Sociologie jako věda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Max Weber
vznesl požadavek sociologie hodnotově neutrální = nehodnotící
snaha pochopit člověka, aby mohl pochopit společnost
rozumějící sociologie = spol. lze pochopit skrz porozumění smyslu jednání jedince
racionální: účelové (cíl), hodnotové (je to správné)
iracionální: tradiční (vždy se to dělalo), afektové
panství (vztah autority a podřízených) – ideální typy: tradiční (loajalita), charismatické (vlastnosti), legální (podle právních norem)
Období velkých výzkumů
30. – 40. léta 20. stol.
největší rozvoj v USA
přechází od společnosti jako celku k problémům každodenního života
dochází k využití sociolog. metod = dotazníky, škálování, pozorování…
Období velkého hledání
po 2. světové válce
soupeření teorie a praxe
snaha skloubit výsledky výzkumů s teoretickými pojmy
závěr: není třeba dělat velké výzkumy, ale spíše se snažit pochopit jednotlivé případy
Česká sociologie
za zakladatele je považován TGM (studie o sebevraždě), na něho navazuje E. Beneš
po roce 1948 byla sociologie zakázána jako „buržoazní pavěda“
k oživení dochází v 60. letech a po převratu (1989)
současní: J. Keller, J. Šiklová…
Sociologický výzkum a jeho metody
Kvantitativní výzkum
omezený rozsah informací o mnoha jedincích
obecné informace – statistika
slouží k potvrzení (vyvrácení) hypotézy
dotazník
standardizovaný rozhovor
pozorování (vybraných jevů)
analýza dokumentů (statistiky, noviny…)
Kvalitativní výzkum
mnoho informací o malém počtu jedinců
podrobné informace – obtížné zobecnění
netestuje hypotézy, ale slouží k porozumění významu jevů
nestandardizovaný rozhovor
zúčastněné pozorovaní
analýza osobních dokumentů
Vybrané metody
dotazování:
dotazník (otevřené x uzavřené otázky)
anketa – dotazovaní nejsou nijak vybíráni (náhodně)
rozhovor (standardizovaný x nestandardizovaný = interakce)
pozorování:
zúčastněné (pozorovatel je součástí zkoum. prostředí) x nezúčastněné (zvnějšku – neutrální)
utajené (zkoumaní neví) x neutajené (záměr je předem znám)
analýza dokumentů: osobních, úředních, médií…
experiment – simulace jevů, sledování vztahů a reakcí (Big Brother, vězeňský experiment…)
sociometrie – zkoumá preferenční vztahy ve skupině, hierarchie…
reprezentativní vzorek – výzkumný soubor reprezentuje širší populaci (má stejnou strukturu)
Př: výzkum veřejného mínění – dotazuje jen 1000 lidí
Sociologický výzkum v praxi
3 fáze:
fáze přípravná – formulace problému a stanovení cíle, výběr metod a stanovení harmonogramu
realizace – sběr dat (motivace respondentů, zajištění návratnosti dotazníků…)
zpracování dat – statistika, třídění, interpretace dat…
výsledná data by měla splňovat:
reprezentativnost – umožňují-li zobecnění