Lidská psychika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dovednosti – dílčí psychické předpoklady k určitým činnostem
senzomotorické – činnost smyslů a pohybu (jízda na kole, psaní,…)
intelektuální – např. řešení rovnic, uplatnit gramatická pravidla
sociální – chování k lidem, dodržování norem
Návyky – dílčí psych. předpoklady, které vybízejí k určité činnosti
pozitivní – zdravá výživa, čištění zubů
negativní – drogy, okusování nehtů
Postoje – získaný motiv dílčího chování, který se utváří na základě znalosti problému, jevu
důležité je hodnocení (kladné/záporné)
Druhy učení
Učení probíhá na celé řadě různých úrovní životních projevů našeho organismu
podmíněný reflex
podstatou je schopnost organismu učit se reagovat na podmíněné (původní) podněty
emocionálně (citem radosti, strachu)
vegetativně (fyziologické reakce-slinění
I.P.Pavlov
E.L.Thorndike – experiment s kočkou
systém odměn a trestů (odměna efektivnější)
Smyslově pohybové učení
Jazykové kompetence osobnosti
Jazyk důležitý pro interakci i pro rozvoj myšlení
Nedostatky způsobují špatné sociální styky
Umožňuje nám myšlenkově uchopit určitou třídu jevů
W. Köhler- tzv. vhled do situace, myšlenkové postižení souvislostí
propojení cíle a využití prostředků k jeho dosažení (experiment se šimpanzy)
Na základě pozorování druhých lidí
Nápodoba, posilování, identifikace (ztotožnění se s osobou)
Dítě má sklon napodobovat chování dospělých
Systém sankcí