychvalování výrobku. Reklamní tvůrci se začali předhánět ve svých neotřelých nápadech. Jednou z nejslavnějších idejí byla fialová kráva firmy Milka. Podle průzkumů si některé děti dodnes myslí, že fialové krávy opravdu existují. V této době se také rozšiřuje trend nahoty a sexuálního podtextu v reklamě.

V devadesátých letech tvůrci reklamních kampaní vsází na tzv. šokový efekt. Italský textilní výrobce Luciano Benetton a jeho fotograf Oliviero Toscani využívali v reklamě drsné náměty, např. ptáky s křídly slepenými ropou, nebo náměty balancující na pomezí skandálu – polibek jeptišky a kněze. V dnešní reklamě se objevují vedle tradičních prostředků také nejasnosti a záhady, které vzbuzují zvědavost, a tak i zájem o reklamu.

  1. Vývoj reklamy na území České republiky

Moderní reklama u nás začala vznikat až v 2. polovině 19. století. V období cechů sice existovala, ale nebyla brána příliš pozitivně. Její vznik je spojen zejména s technickými novinkami, které bylo potřeba obyvatelstvu vnutit.

Po roce 1918 v Československu reklama nebyla nezbytná, protože byl nedostatek zboží, ale firmy, které měly zkušenosti ze zahraničí, cítily její nutnost, např. firma Tomáše Bati. Po roce 1948 nebyla reklama ideově přijímána. Centrálně plánované hospodářství zapříčinilo, že na trhu neexistovala svobodná soutěž a pokud reklama existovala byla propagována pod záštitou osvěty.

V 60. letech dochází k rozvoji televizní reklamy, která byla spojena s panem Vajíčkem. O svobodné reklamě lze však hovořit až po roce 1989, kdy vznikal svobodný trh a firmy jsou v současné době nuceny k vytváření konkurence.

Shrnutí

Počátky reklamy se datují do období antiky a až do středověku byla nejvíce rozšířena tzv. křiklavá reklama. Velký zlom způsobil vynález knihtisku, který umožňoval rychlé šíření reklamních tiskovin. Další krok vpřed byla pro reklamu průmyslová revoluce 19. století, kdy vznikaly první reklamní agentury a značky. Reklama se začala odprošťovat od obchodu a vzniklo samostatné odvětví. Na počátku 20. století se začal rozvíjet marketing a psychologie reklamy. Od nástupu nacismu v Německu a komunismu v Rusku až po konec studené války a pád totalitních režimů ve východním bloku můžeme hovořit především o propagandistické reklamě. Vedle ní se ale od 70. let vyvíjí reklama na zboží až do podoby, jak ji známe teď. Vývoj reklamy
na území České republiky začal v 2. polovině 19. století. Měla za úkol obyvatelstvu vnutit nové vynálezy. Pozdější reklamní vývoj byl značně ovlivněn komunistickým režimem. Po Sametové revoluci reklama reaguje na svobodný trh a konkurenci. Čtenáři byli seznámeni s historií reklamy a zároveň se v kapitole objevují náznaky různých reklamních typů a jejích principů.

Témata, do kterých materiál patří