Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociální stratifikace, komunikace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

vypracovaná maturitní otázka
  • forma regulovaného chování, které se od čl. očekává v určité sociální pozici

  • činí jednání předvídatelným (stabilizační prvek)

  • distance od role = roli plníme formálně, nejsme s ní vnitřně ztotožněni, můžeme to i dávat najevo (př. policista dává pokutu známému)

  • konflikt mezi rolemi = jedinec plní dvě role, které jsou neslučitelné – musí se rozhodnout

  1. Komunikace

  • sdílení informací (sdělování i přijímání), sociální interakce

  • proces = kódování → předání → dekódování

  • komunikátor = tvůrce i., ten, co vysílá

  • komuniké = obsah

  • komunikační kanál = prostředí, forma přenosu

  • komunikant = příjemce

  • pro správnou interpretaci je důležitý kontext sdělení (komunikační šum = odlišná interpretace)

  • pozor: ironie, nadsázka, dvojsmysly, kulturní rozdíly…

  • komunikace má 2 roviny:

    • obsahová = co sdělujeme

    • vztahová = jak to sdělujeme

  • druhy komunikace:

  • individuální – dialog = mezi dvěma účastníky, monolog

  • skupinová – mezi více lidmi

  • masová komunikace (většinou jednosměrná, anonymní příjemce)

  • dělení komunikace:

    • verbální

    • neverbální

    • konativní (činy) – Př: na žádost něco udělat nereaguji = sdělení

  • Neverbální komunikace

  • starší než verbální, odraz emocí → hůř se ovládá

  • hlas – hlasitost, výška tónu, rychlost a plynulost, intonace a melodie řeči… = paralingvistika

  • mimika – obličej (hlavní zóny – čelo, oči, koutky úst)

  • gestikulace – pohyb končetin

  • haptika – doteky

  • posturice – postoj (rovný, shrbený…)

  • proxemika – oddalování, přibližování (zóny: intimní, osobní, sociální, veřejná – kulturní odlišnosti)

  • Další dělení

  • symetrická (vyvážená) = účastníci mají zhruba stejný podíl

  • nesymetrická = nerovné postavení (soc. status, znalosti, zodpovědnost…)

  • formální X neformální, harmonická X konfliktní

  • Efektivní komunikace

  • nezkreslená

  • reciproční (vzájemná)

  • bezprostřední (včasná, nezprostředkovaná)

  • Asertivita

  • jedna z podob komunikace s důrazem na přiměřené sebeprosazení, cílem je rozeznat manipulaci a umět se jí bránit

  • principy poprvé publikovány v 50. letech v USA (A. Salter)

  • bráníme naše práva, tak abychom nenarušili práva druhých

  • některý asertivní práva – p. měnit názor, p. dělat nelogická rozhodnutí, p. dělat chyby, p. říct: je mi to jedno, p. říct: já nevím (ne v rámci pracovní povinnosti)

  • některé asertivní povinnosti – odpovědnost za své chování, nelhat sám sobě, nemanipulovat, nestydět se říct co chci a co cítím

  • základní asertivní techniky:

  • nácvik nesouhlasu (umět říct ne)

  • umění přijmout pochvalu

  • vyjadřovat své pocity (co se mi nelíbí)

  • technika gramofonové desky (opakování oprávněného požadavku)

  • otevřené dveře (souhlas s kritikou)

  • poskytnutí volné informace (pro snazší komunikaci)

  • Manipulace

  • jednání umožňující dosáhnout cíle na úkor druhého

  • některé způsoby:

    • křižovatka = buď to uděláš, jak říkám nebo se nediv následkům

    • chudáček = vyvolává pocit soucitu, lítosti

    • protislužba = mám to u tebe schované

    • účelové lichotky

    • snižování sebevědomí

    • černobílé vidění – zjednodušíme situaci, abychom vyvolali reakci, kterou chceme

    • nesmyslná souvislost – nesouvislé informace podáme tak, aby vypadali že spolu souvisí

Témata, do kterých materiál patří