Platon
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Platon
Narozen v přední athénské rodině, 8 let Sokratovým
žákem
Cesty na Východ, do Egypta, v jižní Itálii kontakty
s pythagorovci
V Syrakusách snaha prosadit svou vizi ideálního státu
V r. 387 př.n.l. otevřena bezplatná Platónova škola – Akadémia (existovala až do r. 529 n.l.)
Vliv na literaturu, umění, psychologii, pedagogiku, sociologii
a politologii
Novoplatonismus (od. 3. st. n.l.), křesťanská patristika, renesanční platonismus, 20.st. Heidegger, Russell
Většina spisů formou dialogu, mluvčím Platonových názorů obvykle postava Sokrata
Vysoká literární úroveň, celkem 25 dialogů
Nejvýznamnější spisy:
Obrana Sókratova – svědectví Sokratovy obhajoby před soudem
Faidros – nauka o ideách
Symposion (Hostina) – dialog o lásce
Politeia (Ústava) - o nejlepším státu
Kritias – mýtus o Atlantidě
Zákony – nedokončené dílo, úprava názorů z ÚstavyNauka o idejích:
Východisko Platónovy filozofie (první vyhraněný idealista v dějinách filozofie)
Dle Platóna existují dva světy:
svět idejí – pravzorů, věčných předobrazů, pravých jsoucen poznatelných pouze rozumem, vrcholem je idea dobra
svět smyslový – obklopuje nás, je pomíjivým odrazem, nápodobou světa idejí, lidé jej omylem považují za skutečný (pravé bytí)
Ideje lze poznat rozpomenutím duše na dobu před prvním vtělením, kdy pobývala ve světě idejí (anamnéze)
Vědou vedoucí k poznání idejí je dialektika
Podnětem k poznání idejí je éros, u Platóna filozofický pud vedoucí ke snaze o duchovno
Svět idejí – lidská duše – svět jevů
= vrcholy tzv. platonského trojúhelníku –ze kterého můžeme vyvodit základní filozofické disciplíny:
ontologie – zabývá se otázkou bytí, co je původem
gnozeologie – jak člověk poznává, co umožňuje poznání, hranice poznání
antropologie – co je člověk, kam směřuje, smysl životaPlatón často při vysvětlování názorů používá obrazných vyjádření
Podobenství (mýtus) o jeskyni v dialogu Ústava přibližuje myšlenku dvou světů a proces poznání jako rozpomínání na svět idejí
V jeskyni jsou lidé přikováni zády ke vchodu. Předměty za jejich zády (venku před vchodem) vrhají na zeď stíny, které lidé považují za skutečnost. Každý, kdo se dostane ven, a zjistí pravý stav věcí, je po návratu lidmi v jeskyni odmítán.
Nauka o duši:Duše má tři části:
rozum – sídlí v hlavě, nesmrtelná část duše spojená
s říší idejí, ctností je moudrost
cit, vůle – sídlí v hrudi, ctností je statečnost
žádostivost – sídlí v podbřišku, ctností je uměřenostPodobenství o vozataji – dialog Faidros,
rozum jako vozataj musí zvládnout dva koně – klidnější city a divoké pudy (žádostivost)Ctnostem je možné se naučit
Koncepce státu:Kritizuje dosavadní státní formy
Platónova koncepce je etatistická
– tzn. individuální zájmy se vždy podřizují
zájmům státu“platónský komunismus” – používaný
pojem reaguje na Platónovu myšlenku
společného vlastnictví, státní regulace
vzdělání, zásahů do soukromí občanůIdeální společnost se skládá ze tří společenských tříd, které odpovídají třem částem lidské duše, tj. třem ctnostem
filozofové, vládci (řídí stát) – rozum, moudrost
strážci, vojáci (obrana) – cit, vůle, statečnost
řemeslníci, obchodníci, rolníci (obživa) – žádostivost, uměřenostInspirace pro mnohé sociálně utopické názory