Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filozofie novověku, Komenský, osvícenství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

.
Benedikt Spinoza

  • Holanďan

  • Žid, racionalista, pantheista

  • podle něj existuje pouze jediná substance (podstata)

  • dílo: Etika – problematika dobra a zla, základ dnešní etiky

  • svět není nic jiného, než jak Bůh existuje

  • člověk není nic jiného, než jak Bůh myslí

  • Člověk sice zápasí s pudy, emocemi – je tady ale rozum

  • „Svoboda je poznaná nutnost“

  • rozum překonává ty pudy a emoce

Gottfried Wilhelm Leibniz

  • Němec

  • právník, filozof, zakladatel monadologie

  • snažil se spojit katolicismus a protestantství

  • podstata světa jsou MONÁDY (bohem stvořená, nedělitelná a dynamická jsoucna duchovní povahy, které jsou stavební jednotkou světa, jaký opravdu je)

  • jsoucno – filosofické označení pro jednotlivé věci, které se kolem nás vyskytují

  • svět, jaký opravdu je, je složen z monád, ale jeví se jako hmotný

  • monády = nejmenší jednotky, jsou živé a individuální, tam je skryta harmonie vesmíru

  • ve světě je utrpení a zlo, které vyplívá z konečností, tedy nedokonalostí člověka a světa

JAN AMOS KOMENSKÝ

  • významný myslitel evropského nocvověku, vynikající filosof, pedagog

  • vystudoval na evangelikcké škole v Heidelbergu, vyučoval na bratrské škole v Přerově, od r.1618 duchovním správcem ve Fulneku

  • r.1628 byl nucen opustit vlast ( odešel do Lešna v Polsku)

  • filosoficky na něj působili: F. Bacon, M. Kusánský, E. Rotterdamský

  • Všeobecná porada o nápravě věcí lidských – hlavní filosofické dílo

  • tvrdil, že všechno zlo pochází z nevědomosti, snažil se vypracovat plán na rozvoj vzdělanosti lidstva

    • = Pansofický plán

  • je hodnocen především jako vynikající pedagog a encyklopedista

  • zdůrazňuje harmonii celku, proto neodděluje filosofii od teologie (=pansofie, pan=vše; sofia = věda, moudrost; myšlenka ucelené soustavy veškerého možného lidského poznání)

  • dílo: Slovník českého jazyka; Velká didaktika; Všenáprava informatium školy mateřské;

  • Labyrint světa a ráj srdce = společenská studie a zároveň snaha nalézt pravdu o tomto světě

  • Komenskému se svět jeví absurdní a nelze v něm nalézt štěstí (labyrint světa); štěstí můžeme nalézt je n v sobě (ráj srdce)

  • Komenský byl silně věřící člověk, optimista i přesto, že prožil mnoho strádání

  • Hlavním přínosem Komenského je propagace pokojného řešení a překonávání všech rozporů náboženských, sociálních a politických, především převýchovou a osvětou člověka

Osvícenství

  • myšlenkový směr 17. – 18. století

  • změna řádu – formování moderní společnosti

  • počátky v Nizozemsku, poté Anglie a nakonec Francie – zde v polovině 18. století největší popularita

  • nakonec to ovlivnilo i VFR (svoboda, rovnost, bratrství – hesla revoluce)

  • ve Francii se stalo osvícenství zbraní v boji proti absolutismu a připravilo půdu pro VFR

  • osvícenství = boj světla a rozumu s tmou nevědomostí a pověr

  • znak – důvěra v lidský rozum

  • důraz na racionalitu, lidská práva, svobodu, demokracii a nevyhnutelnost pokroku

  • kritický vztah k metafyzice a filozofické spekulaci

  • empirismus a racionalismus – základ pro osvícenství

  • filozofie se stala nástrojem osvobození vědomí od pověr, předsudků a zaostalosti

  • nejdůležitější pro osvícence – rozvíjet vědu, vzdělání a techniku

  • stoupenci osvícenství = encyklopedisté

Témata, do kterých materiál patří