Filozofie novověku, Komenský, osvícenství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
13. Filozofie novověku
rozmezí 17. – 19. stol.
období mezi renesancí a osvícenstvím
rovněž se hovoří o filosofii barokní doby
novověká filosofie se od filosofie středověké a antické liší zejména tím, že se koncentruje na jinou otázku
přestože ontologické otázky ze středověké filozofie, které se zabývají otázkami bytí, zcela nezanikly, novověká filozofie se především soustředí na otázky teorie poznání, tedy gnoseologii
ptá se například „Jak člověk poznává?“, „Co člověk poznává?“ nebo „Který způsob poznání vede k pravdě – smyslové či racionální?“
novověká filosofie souvisí s rozvojem přírodních věd – právě přírodovědecké zkoumání a zákony se stávají vzorem filosofického poznání; celkově se zde projevuje nové chápání světa
spor mezi filozofy, kteří se snaží dokázat, jak člověk poznává
navazuje z renesance na rozvoj vědy, vzdělání a poznání, nové objevy
odpoutání a vymanění se z vlivu teologie (církve)
Novověká filozofie se podle toho, na co klade důraz v otázce poznání, rozděluje do dvou směrů:
2 hlavní proudy
EMPIRISMUS
RACIONALISMUS
oba dva kritizují scholastiku – teologii
Empirismus
-
vznikl v Británii
-
zkušenost je výsledkem našeho smyslového vnímání
-
omyly (nespokojený život) vzniká činností rozumu
-
empiria – smyslová zkušenost (jediný pramen poznání)
-
preferuje lidské smysly a zkušenost (potlačují význam rozumu)
Francis Bacon
Angličan
zakladatel empirismu
Propagoval induktivní metodu = postup od jednotlivostí k obecnému (závěru) poznatku
díla
Nové Organon – správný návod, jak vykládat a pozorovat přírodu
Nová Atlantida – ostrov v Tichém oceáně s lidmi, kteří chtějí přírodu ovládnout vyspělou technikou
kladl důraz na soustavné pozorování přírody
kritizoval rozumovou složku
negativní překážky v procesu poznání – nazývá je IDOLY
Idoly lidského rodu – zděděná přirozenost, ovlivňuje nás v poznání pravdy, my svět vnímáme jako lidé
Idoly jeskyně – souvisí s individualitou člověka, jsou dány osobité vlohy, sklony, záliby (každý člověk je specifický, žije individuálně)
Idoly divadla – člověk se předvádí před ostatními, není přirozený
Idoly tržiště – rozum nás klame
John Locke
Angličan
hlavní představitel
významný pedagog, politolog, filozof
kladl důraz na osobní zkušenosti
důraz na přirozený rozvoj v souladu s přírodou
dílo
Myšlenky o výchově – přednost praxe před teorií
podle Locka je lidské vědomí při narození nepopsaná deska (tabula rasa) – nesouhlasil s názorem o vrozených idejích (názorech, myšlenkách)
jeho motto – „Nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech“
vymyslel také systém poznání, kde rozlišujeme dva druhy idejí:
JEDNODUCHÉ IDEJE, což jsou jednoduché obrazy vjemů, které mají dvojí původ:
vnitřní zkušenost, která vzniká v nás samých. např. chtění, vůle či poznání
vnější zkušenost, kterou dále rozdělujeme na
primární vlastnosti, kterými jsou např. velikost nebo množství věcí
sekundární vlastnosti, čímž jsou vlastnosti věci, které vznikají až působením našich smyslů např. chuť, vůně či barva věci