Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Lidská psychika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Sociologická

Působení sociál. prostředí – Tvořeno lidmi
Společenskými normami
Kulturou

Vztahy, jenž na nás působí – jedinec – jedinec – citový vztah
jedinec – společnost – zařazení ke společenské skupině (rodina, třída,
družstvo)
formují naši psychiku, přijímáme hodnoty,
učíme se žít mezi lidmi
společnost – jedinec – hraní sociálních rolí
společnost – společnost – fotbalisté, třídy mezi sebou

Společenské normy – zvyk – to, co je společensky obvyklé, očekávané
mravní obyčej – to, co je ve společnosti (ne)morální
zákon – to, co je/není přípustné, vynutitelné státní mocí
tabu – to, co se nejvíce odsuzuje a ve společnosti se o tom nemluví

Kultura – vše, co souvisí s lidskou činností
sociální kultura – veřejné mínění, instituce

Učení

Hlavní mechanismus soc. determinace lidské psychiky (napodobování vzorů)
Získávání zkušeností a utváření nového jedince
Naučené je opak vrozeného
Záměrné, systematické získávání návyků, dovedností, zkušeností
Dlouhodobý i krátkodobý charakter
Životní úloha lidského učení je v aktivním vyrovnávání se s životním prostředím, přírodním a zejména společenským, v získávání předpokladů pro plnější, aktivnější a tvořivější život
Naučit se můžeme cokoliv-ať pozitivní dovednosti a návyky (odpovědnost, komunikativnost,…)
tak i negativním (nedůvěra, nebo přílišná důvěra, nespolehlivost,…)

CO SE LZE NAUČIT, LZE SE I ODNAUČIT

Průběh učení a jeho výsledky

Čl. se učí celý život a zároveň si osvojuje výsledky činnosti celých generací prostřednictvím školy, rodičů, knih, médií
Učením se rozvíjí osobnost čl., zvyšují se možnosti vykonávání určitých činností
Úlohou učení je: č. se naučí vyrovnávat s život. prostředím, získá předpoklady pro aktivnější, plnější a zajímavější život
V průběhu učení dochází ke snižování počtu chyb, zrychlování činnosti, zlepšování kvality, zmenšování únavy
Přibližujeme se optimálnímu výsledku
Zlepšování se děje díky tzv. regulačním mechanismům (myšlení, vědomá kontrola,…)
Ovlivnění vnitřní i vnější

Proces učení

4 fáze – motivační – vytyčení úkolu, získáme pohnutku, vnitřní motiv (uspokojení zákl. lidských
potřeb), vnější motiv (závislé na sociál. prostředí)
poznávací – pronikání do problému
výkonová – pochopení, osvojení
kontrolní

Chyby = přirozená věc, není negativní
měly by nás poučit a vést k tomu, že na základě chyb se zdokonalíme
nejsou důkazem naší neschopnosti

Ovlivnění učení

Závisí na metodě, jakou zvolíme; motivaci; výsledcích předchozích učení; stavu jedince; vlastnostech jedince; vnějších podmínkách; učiteli; atmosféře školy; věku

Výsledky učení

Vědomosti – soustavy představ a pojmů, které souvisí s psychickými procesy jako je vnímání a
fantazie

Témata, do kterých materiál patří