Filozofie novověku, Komenský, osvícenství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Denis Diderot
Jean Jacques Rousseau
Voltaire
Montesquieu
Concillac
Helvetius
Holbach
Jean-Baptiste Le Rond D’alambert
Sepsali pod vedením Diderota - Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel
Jean Jacques Rousseau
Francouz
prosazoval život v souladu s přírodou, zajímal se o zvířata a rostliny
autoridak – nechodil do žádné školy, sám se vzdělával
zabýval se také politikou – Dílo: Rozprava o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi
soukromé vlastnictví je zlo
„První člověk, který si ohradil kus půdy, tak ho měli rovnou zabít“
kritik soudobé společnosti a jejích mravů (pochybuje, že zlepšení mravů záleží na pokroku)
velký stoupenec přímé demokracie a kritik soukromého vlastnictví = ztráta svobody
velký kritik lidské civilizace a průmyslové společnosti
kritizoval naivní víru osvícenců v pokrok, poukazoval na temnou odvrácenou stranu civilizace
díky důrazu na city, přírodu a náboženské smýšlení předchůdce romantismu
román Emile – klasické dílo světové pedagogiky, jak se má vychovávat chlapec
kritik historického optimismu pokrok vede k úpadku
Charles Louis Montesquieu
Francouz
filozof a spisovatel, především kritik francouzského absolutismu a společnosti své doby
díla:
Sociální geografie – snaží se sdělit, že to, jak společnost (v určité zemi) funguje a jak je uspořádána souvisí s geografickou polohou její země. Prostředí, kde žijeme, nás ovlivňuje a tak neexistuje univerzální vhodný politický (vládní) systém, pro všechny země.
Duch zákonů, které napsal, se zmiňuje o tom, že pokud má stát fungovat,
musí mít tři složky mociMOC ZÁKONODÁRNOU
MOC VÝKONNOU
MOC SOUDNÍ
tyto moci od sebe musí být odděleny a zároveň spolu spolupracovat
Immanuel Kant
Němec
žil v 18. stol.
představitel německého idealismu
v centru zkoumání stojí člověk
navazuje na osvícenství
vyvrcholení evropského filozofického myšlení v 18. stol.
mezi německými filozofy je mnoho odlišností, ale shodují se v upřednostňování idejí před hmotou
filozof, vysokoškolský pedagog, zakladatel německé klasické filozofie, idealista
zabýval se etikou
podporoval tvůrčí myšlení svých žáků, měli ho velmi rádi, vyzdvihuje aktivitu v myšlení
nešlo mu o to, aby vychoval profesionální filozofy, ale moudré a slušné lidi, kteří chtějí dobře vykonávat své povolání
důležité je metodicky myslet, než se učit nazpaměť
neustále tvrdil, že člověk je svobodnou bytostí nezávislou na vnější autoritě
díla:
Kritika čistého rozumu (gnoseologie a metafyzika)
Kritika praktického rozumu (etika autonomní (vnitřní) a heteronomní (nucená))
Kritika soudnosti (estetika, vkus, krásno)
kritika – zhodnocení něčeho (plusy a mínusy)
kategorický imperativ – Jednej tak, jako by se maxima tvého jednání měla na základě tvé vůle stát obecným přírodním zákonem – ETIKA