Komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PROXEMIKA
je druh neverbální komunikace, spočívající ve vyjádření vztahu mezi lidmi prostřednictvím vzdálenosti, kterou k sobě komunikující subjekty zaujímají
Z teorie proxemiky vyplývá dělení na čtyři základní zóny:
intimní zóna - vzdálenost komunikujících je do 60 cm
osobní zóna - vzdálenost komunikujících je od 60 cm
do 1,2 m
společenská zóna - vzdálenost komunikujících je
od 1,2 m do 2 m
veřejná zóna - vzdálenost komunikujících je od 2 m dále
POSTURIKA
-
Vnímá postoj člověka při komunikaci a ovlivňuje celkový projev a vystupování člověka.
-
Postoj dokáže člověka odhalit jaký je (např. má založené ruce-negativní přístup, přešlapování-nervozita…)
HAPTIKA
-
je kontakt hmatem.
-
Jedná se o způsob sdělení, které se tlumočí bezprostředním tělesným kontaktem s druhým člověkem (např. podání ruky, poplácání po ramenou či zádech či nabídnutí rámě).
KINEZIKA
Patří do nonverbální komunikace a zabývá se pohyby těla.
Kinetika rozeznává pohyby pravé (autentické) a nepravé (parakinetické).
Zaměřuje se také na to jakou měl pohyb akceleraci a na jakém místě nastala změna směru pohybu. Pokud jsou dva lidé spolu v kontaktu můžeme u nich pozorovat soulad nebo nesoulad, koordinaci či diskoordinaci a také jejich harmonii nebo disharmonii.
PROSTŘEDKY KOMUNIKACE
Elektronická komunikace bývala označována také slovem telekomunikace (např. telefon, telegraf, dálnopis ,internet - ICQ, Skype, e-mail, sociální sítě, SMS)
Masová komunikace – jedná se např. o televizi, rozhlas, internet, tisk atd. Tato moderní informační média pak umožňují, aby komunikace zasáhla v krátké době velké množství lidí.
Komunikace.prostřednictvím.vizuálních informačních médií (tiskoviny, Internet, reklamní poutače, orientační tabule, dopravní značení, tištěné ovládací prvky…).
PASIVITA V KOMUNIKACI
Pasivní chování se vyznačuje bezbranností vůči požadavkům druhých. Pasivnímu člověku chybí sebejistota. Ustupuje ostatním. Je nejistý. Stále se omlouvá. Vyhýbá se výměně názorů. Někdy je nadmíru a nepřirozeně snaživý, aby ho druzí „proboha" nekritizovali. Jindy se vyhýbá sociálním kontaktům. Obviňuje okolí z agresivity. Má pocit, že ho druzí využívají. Často také využíván je. Někdy si pak vybije vztek na někom ještě slabším.
ASERTVITA V KOMUNIKCI
asertivní člověk přebírá plnou odpovědnost za svoje chování. Ví, co chce dělat a jak. Jsou mu jasné i důsledky. Vyhýbá se manipulaci a agresi. Je aktivní. Většinou přímo řekne své pocity a o co mu jde. Nepovyšuje se a zásadně se neponižuje. Umí naslouchat druhému. Když udělá chybu, přizná ji. Umí přistoupit na kompromisy. Působí vyrovnaně, uvolněně, srozumitelně. Častěji vyjadřuje pozitivní věci. Kritizuje věcně, konstruktivně a tak, aby nikoho neponížil. Jde mu více o spolupráci s druhými než o vítězství nad nimi.