Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filozofie novověku, Komenský, osvícenství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

13. Filozofie novověku

  • rozmezí 17. – 19. stol.

  • období mezi renesancí a osvícenstvím

  • rovněž se hovoří o filosofii barokní doby

  • novověká filosofie se od filosofie středověké a antické liší zejména tím, že se koncentruje na jinou otázku

    • přestože ontologické otázky ze středověké filozofie, které se zabývají otázkami bytí, zcela nezanikly, novověká filozofie se především soustředí na otázky teorie poznání, tedy gnoseologii

    • ptá se například „Jak člověk poznává?“, „Co člověk poznává?“ nebo „Který způsob poznání vede k pravdě – smyslové či racionální?“

  • novověká filosofie souvisí s rozvojem přírodních věd – právě přírodovědecké zkoumání a zákony se stávají vzorem filosofického poznání; celkově se zde projevuje nové chápání světa

  • spor mezi filozofy, kteří se snaží dokázat, jak člověk poznává

  • navazuje z renesance na rozvoj vědy, vzdělání a poznání, nové objevy

  • odpoutání a vymanění se z vlivu teologie (církve)

Novověká filozofie se podle toho, na co klade důraz v otázce poznání, rozděluje do dvou směrů:

  • 2 hlavní proudy

    • EMPIRISMUS

    • RACIONALISMUS

oba dva kritizují scholastiku – teologii

Empirismus

  • vznikl v Británii

  • zkušenost je výsledkem našeho smyslového vnímání

  • omyly (nespokojený život) vzniká činností rozumu

  • empiria – smyslová zkušenost (jediný pramen poznání)

  • preferuje lidské smysly a zkušenost (potlačují význam rozumu)


Francis Bacon

  • Angličan

  • zakladatel empirismu

  • Propagoval induktivní metodu = postup od jednotlivostí k obecnému (závěru) poznatku

  • díla

    • Nové Organon – správný návod, jak vykládat a pozorovat přírodu

    • Nová Atlantida – ostrov v Tichém oceáně s lidmi, kteří chtějí přírodu ovládnout vyspělou technikou

  • kladl důraz na soustavné pozorování přírody

  • kritizoval rozumovou složku

  • negativní překážky v procesu poznání – nazývá je IDOLY

    • Idoly lidského rodu – zděděná přirozenost, ovlivňuje nás v poznání pravdy, my svět vnímáme jako lidé

    • Idoly jeskyně – souvisí s individualitou člověka, jsou dány osobité vlohy, sklony, záliby (každý člověk je specifický, žije individuálně)

    • Idoly divadla – člověk se předvádí před ostatními, není přirozený

    • Idoly tržiště – rozum nás klame

John Locke

  • Angličan

  • hlavní představitel

  • významný pedagog, politolog, filozof

  • kladl důraz na osobní zkušenosti

  • důraz na přirozený rozvoj v souladu s přírodou

  • dílo

    • Myšlenky o výchově – přednost praxe před teorií

  • podle Locka je lidské vědomí při narození nepopsaná deska (tabula rasa) – nesouhlasil s názorem o vrozených idejích (názorech, myšlenkách)

  • jeho motto – „Nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech“

  • vymyslel také systém poznání, kde rozlišujeme dva druhy idejí:

  • JEDNODUCHÉ IDEJE, což jsou jednoduché obrazy vjemů, které mají dvojí původ:

    • vnitřní zkušenost, která vzniká v nás samých. např. chtění, vůle či poznání

    • vnější zkušenost, kterou dále rozdělujeme na

      • primární vlastnosti, kterými jsou např. velikost nebo množství věcí

      • sekundární vlastnosti, čímž jsou vlastnosti věci, které vznikají až působením našich smyslů např. chuť, vůně či barva věci

Témata, do kterých materiál patří