Lidská psychika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sociologická
Působení sociál. prostředí – Tvořeno lidmi
Společenskými normami
Kulturou
Vztahy, jenž na nás působí – jedinec – jedinec – citový vztah
jedinec – společnost – zařazení ke společenské skupině (rodina, třída,
družstvo)
formují naši psychiku, přijímáme hodnoty,
učíme se žít mezi lidmi
společnost – jedinec – hraní sociálních rolí
společnost – společnost – fotbalisté, třídy mezi sebou
Společenské normy – zvyk – to, co je společensky obvyklé, očekávané
mravní obyčej – to, co je ve společnosti (ne)morální
zákon – to, co je/není přípustné, vynutitelné státní mocí
tabu – to, co se nejvíce odsuzuje a ve společnosti se o tom nemluví
Kultura – vše, co souvisí s lidskou činností
sociální kultura – veřejné mínění, instituce
Učení
Hlavní mechanismus soc. determinace lidské psychiky (napodobování vzorů)
Získávání zkušeností a utváření nového jedince
Naučené je opak vrozeného
Záměrné, systematické získávání návyků, dovedností, zkušeností
Dlouhodobý i krátkodobý charakter
Životní úloha lidského učení je v aktivním vyrovnávání se s životním prostředím, přírodním a zejména společenským, v získávání předpokladů pro plnější, aktivnější a tvořivější život
Naučit se můžeme cokoliv-ať pozitivní dovednosti a návyky (odpovědnost, komunikativnost,…)
tak i negativním (nedůvěra, nebo přílišná důvěra, nespolehlivost,…)
CO SE LZE NAUČIT, LZE SE I ODNAUČIT
Průběh učení a jeho výsledky
Čl. se učí celý život a zároveň si osvojuje výsledky činnosti celých generací prostřednictvím školy, rodičů, knih, médií
Učením se rozvíjí osobnost čl., zvyšují se možnosti vykonávání určitých činností
Úlohou učení je: č. se naučí vyrovnávat s život. prostředím, získá předpoklady pro aktivnější, plnější a zajímavější život
V průběhu učení dochází ke snižování počtu chyb, zrychlování činnosti, zlepšování kvality, zmenšování únavy
Přibližujeme se optimálnímu výsledku
Zlepšování se děje díky tzv. regulačním mechanismům (myšlení, vědomá kontrola,…)
Ovlivnění vnitřní i vnější
Proces učení
4 fáze – motivační – vytyčení úkolu, získáme pohnutku, vnitřní motiv (uspokojení zákl. lidských
potřeb), vnější motiv (závislé na sociál. prostředí)
poznávací – pronikání do problému
výkonová – pochopení, osvojení
kontrolní
Chyby = přirozená věc, není negativní
měly by nás poučit a vést k tomu, že na základě chyb se zdokonalíme
nejsou důkazem naší neschopnosti
Ovlivnění učení
Závisí na metodě, jakou zvolíme; motivaci; výsledcích předchozích učení; stavu jedince; vlastnostech jedince; vnějších podmínkách; učiteli; atmosféře školy; věku
Výsledky učení
Vědomosti – soustavy představ a pojmů, které souvisí s psychickými procesy jako je vnímání a
fantazie