Sociální stratifikace, komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
forma regulovaného chování, které se od čl. očekává v určité sociální pozici
činí jednání předvídatelným (stabilizační prvek)
distance od role = roli plníme formálně, nejsme s ní vnitřně ztotožněni, můžeme to i dávat najevo (př. policista dává pokutu známému)
konflikt mezi rolemi = jedinec plní dvě role, které jsou neslučitelné – musí se rozhodnout
Komunikace
sdílení informací (sdělování i přijímání), sociální interakce
proces = kódování → předání → dekódování
komunikátor = tvůrce i., ten, co vysílá
komuniké = obsah
komunikační kanál = prostředí, forma přenosu
komunikant = příjemce
pro správnou interpretaci je důležitý kontext sdělení (komunikační šum = odlišná interpretace)
pozor: ironie, nadsázka, dvojsmysly, kulturní rozdíly…
komunikace má 2 roviny:
obsahová = co sdělujeme
vztahová = jak to sdělujeme
druhy komunikace:
individuální – dialog = mezi dvěma účastníky, monolog
skupinová – mezi více lidmi
masová komunikace (většinou jednosměrná, anonymní příjemce)
dělení komunikace:
verbální
neverbální
konativní (činy) – Př: na žádost něco udělat nereaguji = sdělení
Neverbální komunikace
starší než verbální, odraz emocí → hůř se ovládá
hlas – hlasitost, výška tónu, rychlost a plynulost, intonace a melodie řeči… = paralingvistika
mimika – obličej (hlavní zóny – čelo, oči, koutky úst)
gestikulace – pohyb končetin
haptika – doteky
posturice – postoj (rovný, shrbený…)
proxemika – oddalování, přibližování (zóny: intimní, osobní, sociální, veřejná – kulturní odlišnosti)
Další dělení
symetrická (vyvážená) = účastníci mají zhruba stejný podíl
nesymetrická = nerovné postavení (soc. status, znalosti, zodpovědnost…)
formální X neformální, harmonická X konfliktní
Efektivní komunikace
nezkreslená
reciproční (vzájemná)
bezprostřední (včasná, nezprostředkovaná)
Asertivita
jedna z podob komunikace s důrazem na přiměřené sebeprosazení, cílem je rozeznat manipulaci a umět se jí bránit
principy poprvé publikovány v 50. letech v USA (A. Salter)
bráníme naše práva, tak abychom nenarušili práva druhých
některý asertivní práva – p. měnit názor, p. dělat nelogická rozhodnutí, p. dělat chyby, p. říct: je mi to jedno, p. říct: já nevím (ne v rámci pracovní povinnosti)
některé asertivní povinnosti – odpovědnost za své chování, nelhat sám sobě, nemanipulovat, nestydět se říct co chci a co cítím
základní asertivní techniky:
-
nácvik nesouhlasu (umět říct ne)
-
umění přijmout pochvalu
-
vyjadřovat své pocity (co se mi nelíbí)
-
technika gramofonové desky (opakování oprávněného požadavku)
-
otevřené dveře (souhlas s kritikou)
-
poskytnutí volné informace (pro snazší komunikaci)
Manipulace
jednání umožňující dosáhnout cíle na úkor druhého
některé způsoby:
křižovatka = buď to uděláš, jak říkám nebo se nediv následkům
chudáček = vyvolává pocit soucitu, lítosti
protislužba = mám to u tebe schované
účelové lichotky
snižování sebevědomí
černobílé vidění – zjednodušíme situaci, abychom vyvolali reakci, kterou chceme
nesmyslná souvislost – nesouvislé informace podáme tak, aby vypadali že spolu souvisí